Csütörtökön tette közzé a március elejével lezárt negyedévének pénzügyi adatait a RIM. Aki követi a pénzügyi jelentéseket, az a pénzügyi adatokat és a kíméletlenül kritikus híreket már úgyis látta, ezért most inkább elemzéssel töltenénk itt az időt. Éppen ezen a poszton ügyködtünk, amikor a KBC Equitas vezető elemzőjétől, Somi Andrástól befutott az ő kommentárja, így azt is megosztjuk veletek, hogy egy profi mit gondol a cégről.

Végtelenül összesűrítve a helyzetet, a RIM piaci megítélése rendkívül rossz, és nem minden alap nélkül. Egyből hozzá is tenném, anélkül hogy bárkinek is befektetési tanácsot adnék vagy felelősséget vállalnék a szavaimért, meggyőződésem, a RIM papírjai alulértékeltek, mivel a befektetők többsége menekül a papírjaitól, plusz rengeteg short pozíció épült fel (a részvény csökkenésére játszó befektetők, akik kötnek üzletet eladásra, mintohgy megvették volna a részvényt). A negatív hangulat mértéke sokszor, ahogyan most is, elszakadt a cég valódi teljesítményétől és potenciáljától, és lavinaként sodorja magával a befektetőket és a részvényeket.

Az ilyen pszichés nyomásnak a legnagyobb kockázata egy tőzsdén lévő cégnél az, hogy összezavarja a menedzsmentet, és a megfelelni akarás stratégiai és végrehajtási fókuszvesztéshez, szervezeti zavarhoz vezethet. Márpedig a RIM történelmi megújulás előtt áll, célegyenesben a következő generációs "SuperBerry" készülékek megjelenésével, amelyek már a rendkívül kifinomult és villámgyors QNX kernelre alapuló BB 10 OS-t használják, felzárkózva ezzel az iOS, Android és WP7 mellé.

Éppen ezért reméljük, hogy Thorsten Heins CEO verbális beavatkozása leginkább az, ami: üzenet a Wall Streetnek. A várakozásokat alulmúló eladások ellenére a cég papírjai közel 7 százalékkal lőttek ki pénteken, így jutalmazva Heins pénzügyi füleknek kedveskedő szavait. Heins kijelentette, hogy a RIM újrafókuszál a vállalati felhasználókra és bizonyos prémium fogyasztói csoportokra, valamint minden lehetőséget megvizsgál a cég stratégiájának újraértékelésekor, köztük a BB10 és PB OS-ek licencelését, valamint a cég eladását. Konkrét lépésekről azonban szó nincs, vagyis Heins úgy hozott ajándékot, hogy közben nem is -- ehhez a manőverhez csak őszintén gratulálni tudunk.

Lássuk, hogy a Somi András@KBC Equitas hogyan értékelte a negyedévet. Alább válogatást láthattok a kommentárból (a tipikusan vegytiszta tőzsde-technikai elemzéseket kihagytam):

Extrém ellenséges hangulat

(+) 2002 közepe óta nem látott szintre, történelmi csúcs közelébe szökött a RIM részvényeire nyitott short pozíciók aránya. Amikor utoljára ekkora volt a shortarány, a részvény történelmi minimumpontról, 1,4 dollár környékéről rugaszkodott el 2002-ben (a korábbi, 2001-es abszolút csúcs környékén szintén mélyen, 2,3 dollár környékén mozgott az árfolyam).

(+) A jelentős shortállomány leépítése vételi erőt hozhat a részvény piacára. A shortállomány és az árfolyam ellentétesen mozgott az elmúlt években, 2008 óta szinte minden jelentősebb lokális csúcspontot a shortállomány többé-kevésbé markáns visszaesése támogatott. Mindez nem jelenti persze, hogy rögtön meg kell indulnia a korrekciós folyamatnak, a relatív shortállomány akár tovább is nőhet.

(+) Szélsőségesen negatív a részvény elemzői megítélése is, az árfolyam esése egybeesett az ajánlások és az elemzői célárak folyamatos csökkentésével. A Bloomberg szerinti átlagos ajánlás alig jobb közepesnél, a konszenzusos célár pedig 15,61 dollár. A cég az utóbbi hónapokban a sajtóból sem tudott pozitív reakciót kicsikarni, egymást érik a súlyosabbnál súlyosabb kritikák és jóslatok, szinte mindenki temeti a céget. Ilyen negatív környezetben nagyobb a valószínűsége egy pozitív meglepetésnek.

Nem mennek jól a dolgok

(-) A RIM gördülő éves profitja a várakozások szerint a 2011 első felében látott csúcshoz képest kevesebb, mint felére esett vissza az elmúlt negyedévre. A meredeken zuhanó EPS hátterében a lemorzsolódó árbevétel mellett a profitmarginok látványos csökkenése áll (a cég üzemi eredményhányada nagyjából fele a legnagyobb riválisnak számító Apple hasonló mutatójának, az Apple persze az egész iparágat maga mögé utasítja ezen a téren).


(-) Az elmúlt negyedévekben egyértelműen döcögött a legfontosabb terméknek számító BlackBerry okostelefonok értékesítése. A legnagyobb problémát a 2009-es csúcshoz képest több mint 20 százalékkal csökkenő átlagos értékesítési ár jelenti, ami jelentős részben magyarázza az árbevétel és bruttó fedezet csökkenését is.

(-) A mobilkészülék-piac egyik legforróbb szegmensének számító táblagépek terén eddig nem sikerült maradandót alkotnia a RIM-nek, a BlackBerry PlayBookból az első három negyedévben 850 ezer darab fogyott, ebből a novemberben zárult negyedév csupán 150 ezer darabot tett ki (összehasonlításképpen az Apple a legutóbbi negyedévében több mint 15 millió iPadet értékesített).

(-) A cég helyzete a különféle szoftverplatformok terén egyelőre kaotikus, egyszerre van a piacon egy alig pár hónapos operációs rendszer, a BlackBerry 7, valamint a tabletekben használt operációs rendszer, miközben a cég a BlackBerry 10 próbaverziójával igyekszik felhívni magára a figyelmet. A töredezett termékstratégia összezavarja a fogyasztókat és megnehezíti a platformra dolgozó alkalmazásfejlesztők dolgát.

Jöhet a fordulat

(+) A nagy sokkon talán már túl van a cég, az év második felében a pesszimista elemzői várakozásokhoz képest talán hozhat pozitív meglepetéseket is a RIM. Ebben segítheti a mintegy 1,3 milliárd dolláros nettó készpénzállománya (ez az aktuális piaci kapitalizáció nagyjából egyötöde), és a cég készpénztermelő képessége, ami a nehézségek ellenére megmaradt az elmúlt negyedévekben is.

(+) Január óta új vezérigazgató irányítja a céget a tőzsdei bevezetés óta regnáló két korábbi vezérigazgató helyett. Thorsten Heist hasonló szerepet tölthet be, mint a Nokia stratégiáját alapjaiban megmozgató új vezér, Stephen Elop. A siker persze még korántsem biztos, csúnya bukás is lehet a vége mindkét menedzser próbálkozásainak, de a vérfrissítés szintén lehetőséget adhat a fordulatra.

(+) A szoftverkáoszt is igyekszik megszüntetni a cég, a tabletek és a telefonok is ugyanazt az operációs rendszert kapják meg 2012 második felében. Az új rendszer alapját az akvizícióval megszerzett QNX adja. A fókuszált szoftverstratégia, ha más frontokon is fejlődés látható, erősítheti a fejlesztői közösséget, ami az okostelefonpiacon a győzelem egyik kulcstényezője.

A felszín alatt készülhet a fordulat

(+/-) A gyorsjelentés számait kár lenne szépíteni, mély gödörbe csúszott a cég, és egyelőre nincs jele lecsúszás lassulásának. A gyenge jelentés nem meglepő, erre már szerdán is felhívtuk a figyelmet a Radar hírlevelünkben. Az erősen negatív felszín alatt ugyanakkor kedvező jeleket fedezhetünk fel.

(+) 11,1 millió BlackBerry készüléket értékesítettek a negyedév során, ez éppen beleesik a menedzsment korábbi, 11-12 millió darabos prognózisába. A BlackBerry felhasználói bázis még mindig számottevő, még ha gyorsan morzsolódik is, ami a későbbi termékbevezetéseket nagyban segítheti. A vergődő PlayBookból ráadásul 500 ezer darabot értékesített a társaság, szemben a megelőző negyedév 150 ezer darabjával.

(+) Folytatódik a menedzsment átalakítása, elhagyta az igazgatótanácsot a cég korábbi társvezérigazgatója, Jim Balsillie, 13 éves munkaviszony után nyugdíjba vonult David Yach, technológiai igazgató, és távozik az operatív igazgató, Jim Rowan is. A cég eközben folytatja a megfelelő marketingigazgató felkutatását is. A vérfrissítés lehetőséget teremt a stratégiaváltásra, persze a kockázatot is növeli, ha nem sikerül megfelelő utódokat találni.

 

Azoknak, akik még mindig velünk vannak, annyit tennék még hozzá, hogy a RIM több mint 2 milliárd dolláros likvid állománnyal, tehát készpénzzel és gyorsan mozgósítható befektetéssel rendelkezik, így működési stabilitása garantált. A cég működése 1,1 milliárd dollárnyi extra készpénzt termelt ki a legutóbbi három hónap alatt, ami bőven fedezi a befektetési igényeket (berendezések, épületek vásárlása). 

Az IDC globális okostelefonos előrejelzése jelenleg azzal kalkulál, hogy 2015-ben több mint 1 milliárd okostelefon talál majd világszerte gazdára, egyetlen év alatt, 2016-ban pedig már több 1,1 milliárd. Ez 500-600 millióval több, mint a tavalyi volumen. A következő 5 év során ezen becslés szerint mintegy 4,6 milliárd okostelefont adnak el a gyártók, ami a tavalyi értékesítéshez képest összesen 2,1 milliárdos növekedés. Ennek a növekedésnek a nagy része ráadásul nem az USA-ban, hanem mindenhol máshol történik majd, elsősorban Ázsiában, ahol a BlackBerry telefonok jó pozícióban vannak több országban is. Öt év múlva az ázsiai piacok adják a globális okostelefonos fogyasztás felét. 

Ha a RIM a következő generációs platformját és készülékeite nem rontja el, akkor is dinamikusan fognak növekedni eladásai a következő évek során, ha nem növeli részesedését, csak stabilizálja. Az IDC szerint a RIM valószínűleg megduplázza majd eladásait 5 év alatt, vagyis nagyjából lépést tud majd tartani a növekedéssel.  Egy ilyen hatalmas és gyorsan duzzadó piacon, stabil pénzügyi háttérrel, a QNX technológiának köszönhetően egy technikailag igen fejlett (legfejlettebb?) szoftverplatformmal, és jelentős hardvertervezői kompetenciával a birtokában rengeteg lehetőség áll a RIM előtt.  És ne feledjük, ezt a piacot az újdonság ereje (is) mozgatja. Márpedig néhány hónapon belül a BB10 készülékek lesznek a legújabb high-tech gadgetek, amit venni lehet.