Most őszintén tegye a szívére mindenki a kezét, és vallja be, hányszor frissített már szoftvert a mobiltelefonján! Egyszer? Kétszer? Többször? Mi az a szoftver? Kis háttérinfó a szoftverfrissítések evolúciójáról, és arról, hogy a szolgáltatók vajon miért tartanak tőle, mint a tűztől.
Az okostelefonok - származzanak bármilyen gyártótól - komplex szerkezetek, melyeket komplex szoftver üzemeltet. Minél bonyolultabb a kütyü, annál nagyobb a lehetőség a gyártónak a hibázásra, de szerencsére a hardverrel ellentétben a szoftvert viszonylag könnyű javítani - erre valók a szoftverfrissítések, melyek olykor nem csak javításokat, hanem új, extra funkciókat is kínálnak a felhasználónak - már ha valaha eljutnak hozzá.
Itt van például az OS7-es BlackBerrykhez fejlesztett OS7.1-es frissítés, ami Wi-Fi Hotspot üzemmódot, energiatakarékos működést, fejlettebb NFC-kezelést és bizonyos modelleknél FM-rádiót rak a repertoárba. Ez a szoftver tőlünk nyugatabbra már rég elérhető a kompatibilis BlackBerrykhez, itthon viszont még egyik szolgáltató sem adta ki. Igen, a BlackBerryknél mindig a szolgáltató adja ki a frissítést, nem a gyártó. Meg így van ez egy rakás androidos készüléknél is.
A szoftververziók bevizsgálása alapos munkát igényel, jó munkához pedig mint tudjuk idő kell - a mérnököknek ráadásul itthon olyan banális hibalehetőségeket kell kiszűrniük, mint például a magyar ékezetes karakterek hibás megjelenése az SMS-ekben, de persze vannak ennél durvább hibalehetőségek is BlackBerryknél.
Az új funkciókat hozó rendszerfrissítések bevezetésénél összességében az a furcsa helyzet áll elő, hogy a szolgáltató és a készülékgyártó ellenérdekeltté válik a kiadásban. Hiszen ha az új, a gyártók által fennkölten hirdetett funkciók mellett egy csomó hiba is megjelenik, az operátor ügyfélszolgálatát hirtelen nagyon sok elégedetlen előfizető fogja felkeresni, aminek ugye senki nem örül.
Másfelől persze akkor is az ügyfélszolgálathoz (vagyis a szervizbe, azaz többnyire a szolgáltatóhoz) mennek az előfizetők, ha a mobil a gyári szoftverrel rakoncátlankodik - ilyenkor rakják többnyire rá a szervizesek a titokzatos szoftverfrissítést, amiről a telefon használójának korábban fogalma sem volt, hogy létezik.
A végkifejlet azonban leginkább mégiscsak az, hogy a mobilgyártók használható szoftverrel dobnak piacra telefonokat és különben is, ami működik, azt nem kell megjavítani. Szóval az egyszeri ügyfél csak ne frissítsen otthon semmit, abból csak a baj van. Meg egyébként is, az újabb rendszerszoftverek validálása rém körülményes feladat, szóval a legjobb, ha nem is létezik az a szoftverfrissítés, és máris levan a gond.
Ha felmerült már benned a kérdés, hogy vajon miért nincs OS7.1-es (vagy akár Android Ice Cream Sandwitch) frissítés még a telefonodra, talán most megkaptad a választ...