Éppen most néztem meg a Samsung és a Sony termékbejelentő prezentációit, melyet az IFA-n (aminek semmi köze az NDK-s teherautóhoz) nyomott le a két cég. A termékekről most nem fogok sem pro, sem kontra nyilatkozni (őszintén szólva abban sem vagyok biztos, hogy fel tudnám őket sorolni nagy hirtelen), úgyis erről fog szólni az internet a következő pár napban (hétben), de legalább szeptember 9-ig, az Apple bemutatójáig a csapból is az fog folyni, ami ma elhangzott Berlinben.

A mai bemutatóknak szerintem több tanulsága is van az iparág számára. Egyfelől a cégek láthatóan iszonyúan küszködnek, hogy valami újat tudjanak mutatni a közönségnek, pláne akkor van komoly fejvakargatás, ha olyan funkciókról van szó, ami bármiféle valós vásárlói igénnyel találkozik. Ami persze önmagában nem feltétlenül baj, ha nincs igény, majd mi teremtünk alapon számtalan olyan termék született már az ipari forradalom óta, ami nélkül nem is tudnánk ma már létezni.

A Samsung keynote-ján csak úgy záporoztak ezek az "innovációk", amit egyszerre legalább három előadó zúdított a közönségre, akik ettől akkora szenzoros túlterhelést kaptak, amit Peter Jackson még csúcsformájában is megirigyelhetne bármelyik ütős Gyűrűk Ura csatajelenettel (na majd a Hobbit 3-ban). A Sony bemutatóján, nos a Sony bemutatóján meg nem történt semmi.

sony-ifa.jpg

Utóbbi egyébként személyes szívfájdalmam, a Sony ugyanis talán az egyetlen szórakoztatóelektronikai gyártó, akit tisztelek azért, amit az elmúlt évtizedekben letettek az asztalra ebben a szegmensben. 

A BlackBerry szeptember 24-én leplezi le az idei legfontosabb termékét, a Passportot. Ami egyébként nem mellékesen a legkülönlegesebb okostelefon lesz hosszú évek óta a piacon. Szerintem az időzítés eleve biztató, mire a kanadaiak bemutatóznak, a fontosabb médiumokban már lecseng a nagy Note-őrület, meg talán az iPhone 6-ról is lepattannak addigra a népek.

A ma látott keynote-ok elsősorban azt vetítik előre, hogy a BlackBerrynek a Passporttal valós felhasználói igényeknek kell megfelelnie, és bármennyire is nehéz ez egy EKKORA készülékkel, nem lehet elrugaszkodni teljes mértékben a talajtól. Másfelől -- talán azért, mert az IFA egy fogyasztóközpontú kiállítás -- a mai bemutatók során egyik cég sem szólította meg a (nagy)vállalatokat és egyéb szervezeteket, ez pedig óriási ziccer lehet a BlackBerrynek, és ehhez amúgy minden ütőkártyája meg is van a cégnek, kezdve a BES-től, a BBM-en át a QNX-alapú M2M-megoldásokig.

Végül pedig nincs jó keynote egy igazán karizmatikus egyéniség nélkül, ilyent pedig nem igazán láttam ma sem a Samsung, sem a Sony színpadán. Hogy teljesen őszinte legyek, ezzel anno még Thorsten Heinsnek is voltak problémái, de ő már a múlté, most itt van helyette John Chen, aki az egyik legjobb ázsiai speaker, akit valaha láttam, sugárzik belőle a magabiztosság, vannak jó beszólásai, és egyébként is egy üzleti zseni, aki ennek ellenére nincs elszállva magától. Nem utolsósorban pedig lehet érteni az angolját. 

Remélem miután Chen szeptember 24-én levonul a BlackBerry színpadáról, mindenki úgy fogja érezni, hogy valóban több lett a telekommunikáció világa azáltal, amit ott megmutat majd nekünk.