A BlackBerry 10 korunk egyik legfejlettebb mobil operációs rendszere lesz, ehhez kétség sem fér. Az eddig látottak alapján a RIM megugrotta azt a lécet, hogy valami teljesen egyedi, megkülönböztetésre alkalmas mobil operációs rendszert tegyen le az asztalra a BB10-zel. Ez azonban még önmagában kevés, hiszen hiába jó a rendszer, ha nem tudnak róla a potenciális vevők, a kutyának sem fog kelleni. Szerencsére tudni fognak róla.
Na de miért is? A RIM tegnap bejelentette, hogy fennállása óta először reklámidőt vett az amerikai Super Bowl kupadöntő szünetében. Aki azt sem tudja, mi fán terem ez a kupa, meg úgy általában véve nem nagyon érdekli, mi zajlik Amerikában, annak kicsit hadd' világítsam meg ennek a jelentőségét.
A Super Bowl döntő az amerikai tévétörténelem legmeghatározóbb tévés sprotközvetítése évek, évtizedek óta. A legfrissebb nézőkutatási statisztikák szerint nagyjából 111 millió amerikai nézi ilyenkor a tévét, ráadásul ezek képesek a reklámokat is megnézni, nem véletlenül kerül csillagászati összegekbe egy Super Bowl reklám.
Hogy mennyi az annyi? Fél percért nagyjából 3 millió dollárt kérnek, vagyis a reklám minden egyes másodperce 100 ezer dollárba kerül. Az másodpercenként annyi mint 22 millió forint. Huszonkétmillió. 22 és hat darab nulla. Másodpercenként. Mondjuk ha tényleg megnézik 111 millióan a közvetítést reklámostul-mindenestül, akkor azért nem is kerül olyan sokba egy néző elérése, egész pontosan 0,027 dollár, vagyis kábé 6 forint fejenként a tarifa.
A Super Bowl reklámon kívül azért jó eséllyel látni fogunk majd mást is a következő hetekben, mindenesetre ez a reklámstratégia gyökeres elmozdulást mutat az eddigi gyakorlattól, ami jó jel, illetve azt mutatja, hogy a RIM-nél is felismerték, hogy a marketingen most nagyon sok múlik majd.
A szilikontokok kapcsán általában kétféle embert ismerek: aki soha nem rakna a telefonjára ilyen védőburkot, illetve aki el sem tudja képzelni az életét nélküle. Nem véletlenül: amellett, hogy a tokok megvédhetik a sérüléstől a telefont, sajnos többnyire elég ormótlanok és éppen azokat az apró részleteket teszik láthatatlanná, melyek széppé varázsolnak egy készüléket.
Na mindegy, a választás lehetősége most is adott lesz, az L-szériás telefonokhoz is lesznek természetesen védőtokok, ezek közül az egyik fotója most jutott el hozzánk. Sima, fekete szilikontokról van szó, ami az sem kizárt, hogy benne lesz a London dobozában a gyári tartozékok közt, de aztán persze az is lehet, hogy a végleges, tartozékként is megvásárolható gyári tok egészen máshogy fog kinézni.
Január 30-án meglátjuk ezt is.
A RIM vadonatúj mobilos platformjának, a BlackBerry 10-nek egyik érdekes saját, gyári alkalmazása lesz a Story Maker, mellyel elméletileg kis kreativitással és vizuális látásmódal bárki kisfilm-rendezővé válhat, különféle menő effektek, aláfestő zenék, vágások segítségével.
Az alkalmazásról tudni kell még, hogy a JayCut felvásárlásával került a RIM-hez, és most először szivárgott ki róla néhány képernyőmentés, mely viszonylag egyszerű kezelésről árulkodik, míg a végeredmény alant látható (a lenti videót teljes egészében egy BlackBerry 10 telefonnal rögzítették, illetve azon is végezték az utómunkálatokat). Jó buli lehetett.
Te miről fogod forgatni az első mozgóképes sztoridat?
Via iDBerry.com
Bár mostanra nagyjából mindenki BlackBerry 10 lázban ég, a RIM-nél azért nem feledkeztek meg azokról a felhasználókról, akik a régebbi BlackBerryket koptatják, és köszönik szépen jól elvannak velük még egy darabig. A régi platformra éppen ezért zajlik tovább a fejlesztés gőzerővel, most például elérkeztünk egy újabb állomáshoz a gyári Facebook-kliens történetében.
A RIM tegnap tette elérhetővé a tesztelőknek fenntartott Beta Zone-on keresztül a közösségi hálózathoz fejlesztett app soron következő, 4.0-s verzióját, amiben néhány látványosabb, a felhasználói felületet érintő újdonság került ezúttal bele. Lássuk ezeket sorjában:
- Megjelent a pull to refresh funkció, vagyis a feed frissítéséhez elég lehúzni a tartalmat és elengedni, nagyjából úgy, ahogy a Twitter-kliensnél is működött eddig,
- Átalakult, szebb lett a fotónézegető, megváltoztak a komment/like gombok, plusz a fotók közti váltás is szebben van megoldva, illetve lehet tageket is nézegetni már,
- Megváltozott a főmenü kinézete, a korábbi négyzetrácsos-ikonos nézetről listás nézetre.
Ezek közül főleg az utolsó kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a változtatás része lehet annak a törekvésnek, hogy a RIM a BlackBerry 10-hez és a korábbi OS-ekhez fejlesztett programok kinézetét kicsit jobban egységesítse, közelebb hozza őket egymáshoz. Az új verzióba bekerült még egy rakás hibajavítás is, de még mindig hiányzik az oldalak kezelése, amit most már nagyon időszerű lenne megoldani akár ezzel az appal, akár egy külön alkalmazással, akárcsak más platformok esetében.
A Facebook 4.0.0.3 letölthető a BlackBerry Beta Zone-ból.
Szándékosan nem írok márkanevet, mert azt még ugye nem tudjuk, de nagyon úgy néz ki, hogy a magyarországi disztribútorok lassan beárazzák az első BlackBerry 10 készülékeket. Egy a tech2.hu birtokába jutott árlistán legalábbis feltűnt fehér és fekete színben a Liverpool, ami legjobb tudomásunk szerint éppúgy az L-szériába tartozik, mint a London, és teljesen egyforma is kívülről a két készülék, ám ez a modell már LTE-kompatibilis lesz a Londonnan ellentétben.
A kiszivárgott árlistán tehát a telefon kétféle színben szerepel, ahogy eddig is tudni lehetett, feketében és fehérben elérhető a holmi, bár az azért legalábbis gyanús, hogy ha ez egy érintőkijelzős telefon lesz (márpedig az lesz), miért van odaírva a listára az AZERTY jelzés, ami tudvalevőleg a QWERTY francia megfelelője.
Azt hiszem a lényegről még nem volt szó: a nettó listaár uszkve 148 ezer forint, amire a kereskedő árrése (nem nagyon szokott 10 százalék fölé menni) és az áfa is rárakódik, vagyis a végfelhasználói ár ez esetben olyan 190-200 ezer forint körül állhatna meg.
Persze ez csak akkor lenne így, ha a kereskedő éppen ettől a disztribútortól vásárolja a telefont, de egyrészt a BlackBerryket nagyon nagy számban az operátorok adják el, melyek saját árat alkudnak ki maguknak, másrészt egy mobilszolgáltatótól a legritkább esetben vásárol bárki is listaáron. Ettől függetlenül az L-széria nem lesz olcsó, de ezt eddig is sejteni lehetett azért, vagy tegye fel a kezét az, aki ennél lényegesen kisebb összegre számított!
Via tech2.hu.
A BlackBerry 10 erősen épít a különféle gesztusokra, vagyis azokra az ujjmozdulatokra, melyekkel korábban jobbára csak a kép tartalmát lehetett scrollozni, vagy zoomolgatni. A BB10-nél minden más lesz, például a hívások kezelése is.
A fenti videón azt láthatjátok, hogy egy L-sorozatú telefonnal (fontos, hogy itt sem a szoftver, sem a hardver nem végleges) hogyan lehet egy ujjmozdulattal felvenni, vagy elutasítani egy hívást, attól függően, hogy a kijelzőn függőlegesen merre mozgatod az ujjad. És most jöjjön ugyanez iPhone 5-tel (nem direkt választottunk olyan videót, amin az anyja hívja a srácot, becsszó!).
Via The Gadget Masters.