Lassan minden napra jut egy érdekesnek tűnő pletyka vagy spekuláció a BlackBerry készülékgyártó részlegét érintő állítólagos új stratégiai terveiről, nevezetesen arról, hogy John Chen cége kvázi lefeküdt a Google-nak, és ilyen vagy olyan formában jönnek az androidos BlackBerryk. Ma ráadásul egy, az eddigieknek némileg ellentmondó híreszteléssel szembesültem, amikor az N4BB-re kattintottam: a BlackBerry a belépőszegmensben lép piacra először androidos telefonnal. Ráadásul két hónapon belül.

Na puff neki, akkor most ennyit az androidos Passportról, meg a Venice-ről? Helyette jegyezzetek meg egy új, nem is olyan ismeretlen típusnevet: ez a Prague, vagyis Prága, így hívják állítólag a cégen belül azt az olcsó, leginkább a Z3-ra hasonlító BlackBerryt, melyre először kerülhet a droidos rendszer. A telefon elsősorban az olyan, telekommunikációs szegmensüket tekintve még nagy fejlődési potenciállal rendelkező országokban jelenhet meg, mint például India vagy a BlackBerry egyik líbling-országa, Indonézia. És ezzel a manőverrel a BlackBerry tökéletesen le is másolná a Nokiát.

nokiax.jpg

Azt a Nokiát, mely a Microsoft-féle felvásárlást megelőzően alig pár hónappal döntött arról, hogy a nem túl jól menő Windows Phone-os mobilok mellett olcsó androidos okostelefonokat is piacra dob, mit tesz a véletlen, elsősorban a fejlődő országokban. Létre is jött a Nokia X sorozat, az Android Open Source Project alapjaira építve, a telefonokon viszont valahogy mégsem látszott, hogy androidos készülékek, a menüt ugyanis teljesen átalakította a Nokia. Aztán persze amikor a Microsoft megvette a finn céget, az egész koncepció ment is a levesbe.

Hozzáteszem, a Nokia azért nem teljes értékű androidos telefonokat csinált, hiszen éppen az Android igazi savát-borsát jelentő Play Services hiányzott a telefonról (meg a Play Store) és e tekintetben egyelőre nagy kérdés, hogy a BlackBerry is hasonló utat követ-e. Vagy az is lehet, hogy pont az ázsiai piacot célzó Android One felé fordul a cég, egyfajta luxuskategóriát képviselve ezek közt az eszközök közt. 

Aztán meg ismét felmerülhet az emberben a kérdés, hogy mégis mi értelme lenne csinálni egy Nokia X-hez hasonló BlackBerryt Chenéknek, amikor az olcsó készülékeken szinte semmit nem lehet keresni, ráadásul a cég egyszer már próbált ezen a piacon látványos sikereket elérni a BB10-érában a Z3-mal, meglehetősen kevés eredménnyel. Itt az egyik legfontosabb kérdés (mármint azon kívül, hogy pusztán az Androidtól vonzóbbá válik-e bárki számára a BlackBerry) talán éppen az, hogy a BlackBerryvel stratégiai megállapodást kötő Foxconn mennyire olcsón állítja elő a telefonokat, hogy keres-e a cég legalább ötven centet egy készüléken, mert akkor méretgazdaságossági alapon talán megéri belevágni az ázsiai piac méretét elnézve. 

Kár, hogy ebbe a legtöbb nyugati gyártónak (beleértve a Nokiát, vagy éppen a Motorolát) egyszer már beletört a bicskájuk - remélem Chen tud egy ilyen esetleges stratégiához némi inspirációs meríteni az ázsiai gyökereiből.

Via N4BB.