Nem fest túl rózsás képet az IDC tegnap publikált 2010-es negyedik negyedéves körképe a RIM kilátásairól az okostelefonok világpiacán. A kanadai cég ugyan továbbra is a harmadik legnagyobb okostelefon-gyártónak számít, és növelte is forgalmát tavaly év végén, de eladásainak növekedése nem tudta tartani a lépést a piac bővülésével, vagyis fokozatosan teret vesztett.
A RIM konkrétan 14,6 millió BlackBerryt szállított tavalyi utolsó negyedévben, ami 36,4 százalékkal több, mint az egy évvel korábbi eredmény (akkor 10,7 millió készülék fogyott), miközben az Apple csaknem megkétszerezte az eladásait, gyakorlatilag egy az egyben a piaccal együtt nőve, a Nokia pedig harmatgyengén teljesítve csupán nyolcmillióval több okostelefonon tudott túladni, ezzel piaci részesedése éves szinten több mint tíz százalékot esett vissza. A fentieknek köszönhetően a RIM piacrésze egy év alatt 19,9 százalékról 14,5 százalékra apadt.
Bár az utolsó negyedév, illetve összességében a tavalyi év legnagyobb lúzere továbbra is a Nokia, ijesztő látni a RIM növekedésének lassulását, ami egyfajta figyelmeztető jel lehet a Mike Lazaridisék számára: a cégnek idén záros időn belül elő kell rukkolnia versenyképes(ebb) készülékekkel és szolgáltatásokkal, különben könnyen a Nokia sorsára juthat. A gyorsabb felfelé ívelés eszközei lehetnek a korábban kiszivárgott új készülékek, illetve a QNX-es BlackBerryk megjelenése, ez utóbbiak érkezése azonban aligha várható még idén.
Azért ezzel együtt is túloz kissé a cím, a RIM-ből nyilván nem lesz második Nokia, több okból sem. A két cég termékstruktúrája teljesen más, a kanadaiak a drága készülékek miatt jóval több nyereséget tudnak realizálni szerényebb eladások mellett is, nem beszélve arról, hogy a szolgáltatások után is tekintélyes bevétele származik a vállalatnak. Emellett a RIM még éppen időben ugrott fel a táblagép-vonatra a PlayBookkal, amiről jelenleg nagyjából senki nem tudja, mennyire lesz sikeres, annyi mindenesetre biztos, hogy szakértők szerint sok múlik azon, hogyan teljesít majd a tablet.