Tegnap, éppen egy héttel a BlackBerry 10 platform végleges és visszavonhatatlan rajtja előtt a RIM elérhetővé tette a vállalati és kormányzati ügyfelek számára fejlesztett BlackBerry Enterprise Service 10 mobilmenedzsment-szolgáltatást, melynek egyik legfőbb hozadéka, hogy teljes kompatibilitást nyújt az új operációs rendszerrel.
Ez még így önmagában nem is lenne olyan nagy szó, csakhogy a Mobile Fusionhoz hasonlóan a BlackBerry Enterprise Service 10 (nevezzük az egyszerűség kedvéért BES 10-nek) nem csak a BlackBerryket kezel, hanem androidos és iOS-es okostelefonokat, valamint tableteket is. A platform egyébként állati jó (felhasználó szempontból persze kevésbé állati jó) dolgokra képes, kezdve a kiterjedt flottamenedzsmenttől az alkalmazás-leltáron át a biztonságos VPN-hozzáférésig bezárólag.
Az új rendszer persze igazán a BlackBerry 10 operációs rendszerrel ellátott telefonokkal tud együttműködni, így például már támogatja az új rendszer egyik legérdekesebb integrált funkcióját, a BlackBerry Balance-t, mely lényegében két telefont csinál egyből: az operációs rendszer külön kezeli a munkakörnyezetet és a privát területet, a kettő közt minimális átjárást engedve. Azok a vállalati rendszergazdák, akik hosszú éjjeleket szívtak azzal, hogy valakinek a telefonja valami galibát okozott a céges rendszerekben, ettől hamar el fognak alélni.
Pláne ha azt is meghallják, hogy a BES 10 -- a BlackBerry 10-zel együtt -- megkapta a FIPS 140-2 jelzésű biztonsági certifikációt, mely az egyik legszigorúbb (adat)biztonsági előírás az Egyesült Államokban, és többek közt ahhoz szükséges, hogy kritikus biztonsági szintű környezetben, például kormányhivatalokban is használhassák a rendszert.
Hihetetlen, hogy repül az idő, egy hét múlva ezekben a percekben elkezdődik a RIM globális rendezvénye, melyen a cég hivatalosan is leleplezi a teljesen kész állapotú BlackBerry 10 operációs rendszert, valamint az első olyan készülékeket, melyek az új OS-t futtatják. Még szinte emlékszem a percre, amikor a kanadaiak bejelentették a január 30-i dátumot: november 12-t írtunk, akkor még több mint hetven nap volt hátra a rajtig -- most kevesebb, mint hét napot mutat a számláló. Ideje lassan a rajtvonalhoz állni.
Bámulatos, hogy ez alatt a nagyjából két és fél hónapnyi időszak alatt mennyi minden változott, hogy nőtt az érdeklődés a RIM újdonsága iránt, hogyan vált a média ellenségből támogatóvá és hogyan kezdtek el még a legnagyobb szkeptikusok is elismerően hümmögni: nocsak, ebből a végén még lesz valami. Elképesztően izgalmas, inspiráló időszak ez, aki kicsit is otthon van a (mobil)technológia világában, azt tudja jól, hogy nagyon ritkán történik ilyen az iparágban, itt ha egy cég elveszti a bizalmat, jó eséllyel sosem kapaszkodik vissza.
A jelek arra utalnak, hogy a RIM-nek ez most mégis sikerülni fog, de legalábbis felállt a földről a cég és egy hét múlva ismét rajthoz áll, hogy mindenkinek bebizonyítsa, hiba volt teljesen leírni az egykori favoritot. Őszintén drukkolok Thorsten Heins csapatának, nem azért, mert a BerryBlogot a BlackBerryknek szentelem, hanem mert nagyon tisztelem ezt a hozzáállást, azt a megfeszített munkát, amit a legnehezebb időkben vittek véghez a cég alkalmazottai azért, hogy a január 30-i rajt, és az azt követő folyamatok megvalósulhassanak.
Nagyon sok körülmény tisztázatlan még, de van egy olyan érzésem, hogy a kanadaiak sok meglepetést tartogatnak még a számunkra, illetve az iparág számára. Mindez együttesen oda vezethet, hogy a RIM újra mozgásba lendülhet, a kissé megkopott cégnév-jelentés pedig újra értelmet nyer...
7 nap.
Eléggé tarthatatlan állapot, hogy így egy héttel a bejelentés előtt még nem szivárgott ki, hogy milyen néven is kerülnek forgalomba az új generációs BlackBerryk, vagyis az L-sorozat és az N-sorozat tagjai. Valaki elterjesztette ezt a Z10-X10 elnevezést, azóta mindenki konzekvensen ragaszkodik hozzá, bele sem gondolva, hogy mekkora epic fail típusjelzések ezek két olyan készüléknek, melyekre most egy lapként kvázi mindent feltesz a gyártó.
Szóval elég sok jel utal arra, hogy márpedig a telefonok ezen a néven kerülnek forgalomba, nekem a magam részéről azonban mégsem adták el ezt a koncepciót. A Z10 még csak hagyján (bár nem értem, miért pont Z-vel kezdik a jelölést), az X10 azonban már csak azért is sántít, mert a Sony Ericsson nem is olyan régen, 2010-ben egyszer már piacra lépett egy telefonnal, aminek ugyanezt a típusjelzést adták, ráadásul az is QWERTY-s modell volt, szóval hétszentség, hogy a RIM ezt nem fogja használni.
Bár mellékes szempontnak tűnik, egy termék életciklusát, illetve piaci esélyeit igenis meghatározhatja az elnevezése, legalábbis erre jutottam a BGR cikkét olvasgatva tegnap este. Ez a cikk a legidiótább telefon-elnevezéseket gyűjtötte csokorba, mint például Spice M-5365 Boss Killer, vagy Karbonn K36+ Jumbo Mini (nem vicc, ezek tényleg léteznek!). Hallottatok már ezek közül valamelyikről? Na ugye!
Tény, hogy ezeknél a Z10 és X10 mérföldekkel jobb, de ha a RIM azt akarja, hogy az új telefon-széria ne csak külalakban és az operációs rendszer hatékonyságában/teljesítményében vegye fel a versenyt az új generáció az iPhone-nal vagy a Galaxy termékcsaláddal, akkor ennél jobban csengő neveket kell kitalálnia.
Te hogyan keresztelnéd el az újszülött BlackBerry 10-es telefonokat?
Emlékeztek még a tavaly nyári időszakra, amikor a RIM a legsötétebb napjait élte? Nem akarnám most minden részletében felidézni, pláne mivel a cég most már láthatóan túlvan a nehezén, de azért még kísért a sötét múlt bizonyos szempontból most is. Történt, hogy tavaly a kanadaiak felbéreltek pár stratégiai tanácsadót, hogy mondják meg, mi a helyes útirány, hogyan lehet kilábalni a válságból. Nem tudom, az a tuti receptek közt volt-e, hogy meg kell csinálni a világ leghatékonyabb mobil operációs rendszerét, mindenesetre ez most beválni látszik. De ettől még a tanácsadók egyes javaslatai is maradhatnak.
Tavaly nyáron, amikor a RIM a padlón volt, tele volt a média olyan pletykákkal, hogy a céget feldarabolják és részleteiben eladják, valamint esetleg a gyártó licencelni fogja más cégeknek a BlackBerry 10 OS-t. Bár a kilábalás ma már jóval közelebbinek tűnik, Thorsten Heins még a múlt héten is azt nyilatkozta a Die Weltnek, hogy egyáltalán nincs kizárva a hardvergyártó részleg eladása. A társaság elnök-vezérigazgatója hozzátette, hogy most elsősorban a BlakcBerry 10 sikeres rajtjára koncentrál a RIM, utána nyilván sok számos szempontot mérlegelve dönt a továbbiakról a cégvezetés. Persze az is lehet, hogy az egész csak egy vészforgatókönyv arra az esetre, ha a BB10-es telefonok mégsem váltanák meg a társaságot.
Tény, hogy hardvergyártás nem olcsó mulatság, és manapság, az egy kaptafára készülő okostelefonok világában egyre kevesebb hozzáadott értéket tud képviselni egy cég, még akkor is, ha korábban történetesen éppen a minőségi megoldásairól volt híres. Ha a RIM szoftveres megoldásaira több telefongyártó, ad abszurdum más iparágból érkező cég is vevő lenne, elképzelhető, hogy az is elég lenne a kanadaiaknak a további sikeres működéshez egy kisebb, takarékosabb, nagyobb profitot termelő céggel. A tőzsdének egyébként tetszik az ötlet, tegnap Amerikában ugyan nem volt kereskedés, de Kanadában 11 százalékkal emelkedett az árfolyam, javarészt a nyilatkozat hatására.
Ti mit gondoltok, belefér a világképetekbe, hogy a BlackBerry telefonok egyszer csak eltűnnek, míg a szoftveres BlackBerry-megoldások nagyobb teret nyernek?
Via Die Welt.
Ps.: Heins egyébként éppen ma egy éve a RIM elnök-vezérigazgatója. Gratulálunk neki!
Tegnap óta immár hivatalosan is BlackBerry Worldnek nevezik a RIM okostelefonos tartalom-piacterét, mely BlackBerry App World néven kezdte pályafutását még 2009-ben. A kanadaiak tegnap a nem túl jelentős névváltoztatással egy időben valamelyest átformálták a piactér kinézetének webes felületét.
A BlackBerry World piactér tehát egy PC-s böngészőből megnyitva hétfő óta egész máshogy néz ki: az új dizájnban főleg az alkalmazásnézet változott, ahol az alkalmazásokkal kapcsolatos vélemények jóval markánsabb szerephez jutnak, mint eddig. Nem állítom, hogy ezt a kinézetet különösebben eltalálta volna a RIM, az alkalmazásokról például továbbra is csak miniatűr képeket lehet látni, videó meg szinte egyikről sincs (még). De mivel egyre kevesebben használják a webes storefrontot, ennek talán kicsi is a jelentősége.
A piactér átnevezésére egyébként azért volt szükség, mert a BlackBerry Worldben már most sem kizárólag csak alkalmazások találhatók, később, a BlackBerry 10 rajtja után nem sokkal pedig olyan médiatartalmak is megjelenhetnek a piactéren, amit eddig csak az iTunes-ban találtunk meg (hello zenék és filmek!).
A mobilos kliensek hamarosan minden készüléken frissülnek, az új verzió már új néven érkezik, a BB10-es telefonokra pedig már eleve BlackBerry World néven kerül a piactér alkalmazás.
Azok számára, akiknek nem volt egyértelmű, hogy mi lesz most a BlackBerry World néven futó éves konferencia sorsa, most elárulom, hogy a RIM azt is átnevezte. Mostantól BlackBerry Live lesz a kanadaiak éves konferenciájának a neve, amit persze idén is megtartanak Floridában, május 14-től 16-ig.
Újabb elemző emelte meg a RIM teljesítményével kapcsolatos kilátásait múlt héten, ami valószínűleg erősen hozzájárult ahhoz, hogy a vállalat részvényei egy újabb ugrással 16 dollár közelébe jutottak, miközben alig néhány hónappal ezelőtt a piac ennek még felére sem taksálta a cég értékét.
A Jefferies veterán elemzője és ügyvezetője, Peter Misek 19,5 dollárra emelte a RIM papírok éves célárfolyamát, mikor azokkal még 14 dollár közelében kereskedtek. A megemelt előrejelzés mögé Misek két érvet sorakoztatott fel:
- A cég jövője szerinte egyáltalán nem csak a BB10 telefonok sikerén múlik, vagyis egy esetleges kudarc kockázata nem lenne végzetes a RIM-re nézve. Misek szerint a RIM-nek van annyira ütőképes a szoftverportfoliója és a vállalati levelezőrendszere, hogy azok licenceléséből is szép summára tudna szert tenni.
- A másik, hogy a jelek szerint a BB10 készülékek sikerére jelenleg növekvő esélyt lát. Misek szerint a "meghatározó mobiltelkók" immár 1-2 millió BB10 telefont kötöttek eddig le a forgalmazás első két negyedévére, amelyek eladására vállalást tettek. A decemberi villámkutatás ezt a volument még csak 500 ezerre becsülte. Ez természetesen sem azt nem jelenti, hogy a felhasználók ennyit meg is fognak venni, sem pedig azt, hogy mindössze ennyi fogyna, ugyanakkor jól mutatja, hogy a mobilszolgáltatók nagyjából 1 millió BB10 telefon gyors eladásában már biztosak. Misek szerint a BB10 erősebb rajtot fog venni, mint ahogyan azt a többség várja, ugyanakkor hozzáteszi, hogy ennél messzebb egyelőre nem lehetséges előre látni, mi fog történni.
Egyelőre úgy tűnik, a dolgok jó irányban haladnak a RIM számára, a telefonokról kiszivárgott demók rendkívül biztatóak. A böngészési sebességben az összes rivális platformot megverni látszik, az igazi multitasking és Balance pedig egyértelműen szuperior képességek...
9 nap.