Viszonylag kis hírverést keltett anno, hogy a BlackBerry nemrégiben nem csak a készülékgyártást licencelte, szervezte ki harmadik félnek, hanem a saját üzenetküldő- közösségi platformjának, a BlackBerry Messengernek a fejlesztését, illetve üzemeltetését. Egész pontosan a BBM fejlesztése és üzemeltetése kettévált, a vállalati, szupertitkos BBM megmaradt BlackBerry-fennhatóság alatt, az egyszerű halandóknak szánt BBM pedig matricástul-mindenestül egy indonéz óriáscéghez, az Emtekhez került.
Ez egyébként abból a szempontból nem annyira meglepő, hogy a BBM-nek messze Indonézia adja a legtöbb felhasználót, miközben a "nyugati világban" már szinte mindenki migrált valamilyen népszerűbb platformra. Friss hír, és ennek a posztnak az apropója is egyben, hogy a BBM szerverei rövidesen oda költöznek, ahol a felhasználóik is élnek, azaz Ázsiába. Azon belül is a Google felhőplatformjába.
Az adatbázisok migrációjára állítólag azért volt szükség, mert ahogy a BBM-et egyre sokrétűbb platformmá bővíti az Emtek (Indonéziában saját webshopod is lehet pl. a BBM-en belül), így annál inkább bővül a kapacitásigény, ráadásul ezek a szerverek minél közelebb vannak a felhasználókhoz, annál gyorsabb lehet a rendszer, ami végső soron jobb felhasználói élményhez vezethet.
Fontos leszögezni, hogy csak az iOS, Android és Windows Phone platformokon futó BBM appokat szolgálja majd ki az ázsiai felhő, a BB10-es készülékek továbbra is a kanadai BlackBerry-szerverekkel cserélnek adatot. Ez egyszersmind immár teljesen nyilvánvalóvá teszi, hogy a BlackBerry eddig lényegében két, párhuzamosan futó BBM háttérinfrastruktúrát üzemeltetett, mióta multiplatformosság tette a szolgáltatást - ebből adódhattak eleinte olyan együttműködési, kompatibilitási problémák (pl nem működő hanghívás), melyeket az újabb kliensverziókkal mára jobbára kiküszöböltek.
A hazai, maroknyi BBM-felhasználó számára ez a migráció valószínűleg teljesen észrevétlen lesz, és mindenki használhatja tovább úgy a platformot, ahogy eddig, ugyanakkor azt azért előrevetíti, hogy a régiós fejlesztések során ahogy eddig, úgy eztán sem számíthat sok újdonságra Európa.
A hivatalos disztribútor által kiadott, mai dátummal ellátott sajtóközlemény szerint mától kapható régiónkban a BlackBerry Mobile legújabb billentyűzetes okostelefonja, a KEYone, ami a hosszúra nyúlt várakozást valamint a felfokozott érdeklődést tekintve remek hír mind a márka, mind pedig úgy általában véve a QWERTY-s okostelefonok rajongóinak. Vagy mondjuk úgy, mindenkinek, aki a megszokott tepsifon-formátumon túl valami másra vágyik.
Az időzítést tekintve a sajtóközlemény abból a szempontból kissé pontatlan, hogy az első KEYone szállítmányok már a múlt héten megérkeztek Kelet-Európába a hivatalos csatornán keresztül, ám a beérkezett kezdeti készlet gyakorlatilag azonnal el is fogyott, az újabb készletek hazánkba érkezéséig pedig jó eséllyel még a jövő hétig kell várni.
A sajtóközlemény Magyarországon két értékesítési partnert emel ki, az egyik az Extreme Digital, a másik a BerryBolt, a készülék bruttó végfelhasználói ára mindkét viszonteladónál 209 990 forint, két év gyári jótállással.
A KEYone eddigi hazai teljesítményét illetően ugyan csak a BerryBolt tapasztalatairól tudok beszámolni, mindenesetre a TCL-es licenc deal az apró botladozások dacára elég ígéretes kezdetet produkált:
- a BerryBoltban eddig soha, egyetlen BlackBerryre sem érkezett annyi előrendelés, mint a KEYone-ra
- az első szállítmányt az előrendelés elindítását követő három órán belül szétkapkodták
- a KEYone-nal kapcsolatos vásárlói kérdések száma és általában véve az érdeklődés soha nem látott szinten áll
A mai bejelentést egyébként egy sajtórendezvény is kísérte Pozsonyban, ahol többek közt a BlackBerry Mobile régiós vezetői, valamint a globális portfólióért felelős vezető is jelen volt és készséggel válaszolt minden, az újdonságot illető megválaszolható kérdésre.
Bár sok újdonság számomra nem hangzott el a sajtótájékoztatón, jó volt látni, hogy a TCL főszerepet szán a márkastratégiájában a BlackBerrynek, egyben olyan támogatást és figyelmet biztosítva a piacnak, melyet a kanadai anyacégtől egy-két kivételtől eltekintve soha, senki nem kapott meg.
A TCL állítólag hét évre szóló licencszerződést kötött a márka- és szoftverhasználatra a BlackBerryvel, ennek az időszaknak még nagyon az elején járunk (ami olykor óhatatlanul érződik is), de az elmúlt pár év nihiljét követően végre motivált emberek kezében van a BlackBerryk tervezése és gyártása, ami nem kérdés, hogy jobbnál-jobb, a piaci kínálatot színesítő megoldásokat eredményez majd a következő években.
Minden perverzitása dacára (vagy éppen azért, nézőpont kérdése) nagy rajongója vagyok a JerryRigEverything Youtube-csatornának, melyről azt kell tudni, hogy tele van olyan videókkal, melyben nagy értékű elektronikai eszközöket (jellemzően okostelefonokat) írnak le pár perc alatt nullára karcolgatással, vagdosással, égetéssel és komoly fizikai nyomásgyakorlással. A videóknak szerintem kifejezetten szórakoztató stílusuk van, sőt, néhol viccesek a maguk groteszk módján, más kérdés, hogy mindig akadnak, akik a kelleténél nagyobb jelentőséget tulajdonítanak annak, amit látnak.
Szóval Jerry a múlt héten módszeresen szétbrutalizált egy KEYone-t (az erről készült, fent látható videót egyébként eddig több mint 650 ezren nézték meg), aminek a lényegi összefoglalója nagyjából annyi, hogy a) a KEYone emberi erővel meg lehet hajlítani és b) mindeközben a kijelző kipattan a helyéről. Mivel a KEYone-t a BlackBerry kifejezetten strapabíró telefonnak reklámozza, és az eddigi vásárlók is (magamat is beleértve) arról számolnak be, hogy a készülék kábé olyan, mint egy tank, ezért eléggé adja magát a reakció a videóra:
OUCH!
A videó megjelenése, azaz múlt csütörtök óta tele vannak az internetes fórumok a témával, meg vannak olyan oldalak, melyek direkt reprodukálni próbálták a tesztet, végül persze sikerrel, ami csak még több fórumposztot és még nagyobb hűhót szült.
A videó kapcsán született elképesztő mennyiségű negatív reakció többnyire arra fókuszált, hogy
- nincs is odaragasztva a kijelző az alumíniumkerethez, nem csoda, hogy "kiesik" a helyéről
- a BlackBerry Mobile rossz/túl puha alumíniumötvözetet használt a gyártásnál
Az ügyben még a hétvégén nyilatkozott a BlackBerry Mobile is, leszögezve, hogy a KEYone gyártása során a lehető legnagyobb gondossággal járnak el, a készülék maga pedig "tartós, prémium anyagokból" készül, és a gyártás során komoly tesztek zajlanak. Ennek ellenére tud a problémáról, és megvizsgálja, hogy a kijelző ragasztása megfelelő-e a KEYone-oknál, vagyis hogy indokolt-e bármilyen változtatás a gyártásban. Addig is, akinek ilyen problémája van, a gyártó jótállás keretén belül kicseréli a készülékét egy másikra. Már feltéve ha nem azért esett ki a kijelző a helyéről, mert valaki kettéhajlította a telefont.
Ezzel mondhatnánk, hogy end of story, meg van olyan gyártó, aki még ennyire sem képes. A témában azért még hátra van a CrackBerry tulajdonos-főszerkesztőjének a saját brutalizálós videója, aki egyébként már teaserelt annyit, hogy a megsemmisítésre kiszemelt KEYone kijelzője még akkor sem esett ki, amikor falhoz vágta a mobilt. Amikor pedig brutális erővel végül valahogy csak sikerült lepattintani a helyéről a kijelzőt, akkor egyértelműen látszott, hogy van a peremén ragasztó.
Én a magam részéről azt tudom hozzátenni a témához, hogy az én KEYone-om teljesen rendben van (bár eszem ágában nincs meghajlítani és nem is esett még le), illetve láttam már nem egy Passportot olyan problémával, hogy a kijelző ragasztása elengedett, szóval még csak gyártón belül sem feltétlenül egyedülálló a probléma.