Hát persze! - ki ne vágná rá azonnal ezt a választ a címben feltett kérdésre? Ezúttal azonban nem a készülékek áráról beszélünk, hanem a szolgáltatásokéról. A Reuters tegnapi cikkét olvasgatva merült fel bennem egyébként a kérdés, miszerint igaza van-e annak az elemzőnek, aki szerint kábé minden baj (na jó, az egyik legfőbb baj) forrása a RIM-nél, hogy drágán adja a készülékekhez nélkülözhetetlen szolgáltatást.
Tény, hogy a BlackBerry megoldások ára mind lakossági, mind (nagy)vállalati oldalon plusz kiadást jelenthet a "hagyományos" mobil infrastruktúrákhoz képest, Sameet Kanade elemző csupán arról feledkezik meg két részvényleminősítés közt, hogy a prémium ár prémium szolgáltatást is takar, úgy mint brute force titkosítás, az iparág legjobban menedzselhető infrastruktúrája, illetve adattömörítés, hogy mást ne említsünk.
A RIM egyébként csak az előző negyedévben körülbelül egymilliárd dollárt kaszált a szolgáltatásokkal, amiről bizonyára hülye lesz lemondani, tekintve, hogy mindez bevételeinek egyötödét teszi ki. Mondjuk azért nem árt figyelembe venni, hogy ezt az infrastruktúrát valamiből fel is kell építeni, és az üzemeltetést sem Thorsten Heins két szép szeméért vállalják.
Ami a fogyasztói szegmenst illeti, abban egyetértünk az elemzővel, hogy az előfizetők számára érzékelhető BIS felárat el kell tüntetni, néhány országban a szolgáltatók ezt már meg is tették, itthon részben a Vodafone vállalkozott erre, de már ez is eredmény.