A BlackBerry Passport érkezésével mondhatni új távlatok nyílhatnak meg nem csak a BlackBerry, hanem a BB10-es platformra alkalmazásokat készítő fejlesztők előtt is, hiszen ne feledjük, az 1:1-es képarányú, 4,5 hüvelykes képátlójú kijelzőn elég sok minden elfér, legyen szó szövegről, grafikáról, vagy éppen Active Frame-ekről.

Ezeknél az új modelleknél mindig az egyik legnagyobb kérdés, hogy a már meglévő appok hogyan futnak az új hardveren, illetve elindulnak-e egyáltalán az alkalmazások az új telefonon. A Passport nagy szerencséje ebből a szempontból, hogy a kijelzőjének a képaránya pontosan megegyezik a Q10/Q5 kijelzőjének a képarányával, úgyhogy elvileg minden olyan app működik majd a Passporton is, ami a Q10-en elfut. Olyannyira biztosak ebben a kanadaiak, hogy a BlackBerry automatikusan, a fejlesztő beavatkozása nélkül engedélyezi a Passport-kompatibilitást minden ilyen appnál.

passport_wite_calendar.jpg

Ami mondjuk bennem abból a szempontból hagy némi kérdőjelet, hogy bár igaz, hogy a Passport és a Q10/Q5 kijelzőjének a képaránya egyezik, csakhogy a Passport paneljének a felbontása éppen kétszer akkora, mint az említett két modellé (1440x1440 pixes). Ez pedig bár nem jelent visszalépést, azért ha változatlan marad a grafikus felület, akkor kijelenthető, hogy az app nem használja majd ki az újdonság grafikus megjelenítési képességeit.

Volt már egyébként hasonló dilemma, éppen az Apple-nél, a retinás iPhone megjelenésével, hiszen ott is pont a duplájára nőtt a felbontás (ami egyébként az interfész-tervezők számára a szerencsésebb eset), de a régi appok valahogy nem mutattak olyan jól az új készüléken. Aztán persze ez idővel megoldódott, az alkalmazásfejlesztők közreműködésével, remélhetőleg ez fog történni a BlackBerryre fejlesztők esetében is.

Címkék: ui interfész fejlesztő app passport

Pár héttel ezelőtt hosszasan kifakadtam itt a BerryBlogon a BlackBerry csapnivaló marketingje kapcsán, miután egy szaklapban elolvastam egy interjút a kanadaiak aktuális marketingfőnökével, Mark Wilsonnal. Nem tartom túl valószínűnek, hogy eljutott volna Waterlooba az a poszt, mindenesetre most mintha megváltozott volna valami, legalábbis Wilson egy tegnapi nyilatkozata arra enged következtetni, hogy a marketingigazgató talán mégis érti, mi zajlik körülötte a piacon.

A BlackBerry Security Summiton az előadásokat követő kérdezz-felelek szekcióban kiült a közönség elé Wilson is, az N4BB-s srácok pedig nekiszegezték a kérdést, hogy akkor most valóban teljesen leírja-e (kissé vulgárisabb megfogalmazásban lesz*rja) a BlackBerry az átlagembert, vagyis inkább az átlagfogyasztót. Szerencsére a tag hamar kapcsolt, és közölte, a vállalati felhasználó is fogyasztó (ugye-ugye?), és ennek megfelelően is kell reklámozni a termékeket.

chen_front.jpg

Úgyhogy az új készülékeket hagyományos marketingeszközökkel is népszerűsíteni fogja a BlackBerry, és bár konkrétum egyelőre nincs, remélhetőleg amekkora különc a Passport a piacon, legalább akkorát fognak szólni a kampányok. És ehhez nem kell Alicia Keys sem, mondjuk szerintem kábé mindent el lehetne adni John Chennel és taoizmusba hajló bölcseleteivel, és akkor meglenne a reklámarc házon belül.

Például egy márkaidentitás-kampány keretén belül elég lenne csak annyit mondania a kamerába mosolyogva, hogy lám-lám, én is ázsiai vagyok, mégsem lopok a konkurenciától. Na erre biztosan félrenyelnék páran a királyrákot...

Via N4BB.

Címkék: marketing blackberry

Valójában már nem is szimpla nyomógombos mobil lesz a BlackBerry szeptemberben érkező újdonsága, a Passport, hanem jóval több annál, ez lesz ugyanis a világ első olyan mobilja, amin a nyomógombok egyszerre virtuális gombokként is működnek majd. Vagy legalábbis részben.

Azt eddig is tudtuk, hogy a Passport háromsoros QWERTY-gombsora érintésérzékeny lesz, és a három sorból adódóan egy csomó szimbólumgomb hiányzik majd róla. Illetve azt is lehetett tudni, hogy a prediktív szövegbevitelnél hasonló gesztusokat lehet majd használni az érintésre is reagáló gombok révén, mint amit a virtuális klaviatúrákon is megszokhattunk. Magyarul az egész miskulancia egy eddig soha nem látott hibrid nyomógombos-virtuális-érintőkijelzős egyveleget alkot majd, és most már azt is láthatjuk a Phone Arenanak köszönhetően, hogy pontosan hogyan is fog működni élesben.

A fenti videót egy még bétaállapotú szoftverrel ellátott Passportról forgatták, és ha már szóba került a szoftver, vagyis az operációs rendszer, ezúttal is hadd' éljek azzal a gyanúmmal, hogy a telefon gyakorlatilag kész, a sorozatgyártás pedig valószínűleg már meg is kezdődött, vagy legkésőbb egy-két héten belül megkezdődik. A BlackBerry valószínűleg már csak a szoftvert reszelgeti, többek közt azért, hogy a videóban is szereplő hibrid billentyűzet, vagy éppen a BB10 10.3-as verziójával érkező újdonságok, funkciók (BlackBerry Asszisztens, új Android futtatókörnyezet, új Active Frame-ek, Amazon AppStore, átalakított kezelőfelület stb.) minél kevesebb hibát tartalmazzanak a megjelenéskor.

Via Phone Arena.

Címkék: hibrid billentyűzet virtuális passport

Ezer szerint John Chennek nem csak a szája a jár, amikor arról beszél, hogy a BlackBerry részben visszatér gyökereihez, és a professzionális felhasználókat a korábbinál fókuszáltabban szolgálja ki. A kanadai vállalat nagyjából egy órája közölte, hogy felvásárolja a kommunikációs titkosítással foglalkozó német Secusmart GmbH-t.

Azoknak, akiknek a név nem mond semmit, emlékeztetőül: ez ugyanaz a cég, amelyik a német kormányzati szektornak is szállít hardveres titkosítással felszerelt BlackBerryket. Ezek azok a BlackBerryk, amelyek a mai napig a kizárólagosan elfogadottak az érzékeny feladatokat ellátó tisztviselők számára. Mint például Angela Merkel kancellár. Ezenkívül a hardveres titkosítással ellátott telefonokat minősítette a NATO is belső használatra.

A Secusmart terméke a microSD foglalatba illeszkedő titkosító chipkártya. A SecuSUITE névre hallgató termék a chipkártyával az összes hang, sms, email és egyéb adatkommunikációt titkosít 128 bites AES algoritmussal és azt csak egy arra jogosult, megfelelő chipkártyával szintén rendelkező fogadó fél olvashatja el.

bb-secusmart.png

A titkosítás a privát-publikus kulcs alapú elvet követi: ennek a lényege,hogy minden kommunikáció annak megfelelően kerül titkosításra, hogy ki a címzett. A titkosítást magát bárki el tudja végezni, visszaolvasni ugyanakkor csak a címzett tudja (pontosabban azok a címzettek, amelyek rendelkeznek a megfelelő kulccsal, vagyis lehetőség van csoportszinű kulcsok bevezetésére a teljesen egyéni privát kulcsok mellett). Fontos természetesen, hogy ne csak BlackBerryken lehessen ezeket az üzeneteket elolvasni, ha arra igény van, ez a kripto infrastruktúra sztenderdnek tekinthető, és beilleszthető egy nagyobb környezetbe, PC-kkel és szerverekkel együtt.

A felvásárlási tranzackió hatósági jóváhagyásra vár, de semmi okunk feltételezni, hogy az üzletet nem a német kormányzat előzetes rábólintásával kötötték meg. Erre utal ugyanis, hogy a németek tegnap nyilvánították ki szándékukat további 20 ezer BlackBerry 10-es telefon vásárlására, hogy növeljék a kommunikációjuk biztonságát. Ez a 20 ezer telefon az eddig már használatba vett 3 ezerhez csatlakozna.

A németek buzgalmát az amerikai NSA és a brit GCHQ kémszervezetek által okozott lehallgatási botrányok magyarázzák. A Snowden által kiszivárogtatott anyagok alapján az amerikaiak és a britek átfogóan lehallgattak német hivatalnokokat, és képesek voltak megtörni a régebbi BlackBerryk biztonságosnak hitt kommunikációját. Az új BB10-es infrastruktúra előnye kettős: nemcsak új hardveres titkosítást kaptak a telefonok, de a kommunikáció maga is könnyebben védhető azáltal, hogy azoknak immár nem kell áthaladniuk a BlackBerry adatközpontjain, vagyis nem hagyják el az országot. Minden jel arra utal, hogy Snowden után az új BlackBerry sokkal vonzóbb lett a szellemi tulajdonára érzékeny vállalatok és kormányzatok számára - a Secusmart felvásárlása ezt erősíti tovább.

Címkék: blackberry titkosítás bb10 secusmart

A BlackBerry 10 jelenleg az egyik, ha nem a legbiztonságosabbnak számító mobilos operációs rendszer a világon, már persze ami a kódot ért potenciális támadásokat illeti. Nem véletlen, hogy a platformra egyetlen komoly víruskereső program sem érhető el -- ezúttal ennek nem az elcsépelt közhely az oka, hogy BlackBerrykre nincsenek is alkalmazások, sokkal inkább az, hogy nincs szükség ezekre az appokra. Vagy mégis, de egy másik rendszer sebezhetősége miatt.

A kanadai gyártó és a Trend Micro a most zajló BlackBerry Security Summiton együtt jelentette be a BlackBerry Guardian nevű alkalmazást, mely azt vizsgálja, hogy a BB10-es telefonokra telepített androidos appok nem tartalmaznak-e valamilyen rosszindulatú kódot, vagy eleve nem kizárólag azért jöttek létre, hogy félrevezessék, becsapják a felhasználókat. A BlackBerry Guardian egyébként jelenleg is ott van a platformon, de a vizsgálat most csak a natív appokra terjed ki, és azt sem a felhasználó, hanem a BlackBerry végzi az alkalmazás jóváhagyása során.

bb-guardian-trend.png

A BlackBerry Guardian működési elve pofonegyszerű: a program minden alkalommal megvizsgálja a telepítendő androidos alkalmazást, származzon bármilyen forrásból, és ha gyanúsnak találja, vagy az app rajta van a Trend Micro feketelistáján, azonnal szól, hogy nem annyira biztos, hogy telepíteni kéne a programot a telefonra. A Guardian a BlackBerry 10 operációs rendszer integrált része lesz a tervek szerint, és először a Passporton, illetve a Classicon jelenik majd meg, de később az ígéretek szerint a jelenlegi készülékekre is rákerülhet majd egy jövőbeni rendszerfrissítéssel.

Az efféle megoldásoknak egyébként éppen a BB10 10.3-as verziójának, valamint a jelenleginél izmosabb BlackBerryk megjelenésével lesz igazán létjogosultsága, hiszen ne feledjétek, az új rendszerrel továbbfejlődik az androidos futtatókörnyezet, így gyakorlatilag nem lesz olyan androidos alkalmazás, ami nem fut el BB10-es telefonokon. Plusz jön ugye a platformra az Amazon AppStore a maga néhány százezer androidos alkalmazásával, amibe a leggondosabb (na jó, a Google Play natív szelekciójánál minden gondosabbnak számít) válogatás mellett is becsúszhat egy-két nem odavaló mobilos app.

Via BlackBerry Business blog.

Címkék: trend blackberry android app guardian micro

Már megint, vagy még mindig nincs jelentkező a BlackBerryre sem részben, sem egészében, ami azt jelenti, hogy a kanadai cég még jó darabig önálló entitás marad a piacon, méghozzá alighanem a tavaly ősszel igazolt új vezér, John Chen vezetésével. A társaság esetleges eladásával kapcsolatos újabb fejtegetéseknek pont Chen szabott gátat egy, a Bloombergnek a hét elején adott interjújában, ahol leszögezte, ha ránéz az íróasztalára, nem lát rajta olyan dossziét, amin az szerepelne, hogy "vételi ajánlat".

chen_allright.jpg

Persze ez nem jelenti azt, hogy bizonyos, informális szintű tárgyalások ne zajlanának a háttérben a BlackBerry felvásárlásáról, mely egyesek szerint megmenthetné, mások szerint pedig végleg sírba taszajthatná a kanadai nemzeti büszkeséget, Passportostul, mindenestül. Chen egyébként kitart amellett, hogy a cég a 2016. márciusában véget érő pénzügyi évében újra nyereséget termel majd éves szinten, ebben az üzleti évben pedig egyensúlyba kerül a mérleg két nyelve.

Elégedett vagyok a vállalat jelenlegi helyzetével, ami a technológiáinkat, az üzletágaink működését, az árrésünket, a disztribúciós láncunkat és az új termékeket illeti... Hogy mindez elég lesz-e ahhoz, hogy újra ikonikussá váljon a brand, nos, ezen még dolgoznunk kell egy kicsit -- nem tudom a választ erre a kérdésre. 

Hogy milyen új termékre gondolt Chen, azt nem nehéz kitalálni: alighanem a sokat emlegetett Passportról lehet szó, mely szeptemberben indulhat világhódító útjára, így alighanem mér az év végére tudni fogjuk, hogy a hódítás tényleg hódítás, vagy csak aprócska portyázás volt csupán. 

Via Bloomberg.

Címkék: blackberry john passport chen johnchen