A kérdés jogos és roppant időszerű. Elérkezett az idő, most már, hogy széles körben elérhetők a telefonok, ideje végre tiszta vizet önteni a pohárba: akkor most kell BlackBerry szolgáltatás az új készülékekhez (Z10/Q10), vagy nem? Ha igen, miért, és hogy ne legyen olyan egyszerű a helyzet, kinél? Olvass tovább, a BerryBlog kibogozza a szálakat!

A BlackBerryk esetében eddig ha lakossági vagy kisüzleti előfizetőként használta valaki a telefont, BlackBerry Internetszogláltatás (BIS) nélkül a készülék számos funkcióját nem tudta igénybe venni, cserébe viszont olyan extrákat kapott, melyeket -- főleg eleinte -- egyetlen másik okostelefon-platform sem tudott, vagy nem olyan hatékonyan tudta. Ez a fránya BIS egyébként lényegében egy közvetített szolgáltatás, amit a mobilszolgáltatódnak fizetsz, de a BlackBerrytől kapod. Olyan ez kicsit, mintha a mobilszolgáltatód valamilyen másik cég internetszolgáltatását kínálná neked a saját hálózatán keresztül. 

bis.jpg

Azért gondolom azt nem kell részleteznem, hogy szolgáltató és szolgáltató közt is van különbség, főleg az utóbbi időben lettek nagyon különbözőek a BIS-tarifák a három magyarországi mobilszolgáltatónál, a Vodafone-nál, a T-Mobile-nál és a Telenornál -- leginkább az árat tekintve. A Vodafone például nemrég leárazta a BIS-t és beépítette egyes díjcsomagjaiba (pl. RED, vagy magasabb értékű Matrix csomagok), a T-Mobile elkezdte forgalmazni a havi 700 forintba kerülő BIS 3-at, a Telenor, nos a Telenor meg tojt az egészre, évek óta változatlan áron és feltételekkel kínálja a szolgáltatást az ügyfeleknek.

A BlackBerry 10-zel most minden jó alaposan megváltozik. Mindenféle mende-mondák születtek arról, hogy az új telefonokhoz nem kell már BIS, működnek a kutyaközönséges internetes tarifákkal is a készülékek. A jó hír, hogy ez részben igaz (lásd később). A rossz, hogy cserébe néhány exkluzív funkcióról le kell mondaniuk a BlackBerry-felhasználóknak: ilyen például az adattömörítés, a hardveres titkosítás vagy a kényelmes, online felületen keresztül végzett levelezőfiók-konfigurálás.

bis_bb10.jpg

A push e-mailről szerencsére nem kell lemondani, de az új BlackBerryk ezen a téren már pont úgy működnek, mint bármelyik androidos okostelefon, vagy éppen az iPhone: ugyanazt a protokollt használják levélküldésre, ugyanakkora forgalmat generálnak levélküldéskor- és fogadáskor. Ettől függetlenül az igénybe vehető adatforgalom és bizonyos szolgáltatások elérése kapcsán egyáltalán nem mindegy, melyik mobilszolgáltatónál akarod használni a vadonatúj BB10-es BlackBerrydet.

A fenti táblázatból látszik, hogy a Telenor és a Vodafone esetében semmilyen szolgáltatás használatához nem kell megrendelned a BIS-t, ám számítani lehet rá, hogy bizonyos tarifáknál a mobilhálózaton keresztül használhatatlan lesz a BBM 10 vadonatúj hanghívás és videohívás funkciója. Vagy drágább tarifát választasz ilyenkor, vagy Wi-Fi -n használod a szolgáltatást.

A T-Mobile-nál viszont idővel szükséged lesz legalább a havi 690 forintba kerülő alap BIS-szolgáltatásra, ha el akarod érni a BBM bármely funkcióját (beleértve a csevegést, a hanghívást és a videochatet). Utóbbi kettő BIS nélkül csak akkor fog menni, ha Wi-Fi-n csatlakozol a hálózathoz! Mielőtt rettenetesen csúnyákat gondolnál a T-Mobile-ról és összes alkalmazottjáról, jó ha tudod, hogy a BIS előfizetés jelentős mennyiségű mobiladat-forgalmat is tartalmaz (jelenleg havi 500 MB-ot, amit a híresztelések szerint rövidesen 1 GB-ra emel a szolgáltató), így meg azért máris más a leányzó fekvése. Nem beszélve arról, hogy májustól Mozaik M-től felfelé díjmentes lesz ez az opció.

bis_z10.jpg

A BB10-es telefon egyébként a továbbiakban is pont úgy jelzi, hogy csatlakozott-e a BlackBerry rendszereihez, mint korábban, vagyis az elérhető szolgáltatás (pl. EDGE/3G/H+) mellett ha megjelenik a jól ismert BB jel, akkor megvan a kapcsolat, ha nem, nincs. De ne feledd, ehhez már csak a T-Mobile-nál kell BIS, a többi szolgáltatónál nem!

Maradt még benned kérdés? Ne habozz feltenni itt a kommentekben, vagy írj nekünk e-mailt, a címünk info@berryblog.hu!