Menni, vagy maradni? Mármint az okostelefon-bizniszben -- úgy tűnik, a BlackBerry jövőjét érintően ez még mindig nem teljesen eldöntött kérdés. Ám ha a cég menedzsmentje úgy is dönt, hogy otthagyja ezt az iparágat, az nem jelent egyet azzal, hogy a BlackBerry végleg bedobta a törülközőt. Többek közt ezekről beszélt a cég első embere, John Chen a Reutersnek adott legfrissebb interjújában.

Chen az interjúban következetesen ragaszkodott ahhoz a stratégiai irányhoz, amit tavalyi érkezésekor jelölt ki a vállalat, és aminek nagyjából az a lényege, hogy a BlackBerry visszanyúlva a gyökerekhez elsősorban a vállalati ügyfelek kiszolgálására koncentrál különböző megoldásaival. Ezeknek a megoldásoknak csak egy része a készülék, amin mint tudjuk, nem keresnek manapság túl jól a gyártók. Ha ez ráadásul együtt jár azzal, hogy a forgalom a minimálisra zuhan, újra és újra felvetődik a kérdés, van-e értelme erőltetnie a BlackBerrynek a telefonok gyártását (most már inkább gyártatását)?

chen_bb.JPG

A BlackBerry mostani vezetése ebből láthatóan nem csinál érzelmi kérdést (részvényesként megjegyzem nagyon helyesen), John Chen a mostani interjújában közölte, ha a cég nem tud pénzt keresni a telefonokkal, akkor otthagyja ezt a szegmenst, vagy csak részben marad benne (például szoftverháttérrel). Ezt persze ne úgy értsétek, hogy a BlackBerry azonnal eltűnik a süllyesztőben, a készülék üzletágat ugyanis hogy mást ne mondjak, el lehet adni, más kérdés, hogy Heinsék sem találtak megfelelő vevőt (vagy csak túl válogatósak voltak) tavaly.

Másfelől pedig az interjúból az is világosan kiderül, hogy a cég ragaszkodik a mobilmenedzsment-üzletághoz, a szervertermékekhez, valamint a BlackBerry 10 operációs rendszer fejlesztéséről sem mond le, amit teljes mértékben meg is értek, hiszen ez az a két terület, ahol a kanadai vállalat jelenlegi know-how -ja összpontosul.

Azért persze vannak azzal ellentétes jelek is, hogy a BlackBerry rövid távon szabadulni kíván az okostelefon-piac fojtásából. Ezek közül tán a legfontosabb, hogy pont Chen írt alá tavaly év végén egy ötéves gyártói együttműködést a világ legnagyobb szerződéses bérgyártójával, az iPhone-t is gyártó Foxconnal. A cég a tervek szerint még ebben a hónapban piacra dobja a Z3-at, az együttműködés első gyümölcsét, ezen kívül pedig még legalább két másik új készülék piacra kerülhet az idén (bár ebből csak egyet jelentettek eddig be, a Q20-at, amiről kis túlzással máig nem tudni semmit a nevén kívül). Itt érdemes hozzátenni, hogy a BlackBerry ezeket a telefonokat lényegesen olcsóbban és hatékonyabban tudja majd gyártatni, mint bármelyik korábbi modellt, melyektől az utóbbi időszakban nem ritkán veszteséggel volt kénytelen szabadulni.

A menjek vagy maradjak kérdésre tehát úgy tűnik, továbbra sincs egyértelmű válasz, talán az említett újabb modellek piaci helytállása lehet a végső választóvonal, mely mentén eldől, hogy a "régi" BlackBerry, mely a jellegzetes készülékeiről kapta a nevét, és amely megteremtette egykor az okostelefonok piacát, továbbra is ringben marad-e, vagy inkább más sportágat választ.

Via Reuters.