Az idei Mobile World Congress legérdekesebb telefonjáról továbbra sem tudni semmi konkrétumot, és a semmit most úgy értsétek, hogy még a nevét sem hozták nyilvánosságra, már azon kívül persze, hogy a BlackBerry logó lesz rajta. A szétcsúsztatható, billentyűzettel, és a Samsung Galaxy S6 Edge-hez hasonlóan íves kijelzővel ellátott készülék prototípusát Barcelonában nagyjából 5 másodpercre villantotta fel a cég illetékese, Ron Louks, ez azonban elég volt ahhoz, hogy készüljön belőle pár irtózatosan menő render, vagyis számítógépes grafikával készített rajz, ami már majdnem fotó.
Ilyenkor szinte magától értetődő, hogy a nem hivatalos képek mellett nem hivatalos termékinformációk is elkezdenek terjengeni, ezeket a kedvünkért szintén egy csokorba szedte a BlackBerrycentral:
- 5,1"-es, 2560x1440 pixeles kijelző (ez egy az egyben a Samsung Galaxy S6 Edge kijelzője)
- Dupla négymagos processzor
- 16 megapixeles hátlapi, 5 megapixeles előlapi kamera
- 35 gombos, érintésérzékeny QWERTY-billenytűzet, a kijelző alá becsúsztathaó
- 3650 mAh-s akkumulátor
- BB10 OS v10.3.2-es verziójával
Bár a rendszermemóriával kapcsolatban nincs semmi konkrét infó vagy spekuláció, meg lennék lepve, ha kevesebb memória kerülne ebbe a mobilba, mint a Passportba, szóval nyugodtan lehet legalább 3 GB rendszermemóriával és 32 GB háttértárral számolni.
Bár nem műszaki adat, de legalább olyan fontos, vagy még fontosabb szempont a készülék ára: Ezen a téren szerintem a Passport árszintjére számíthatunk eleinte, vagyis a nevenincs csúcs-BlackBerry alsó hangon 200 ezer forintba fog kerülni függetlenül, de nem tartom elképzelhetetlennek az ennél magasabb induló árat sem.
A harmadik negyedévig (ebben az időszakban várható a típus piacra kerülése) még sok víz lefolyik azért a Dunán, de ilyen árszinten muszáj lesz bevinni a szolgáltatókhoz a készüléket a BlackBerrynek, ha értelmezhető eladásokat akar produkálni a típussal.
Mobilnetből sosem elég, de legalábbis lássuk be, olyan nincs, hogy kimeríthetetlen adatkeret -- legyen szó 500 MB-ról vagy 5 GB-ról, szinte bármekkora adatmennyiséget fel lehet élni ma már, akár egy BlackBerryvel is. Mivel a mobilszolgáltatók a mai napig eléggé fukarul bánnak a díjcsomagokba foglalt adatmennyiséggel, érdemes odafigyelni, mire és mennyire használja a készülék az egyre gyorsabb hálózatokat.
A BlackBerry 10 operációs rendszer 10.3.1-es verziójával szerencsére ez már szinte gyerekjáték, hiszen a telefon egyrészt naprakész adatokkal szolgál az adathasználatról, figyelmeztet a limit elérésekor, illetve hasznos eszközöket ad a felhasználó kezébe a spóroláshoz.
Mindehhez a készülék rendszerbeállításainál az Adatkezelés menüpontba kell csupán elnavigálnod, ahol a részletes grafikon alatti szövegre bökve beállítható a havi kvóta és a fordulónap (ezt a szolgáltatótól kell megtudnod, mindenesetre a legritkább esetben szokott a hónap első napjára esni).
Kicsit lejjebb, az Adatszolgáltatás résznél kikapcsolható a telefon adatcsatornája úgy ahogy van, ami a legbiztosabb módja a spórolásnak, más kérdés, hogy ezzel a drága okostelefon hirtelen nagyon hülye lesz. Mégis, bizonyos helyzetekben, leginkább külföldön érdemes kikapcsolni teljesen az adatforgalmat, ezt egyébként szintén külön menüpontban lehet szabályozni ezen a beállítási panelen.
A leghasznosabb változás szerintem az e-mail fiókok kezelése során használt adat aprólékos finomhangolási lehetősége. A képek méretét az e-mail küldés előtt már korábban is lehetett állítani, illetve az e-mailekbe ágyazott képek automatikus letöltését is lehetett kapcsolgatni (kevés adatforgalmi kerettel ezt ajánlott kikapcsolni), a 10.3.1-es rendszertől kezdődően azonban immár fiókonként meghatározható, hogy adott helyzetben az e-mail mekkora részét töltse le automatikusan a telefon.
A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy e-mail fiókonként beállíthatod, hogy roaming környezetben, vagyis külföldön, belföldi mobilneten, illetve Wi-Fi -n az e-mailből mennyit kérjen le a készülék (a legjobban akkor spórolsz, ha csak a fejlécet tölti le a telefon, a legkevésbé pedig akkor, ha a teljes üzenetet).
A megfelelő beállításokkal a jelentős e-mail forgalmat bonyolító, netán több fiókkal is rendelkező felhasználók havi szinten akár több száz megabájtot is spórolhatnak, ami a hó végén komoly bosszúságtól kímélhet meg, netán lehetővé teszi egy olcsóbb, kevesebb adatot tartalmazó díjcsomag vagy mobilnet-opció használatát.
Alig néhány évvel ezelőtt a BlackBerry-függőség egyes országokban már-már népbetegségnek számított, és ugyan mára jelentősen visszaszorulóban van, akit valamilyen formában megfertőz, azt nem engedi el egykönnyen. Ezt mostantól egy újabb statisztika támasztja alá, ami egyben azt is kitűnően szemlélteti, hogy mi ma a mobilos alkalmazás-iparág legnagyobb kihívása.
Nem elég ugyanis a felhasználókat megszerezni, meg is kell tartani őket, és ez számos, egyébként a közhiedelemben népszerűnek tekintett appnak komoly kihívásokat okoz, míg mások meglepő lazasággal ugorják meg a lécet. A BlackBerry saját multiplatformos közösségi platformja, a BlackBerry Messenger kapcsán is számtalanszor felvetődött a kérdés, hogy vajon milyen ügyfélmegtartó hatása van az alkalmazásnak, mert hát hiába hangzik jól, hogy 190 millió felhasználó van, ha a nagy részük öt perc után rá sem tud nézni az appra, vagy sikítva törli a telefonjáról.
A The Information által publikált felmérés szerint a BBM kapcsán távolról sem ez a helyzet, egy 75 millió androidos készülékre kiterjedő statisztika-gyűjtemény szerint a BlackBerry alkalmazása a Facebookkal és a Whatsappel van egy szinten a tartóssági skálán. A fenti grafikonon jól látszik, hogy míg az említett három appot még a telepítést követő három hónapban is 77-98 százalék használja, addig az olyan nagyágyúnak számító platformok, mint az Instagram, a Twitter, a WeChat vagy a SnapChat mind benéztek 50% alá. A legrosszabb helyzetben a Twitter van, a csivitelős app 90 nap után már csak a userek alig több mint 30%-át érdekli, míg a BBM-nél több mint 82%-os ez az arány.
Azt azért illik hozzátenni, hogy a használati statisztikák elsősorban az ázsiai országokra jellemzőek, a felmérésben részt vett 75 millió androidos készülék nagyjából fele ugyanis ebben a régióban működik, márpedig a felhasználói szokások adott alkalmazásokra levetítve jelentősen eltérhetnek itt (ez részben megmagyarázza a Twitter gyatra szereplését, illetve a BBM oldalára is billentheti a mérleget). Szóval ha megnéznénk egy hasonló statisztikát Magyarországra, valószínűleg nem ez a matek jönne ki, de remélem azért a BBM-re idővel így is felfigyelnek majd a mobilozók.
Via The Information.
Kösz a tippet Csabának!
Bárki bármit mondhat, szerintem a legjobb BlackBerry-reklámot ever akkor is az indiai Vodafone csinálta meg - a BlackBerry Boysnak komoly utóélete is lett, a helyi plázákban karaoke- és táncshow-kat nyomott a szolgáltató a zenére, ami tulajdonképpen annyira nem is nagy szám Indiában, ahol karaoke-ért meg a táncért amúgy is odavannak a fiatalok.
De nem minden reklám került végül műsorba, még akkor sem, ha olyan helyi hírességek szerepeltek benne, mint Ranbir Kapoor, Bollywood egyik legkeresettebb férfi színésze. Kapoor rövid ideig volt a BlackBerry márkanagykövete is az ázsiai országban, és jó pár BlackBerry-reklámfotón is szerepel, a lenti két reklámfilm azonban végül soha nem került sehol műsorba. Pedig a BlackBerry Q5-öt népszerűsítő szpotok igazi műremekek, még úgy is, hogy senki nem táncol és énekel bennük.
Via BBin.
A régi motoros BlackBerrysek számára valószínűleg nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a BB10-et futtató BlackBerryk képesek a legtöbb androidos appot futtatni, mi több, a rendszer 10.3.1-es verziójától kezdve mindegyik készüléken gyárilag ott van az Amazon Appstore, ami több százezer, válogatott androidos alkalmazást tartalmaz.
A fenti videó azoknak készült, akik eddig nem hallottak erről a funkcióról, illetve abba a tévhitbe ringatták magukat, hogy a BlackBerrykre nincsenek is alkalmazások. Pedig de mennyire, hogy vannak! Az Inside BlackBerry bloggere, a BlackBerry-alkalmazott létére mindig valószínűtlenül széles mosollyal rendelkező Donny Halliwell most éppen a hamarosan érkező Leap-en mutatja be a két piacteret, néhány fontosabb momentummal kiegészítve az eddigi kommunikációt.
A Halliwell például kiemeli, hogy a Leap 5 hüvelykes, 16:9-es HD-kijelzője optimális felület az androidos appoknak, amivel abból a szempontból maximálisan egyet tudok érteni, hogy a Classic, a Passport, a Q10 és a Q5 1:1-es képarányú megjelenítője meg nagyon nem optimális egyes alkalmazásoknak (pl. a sokak által elsődleges kommunikációs csatornaként használt Vibernek).
Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a BB10-es készülékekre mindenféle forrásokból telepített androidos appok semmilyen biztonsági kockázatot nem jelentenek, hiszen a BlackBerry Guardian minden telepítendő alkalmazást leszkennel kártékony kódok után kutatva.
És végül: MEGLEPETÉS! - BlackBerryn még játszani is lehet, még akkor is, ha a márka mondhatni tradicionálisan a produktivitást helyezte előtérbe a szórakozással szemben. Az Amazon Appstore-on keresztül egy rakat szórakoztató és kevésbé szórakoztató játék érhető el, és hát lássuk be, még a legproduktívabb üzletembereknek is jár az az öt perc naponta a céges budiban, amit gyorsan ki lehet tölteni egy BlackBerry -- szigorúan nem munka célú -- nyomogatásával is.
Via Inside BlackBerry blog.