A BlackBerry 10 operációs rendszer kálváriája a Facebookkal idén tavasszal sok százezer felhasználó problémájává vált, miután a kanadai cég nem kapott tovább támogatást a közösségi oldaltól arra, hogy a Facebook appot házon belül lefejlessze. A BlackBerry a Facebook támogatása nélkül kénytelen volt a saját fejlesztésű appját teljesen leépíteni (érdekesség, hogy Androidra és iOS-re például a Facebook saját maga fejleszti az összes klienst, a BlackBerry esetében ez soha nem volt így), de szerencsére néhány független fejlesztő felkarolta a hoppon maradt felhasználókat, és alternatív klienseket gyártott a közösségi oldalhoz.

facebook_hq.jpg

Ezek közül kiemelkedő a Nemory Studios munkája, mely a Face10 után most egy újabb Facebook-klienssel örvendeztette meg a BB10-felhasználókat. A Facebuck for Facebook nevű app valójában hasonló elven dolgozik, mint az androidos változat, vagyis voltaképpen egy webes nézetet hív meg és azt "öltözteti fel" saját ikonokkal, grafikával, miazmással. Az ötlet egyébként BB10-en sem új, az F5 nevű kliens ugyanezt csinálja, de a Nemory appja állítólag sokkal gyorsabb nála.

Ennek meg is van az a nyilvánvaló előnye, hogy a mobil Facebook szinte összes funkciója elérhető a kliensen keresztül, függetlenül attól, hogy a közösségi oldal éppen mit és hogyan teker a beállításain, vagy éppen milyen új funkcióval borzolja a felhasználók idegeit. A Facebuck for Facebook emellett gazdaságosan bánik az adatmennyiséggel is, így a legtöbb klienshez képest beéri 70%-kal kevesebb adatforgalommal, legalábbis a fejlesztő állítása szerint.

Az alkalmazásnak azért van egy nagyon fontos hiányossága is, nevezetesen nincs benne Hub integráció, vagyis aki szeretne értesítéseket kapni a Hub-ba, az továbbra is jobb híján a régi, már nem támogatott Facebook-klienst kénytelen használni, vagy a korábban megjelent Face10-et.

A Facebuck for Facebook letölthető erre a hivatkozásra kattintva a BlackBerry Worldből. Az alkalmazás ingyenesen kipróbálható, de hosszabb távon a funkciókért fizetni kell.

A különféle, okostelefonos, vagy okostelefonokon is használható chatplatformokkal ma már milliárdok csevegnek világszerte, nem csoda, hogy egyre több bűnöző szakosodik arra, hogy ezeket a felhasználókat megvezesse, így elsősorban mindenféle ravasz módszerekkel megkopassza.

Mivel a chatprogramok fejlesztői az utóbbi időben szerencsére egyre több figyelmet fordítanak a privát szféra védelmére a különféle titkosítási eljárások bevezetésével (lásd legutóbb a WhatsApp-féle végponti titkosítást), a leggyengébb láncszem a felhasználó maradt, aki sokszor önként és dalolva osztja meg az életét (és a pénzét) vadidegenekkel, vagy éppen adathalászatban utazó bűnözőkkel.

phishing.jpg

Sajnos az adathalász támadások az idő előrehaladtával egyre rafináltabbak lettek, így egyre nehezebb is felismerni őket, de ha figyelsz az alábbi figyelmeztető jelekre, jó eséllyel nem tud kicsalni belőled senki semmit chaten keresztül:

  1. Figyelj oda, kitől kapsz meghívót, illetve ki küldte neked az üzenetet. Ha teljesen ismeretlen a feladó, érdemes visszakérdezni, hogy honnan ismeritek egymást, de a legjobb az, ha teljesen figyelmen kívül hagyod az üzenetét vagy a meghívóját.
  2. Ha egy régi ismerősöd egyszer csak furcsán kezd viselkedni, meglepő, tőle szokatlan dolgokat ír, légy résen! Vagy részeg, de valószínűbb, hogy feltörték a fiókját, és azon keresztül próbálnak a bizalmadba férkőzni.
  3. A furcsa gépelési hibák is gyanúsak. Ha egy neked küldött hivatkozásban (URL) látsz furcsa, nem odaillő betűket, még gyanúsabb. Ezeket még véletlenül se kattintsd le!
  4. Ha az üzenet személytelen, gépies, az alighanem azért van így, mert személytelen gépek (vagyis robotok) küldték. Abban is biztos lehetsz, hogy az üzenetet nem egyedül neked címezték, még ha első olvasatra ez nem is feltétlenül nyilvánvaló.
  5. Amikor a feladó szokatlan dolgokat kér tőled, kezeld gyanakvóan! Chaten keresztül senkinek ne ígérj vagy küldj pénzt, és még véletlenül se oszd meg a bankkártyád adatait! Ugyanez igaz bármilyen bejelentkezési azonosítóra és jelszóra.
  6. Ötösöd volt a lottón, HURRÁ! Vagy túl jól hangzik, hogy igaz legyen? Pláne ha életedben nem lottóztál? Ne dőlj be az ilyen üzeneteknek, inkább töröld őket, és ne feledd: boldog ember nem lottózik.
  7. Ha valaki azzal fenyeget, hogy súlyos következményekkel járhat, ha nem válaszolsz AZONNAL az üzenetére, vagy nem teszel meg neki valamit AZONNAL, azért se válaszolj neki, inkább nézz szembe a nyilvánvalóan nem létező következményekkel. És egyébként is, soha ne hagyd magad sürgetni, ez ugyanis az adathalászok egyik leghatékonyabb fegyvere.
  8. Ha a küldő profilja (profilkép, név, korábbi tevékenységek - ha van) bármilyen egyéb szempontból gyanút ébreszt benned, egyszerűen hagyd figyelmen kívül az üzeneteit, vagy blokkold véglegesen.

Ha a fenti óvintézkedéseket betartod, jó eséllyel nem fognak kibabrálni veled, de ha utólag rájössz, hogy valakinek mégis sikerült túljárnia az eszeden, nincs minden veszve, ezekkel a lépésekkel mentheted a menthetőt:

  • Azonnal változtass jelszót minden általad használt online szolgáltatásban.
  • Ha bankkártyaadatokat szereztek meg tőled, azonnal értesítsd a bankodat és kérd a kártya letiltását.
  • Ha bejelentkezési adatokat adtál meg - az első lépést követően -, egy biztonságos kommunikációs csatornán jelezd az ismerőseid, chatpartnereid felé, hogy a fiókodat jó eséllyel feltörték, és ha furcsa üzeneteket kapnak a nevedben, ez ennek köszönhető.

Végül, de nem utolsósorban a megelőzéshez hozzátartozik, hogy próbálj meg változatos jelszavakat és bejelentkezési adatokat használni, és lehetőség szerint ne adj meg több szolgáltatáshoz is ugyanolyan jelszó- és felhasználóinév párost. Ahol pedig csak teheted, használj többlépcsős azonosítást a maximális védelem érdekében!

Via Inside BlackBerry blog.

Márpedig a mobilos iparágban mindenki tudja, mit csinál a Samsung azzal, ami megtetszik neki: 

LEMÁSOLJA

Ha hihetünk a pletykáknak, gyakorlatilag ez fog történni a BlackBerry 10 operációs rendszer egyik kulcs komponensével, az azóta a lehetőségekhez mérten Androidra is átültetett BlackBerry Hub-bal is, hiszen a koreai gyártó szoftveresei állítólag gőzerővel dolgoznak egy minden-egyben kommunikációs alkalmazáson, amit Samsung Focusnak hívnak majd.

hub_priv.jpg

A Focus a SamMobile értesülései szerint gyakorlatilag ugyanazt a koncepciót követi, mint a fenti képen látható Hub (illetve az ahhoz Androidon szervesen integrálódó Produktivitás Fül), azaz amellett, hogy az e-mail fiókokat integrálja majd az app, különféle kommunikációs platformok értesítései, valamint naptárbejegyzések is megjelennek majd a felületen. A blog úgy tudja, hogy a Samsung Focus valószínűleg a Galaxy Note 6 második félévben várható premierjével érkezik meg, és jó eséllyel a legtöbb Samsung (csúcs)készülékre telepíthető lesz.

Azért persze sok még a kérdőjel a Focus körül, így az állítólag a Samsungtól mondhatni szokatlan módon kifejezetten ízléses alkalmazás az Android kötöttségei miatt kérdéses, hogy hogyan hívja meg a külső appok értesítéseit. A BlackBerry Hub androidos verziójában a kanadaiak gyakorlatilag az alkalmazás által küldött értesítést "kapják el", amit aztán a Hub megjelenít, rábökve pedig megnyílik az a bizonyos külső alkalmazás. A Hub BB10 alatt egészen más logikát követett, ott ugyanis nem nyitott meg semmit a rendszer, simán lehetett például BBM-üzenetre válaszolni a Hub-ból a BBM elindítása nélkül.

Ha már itt tartunk, a különböző internetes fórumokon nap mint nap felmerül a kérdés, miszerint jó elgondolás-e az, hogy a BlackBerry az olyan androidos appokat, mint amilyen például a Hub kizárólag a saját telefonjain (vagyis jelenleg az egy szem androidos modellen, a PRIV-en) teszi elérhetővé. Vannak pro- és kontra érvek is azzal kapcsolatban, hogy valójában mi tenne jót a cégnek, az mindenesetre látszik, hogy a Hub-ot például szívesen használnák egyesek más telefonokon is, mint ahogy már léteznek is arra különböző módszerek, hogyan lehet felhekkelni az appot mondjuk egy HTC vagy Samsung mobilra.

Azért van a BlackBerrynek korlátozás nélkül letölthető androidos appja szép számmal, élükön a BBM-mel, de a mobilmenedzsment-környezethez készült BES12 és Secure Work Space klienseket egyaránt bárki telepítheti az androidos mobiljára - persze a szabályozott vállalati környezetet leszámítva az utóbbiakra nem sok szükség van egy átlag androidos készüléken.

Via Mobilarena via SamMobile.

A mára több mint egymilliárd felhasználóval büszkélkedő WhatsApp méltán számít a földkerekség egyik, ha nem a legnépszerűbb chatplatformjának, annak ellenére, hogy sokáig kizárólag mobilra fókuszált az alkalmazás, az asztali gépek (PC-k) támogatása mondhatni felemás volt. Az adattitkosítást nemrég felülvizsgáló, és ezen a téren korábban szintúgy kihívásokkal küzdő platform azonban mostantól önálló alkalmazásban is elérhető Windows és Mac OS X alatt. 

whatsapp-for-pc.jpg

Aki korábban is csevegett már a WhatsApp webalapú kliensével, annak az önálló szoftver használata valószínűleg nem jelent majd semmilyen problémát, a felület ismerős, a funkciók ugyanazok, csak éppen nem kell elindítani többé a böngészőt a futáshoz. Aminek nyilván az az előnye is megvan, hogy ha a browser összeomlik, a felhasználó vígan cseveghet tovább, és szidhatja a Chrome/Firefox/IE/Safari fejlesztőit zavartalanul a chatablakban.

Ezzel a mostani fejlesztéssel a WhatsApp végleg felzárkózott a Viberhez, Skype-hoz és társaihoz, más kérdés, hogy valószínűleg ez a már eleve elképesztően népszerű kliens számára aligha fog hozni újabb százmilliós felhasználói bázist, erre a legjobb bizonyíték a tulajdonos cég saját chatplatformja, a Facebook Messenger, mely szintén nem rendelkezik PC-s klienssel, mégis legalább annyian használják, mint a WhatsAppot.

Az ügynek természetesen a semmiféle PC-s kimenettel nem rendelkező BlackBerry Messenger (BBM) számára is lehet némi tanúsága, a rajongók szerint ugyanis sokat lendítene a BBM népszerűségén, ha végre lehetne számítógépen is üzenetet pötyögni, ad abszurdum hanghívást indítani. Előbbit a BB10-es Blenddel úgy-ahogy megoldotta a BlackBerry, ám ez a funkció a négy támogatott platform közül egyedül egyen használható. 

A WhatsApp PC-s kliense letölthető erről a hivatkozásról.

Kicsivel több mint egy éve van jelen a Twitteren John Chen, a BlackBerry hongkongi származású elnök-vezérigazgatója, aki első bejegyzéseinek egyikével az anyukákat köszöntötte anyák napján, de azért nyom hardcore témákat is a közösségi szájton.

chen_scratching.jpg

Most például a követőit "szavaztatja meg" arról, hogy melyek azok a funkciók, melyek egy BlackBerryt vonzóvá tesznek. Aki fent van Twitteren, retweet-tel szavazhat akár itt is:

Ha pedig nem vagy ott a Twitteren, ebben a szavazásban is leadhatod a voksodat, legfeljebb majd valahogy továbbítjuk az eredményeket John-nak.

Emlékeztek még erre az emberre itt lent?

louks.jpg

Ő az az ember - Ron Louks -, aki 2015-ben egy sajtótájékoztatón öt másodpercre előkapta a zsebéből azt az okostelefont, vagyis azt a demót, amiből végül a PRIV lett. Ő volt a BlackBerry készülékekért felelős részlegének az első számú vezetője, egészen múlt péntekig, ekkor került a helyére Ralph Pini, aki egyébként 2012 óta dolgozik a BlackBerrynél - amikor a cégét, a Paratek Microwave-ot felvásárolta a kanadai gyártó.

Louks lecserélése nem az első jele annak, hogy a BlackBerry komolyan veszi a készülékgyártó részleg átalakítását, és megerősítését (mondjuk van honnan), már amellett persze, hogy John Chen nem győzi úton-útfélen bizonygatni, hogy a mostanra már második negyedéve hatszámjegyűvé avanzsált eladások ellenére elkötelezett a telefongyártás mellett. Erre egyébként minden oka megvan, legalábbis szakmailag teljes mértékben indokolható (egy komplex IT-rendszer annyira biztonságos, mint a leggyengébb láncszeme, márpedig az okostelefonok zöme elég gyenge láncszemnek számít) a ragaszkodása a hongkongi cégvezérnek, aki most igyekszik egy kis vérfrissítéssel is megtámogatni a gyengélkedő készülékrészleget.

Egy fecske nem csinál nyarat alapon az új divízióvezető kinevezése előtt nem egészen két héttel érkezett a BlackBerryhez Alex Thurber, aki az értékesítési láncot hivatott újra gondolni, illetve az ő dolga kvázi eladni azokat a telefonokat (elsősorban a viszonteladói láncnak), melyeket Pini emberei megterveznek és legyártatnak.

Szóval a csapat kezd összeállni, biztos vagyok benne, hogy a jobbnál-jobb készülékek adottak, vagy hamarosan adottak lesznek, már csak arra kell embert találnia Chennek, hogy megüzenhesse a nagyobb tömegek számára a cég azt, hogy egyrészt a BlackBerry még létezik, másrészt hogy továbbra is kitűnő, egyedi telefonokat gyárt...

Úgyhogy ha van a környezetetekben egy jó marketingvezető, szóljatok!