A vártnál jelentősen alacsonyabb, 793 millió dolláros bevételről számolt be a BlackBerry (ez éves szinte 33 százalékos visszaesés), miután meglévő készletei elapadtak, az új telefonokból (elsősorban a Passportból) pedig nem gyártott eleget ahhoz, hogy a kereslettel lépést tartson. John Chen elnök-vezérigazgató és csapata ennek ellenére pozitív hangot ütött meg a konferenciahíváson, és hangsúlyozta, hogy a negyedév a nyereségesség eléréséről és a készpénzállomány őrzéséről szólt. Egy egyszeri, készpénzmozgással nem járó tételtől eltekintve a cég pozitív eredményt zárt, igaz, mindössze hajszállal - a könyv szerinti veszteség 148 millió dollár volt. A BlackBerry pénzügyileg stabil, továbbra is mintegy 3,1 milliárd dollárnyi likvid állománnyal rendelkezik.

A Passport ma már 48 országban kapható

A november 29-cel zárul három hónapban a BlackBerry 2 millió telefont értékesített, ami annak ellenére alacsonyabb az előző negyedév 2,1 milliójánál is, hogy szeptemberben elrajtolt a Passport. A magyarázat egyszerű: a kezdőkészlet azonnal elfogyott, és október-november folyamán is többször előfordult, hogy kifogyott a Passportból a BlackBerry. Chen elmondása alapján csak december közepére tudta utolérni a keresletet a cég, így a novemberi megrendelések egy része nem jelenik meg a mostani számokon.

A konferenciahíváson az is egyértelművá vált, hogy a 200 ezer Passporton sem könyvelt el bevételt teljes egészében a cég a negyedév alatt, mivel a szigorú pénzügyi szabályai szerint ezt csak akkor teheti meg, ha a telefont a végfelhasználó is kifizette már, és megkapta. A Passport ma már 48 országban kapható, de az észak-amerikai és európai eladások adták a forgalom 61%-át.

Chen azt is mondta, hogy a Classic a Passportnál is jobb rajtot vett, és a készüléknek köszönhetően ismét tart több nagy szolgáltató BlackBerryket az üzleteiben - köztük az AT&T, a Deutsche Telecom, az Orange és a China Mobile is. A Classicot a BlackBerry már szolgáltatásokkal is egybecsomagolja, mint például a titkosított BBM, vagy a BBM konferenciahívások lebonyolításának lehetősége, hogy újabb bevételi forrást építsen ki, amin osztozhat a telkókkal is. A cég láthatóan nagy hangsúlyt fektet most arra, hogy visszaszerezze a mobilszolgáltatók támogatását.

A megrendelésállomány 65 százalékkal volt magasabb a negyedév zárásakor

Márciusban többet mond majd el a cég arról, hogy a Passport és a Classic után mi várható a csőben 2015-re. Mindenesetre bíztató jel, hogy BlackBerry megrendelésállománya a szerződéses gyártóknál 65 százalékkal volt magasabb a negyedév zárásakor, mint a három hónappal korábban. A BlackBerry egyértelműen a telefoneladások növekedését és erősebb nyereségességét várja a következő negyedévektől - hogy ez valóban így lesz-e, nem csak a bejelentéseket követő kezdeti felfokozott várakozást értékeli a cég túl, még nem egyértelmű.

bbry191214.png

A hírek hatására a cég papírjai 10 százalékot estek, de a napközbeni kereskedésben némileg visszaerősödtek, és most -5%-on állnak.