A tegnapi ünnepnap volt. Miközben a világ egyes országaiban az emberek májusfákat állítottak és vattacukorral meg lángossal tömték a hasukat a nyári melegben (netán SmartEast híradót forgattak), a nem kevésbé meleg Floridában megnyílt a három napig tartó BlackBerry World és a fejlesztőkre fókuszáló BlackBerry Jam. A rendezvény első, nyitóelőadásán pedig bemutatkozott a RIM új csodafegyvere, a BlackBerry 10.

Valójában nagyon furcsa volt ez a tegnapi bejelentés, ugyanis magából a BlackBerry 10-ből nem sokat láthatott a videók alapján meglehetősen lelkesnek tűnő közösség, az eddigiek alapján azonban úgy tűnik, a RIM-et az új operációs rendszer ismét az innovatív mobilipari szereplők közé emelheti. 

Kezdjük azzal, hogy a kanadaiak egyébként német származású vezérigazgatója azon a BlackBerry prototípuson (egész pontosan BlackBerry 10 Dev Alpha - konkrét paramétereiről majd később) keresztül mutatta be az új rendszer bemutatható állapotú képességeit, amit a fejlesztőknek is kiosztanak. Én még ilyen keynote-on nem nagyon láttam, mármint hogy egy cég be mer mutatni egy termék prototípust - ehhez vagy oltári nagy hülyeség kell, vagy még nagyobb önbizalom.

A RIM-nél láthatóan az utóbbiból van több, elnézve Heins fellépését, aki igazából három fontos funkció, illetve újdonság köré szőtte mondandóját: ezek egyike a "flow"-nak nevezett átmenetek az alkalmazások közt, ami az iparág legfejlettebb multitasking-rendszerét takarja, a másik az új virtuális billentyűzet, a harmadik pedig az öööö... kamera.

Kezdjük az utóbbival, ez ugyanis a legkevésbé illik a képbe, mégis annyira kézenfekvő és cool, hogy nem is értjük, eddig ez miért nem jutott senkinek az eszébe. Mindenkivel előfordul néha, hogy ha emberekről készít felvételeket, a fotók alanyai éppen az exponálás pillanatában pislognak, fordítják el a fejüket, vagy a kisgyerekek ekkor túrnak bele az orrukba.

Az új kamerával minden felvétel megmenthetővé válik, hiszen a kamera valójában már a keresőkép bekapcsolásától rögzíti a képet, és egy adott területet bármikor ki lehet cserélni az exponálás előtti pillanatokra. Ezzel az "itt repül a kismadár!"-hoz hasonló mondatok persze egyből okafogyottá válnak, de megszokásból azért még lehet mondani. Hogy mi lesz a vakus képekkel, az mondjuk érdekes kérdés.

Azt eddig is tudtuk, hogy a BlackBerry 10 multitasking képességei, vagyis a több alkalmazás párhuzamos futtatásának lehetőségei páratlanul jól meg lesznek oldva, ebből most a BlackBerry World keynote-ján lehetett látni némi ízelítőt. A Cascades UI részeként a különböző appokat oldalra lehet majd lapozgatni, nagyjából úgy, mintha csak egy fotóalbumot nézegetnénk.

Végül pedig itt az új virtuális billentyűzet, teljesen egyedi prediktív szövegbevitellel kiegészítve. Jó, mondjuk a BlackBerryk eddig is a kitűnő billentyűzetükkel számítottak etalonnak, eztán pedig a virtuális billentyűzetnél is új szinte kerülhet a léc. Az új rendszer működését nehéz szavakban összefoglalni, de a lényeg nagyjából annyi, hogy gesztusokkal lehet kiegészíteni a bevitelt, ami eleinte kicsit több figyelmet igényelhet, megszokás után viszont nagyon megkönnyítheti a gépelést (videót lásd fent). Reméljük boldogul majd a magyarral is.

Ami a fejlesztőket érinti, a RIM a következő két napban több fejtágítást is tart az alkalmazáskészítőknek, hiszen a cég tudja jól, milyen sok múlik azon, hogy minél több jó app készüljön a platformra. Erre az egyik legfontosabb erőfeszítést már megtette a cég, hiszen ki tudja hány telefon prototípust kiosztottak - ilyent márpedig nem sok cég csinált még a kanadaiak előtt.

Ezzel párhuzamosan megjelent az első BlackBerry 10 fejlesztői készlet, egyelőre nem teljesen kész, bétaverziója. Ez egyelőre a Native SDK és HTML5 környezeteket tartalmazza, a Cascades felhasználói interfész alapjaival kiegészítve - utóbbi gondoskodik majd a látványos átmenetekről és a flow-hoz hasonló trükkökről.

De minden technológiai újítást, és geek-bullshitet félretéve, a legfontosabb üzenetet szeretném kiemelni a BlackBerry 10 és a RIM hozzáállása kapcsán: "A BlackBerry a sikerről szól" - ezekkel a szavakkal jellemezte cégének termékeit Thorsten Heins, tette ezt olyan átéléssel és meggyőződéssel, ami egyáltalán nem jellemző egy bizonytalan jövő elé néző vállalatra. Szóval Heins vagy piszok jó színész, vagy idióta, vagy esetleg tényleg tudja, mit képesek összerakni a mérnökök októberig. Származásából ítélve mi az utóbbira tippelünk.

Most már csak azon kell drukkolni, hogy legyen a spájzban néhány zseniális marketinges, aki addigra azt is kitalálja, hogyan lehet eladni a kiváló hardvert és a szoftvert (mert ezekhez semmi kétség nem fér) a tömegeknek.

süti beállítások módosítása