A világvége előtti felfokozott hangulatban néha nem árt egy kis kikapcsolódás, úgyhogy most gyorsan beszámolunk a RIM tegnapi harmadik negyedéves eredményeiről.
- árbevétel: 2,7 milliárd dollár (-47% Y/Y)
- nettó veszteség: 114 millió dollár (az egy évvel ezelőtti 328 milliós nyereséggel szemben)
- 6,9 millió eladott BlackBerry (a tavalyi mennyiség durván fele)
- 2,9 milliárd dolláros, növekvő készpénzállomány (egy negyedév alatt plusz 600 millió dollár)
- 79 millió BB-előfizető (1 milliós csökkenés egy negyedév alatt)
Ezek a számok (a készpénzállományt leszámítva) kétségtelenül nem festenek túl rózsás képet egy alapvetően növekvő, bővülő iparágban mozgó cégről, de ne feledjük, hogy a RIM minden idegszálát megfeszítve a BlackBerry 10 platform január végi rajtján dolgozik, új csúcskategóriás termék pedig több mint egy éve nem látott napvilágot a cégnél.
Az előrejelzések szerint a következő negyedévben sem várható még nyereség, sőt az előfizetői bázis is tovább csökkenhet, a BB10 lassan fordíthatja meg a trendet, ha tényleg kedvező fogadtatásra lel a piacon. Az üzleti jelentést követő konferenciahíváson sok újdonság nem hangzott el, illetve egy olyan infó azért mindenképpen napvilágot látott, ami azonnal 10 százalék mínuszba lökte a részvények árfolyamát: a RIM az új platformmal átalakítja a szolgáltatásportfóliót, mégpedig úgy, hogy lesznek ingyenes és fizetős BlackBerry-szolgáltatások, attól függően, hogy ki milyen célra akarja használni a telefonját. Ez a befektetők félelme szerint egyet jelent a szolgáltatásokból származó árbevétel drasztikus csökkenésével (a RIM bevételének jelenleg ez a 30-40 százalékát teszi ki).
A RIM-nek ettől függetlenül aligha van más választása, legalábbis a lakossági, kisvállalati piacon nem teheti többé felárassá a BlackBerry-használatot, ami (vagyis konkrétan a fizetős BIS) az utóbbi egy-két évben jelentős versenyhátrányává vált a cégnek ezekben a szegmensekben.