Kezdjük a makacs tényekkel: a RIM részvényeinek árfolyama tegnap a New York-i és a torontói értéktőzsdén egyaránt több mint 22 százalékot vesztett az értékéből. A pénteki eséshez hasonló mértékű buktára utoljára 2008-ban volt példa, akkor értéktelenedett ennyit egyetlen nap a papír. Pedig novemberben olyan komoly erősödésbe kezdett az árfolyam, amivel a szkeptikusok és a megrögzött RIM-temetők sem tudtak hirtelen mit kezdeni. Aztán jött a december 20-i negyedéves gyorsjelentés.

rimm_1212.jpg

Nem vagyok tőzsdei szakember, de így sem nehéz rájönni, mi az oka az igen jelentős buktának. Nem, nem a 114 millió dolláros veszteség, nem az egymillió felhasználó elvesztése, nem a csökkenő eladások. Thorstein Heins a befektetői konferencián közölte, hogy a szolgáltatásportfólió a BB10 rajtjára átalakul majd, és lesznek olyan, korábban fizetős BB-szolgáltatások, amiket ingyenesen lehet majd igénybe venni. Puff neki, erre aztán minden részvényes azonnal a pénztárcájához kapott, illetve hívta a brókerét, hogy azonnal adja el a RIM papírokat.

Tény, hogy a kanadaiak szép kis summát kasszíroznak a szolgáltatások (BES/BIS) után, konkrétan az árbevételük 30-40 százaléka innen származik, a legutóbbi negyedévben például egymilliárd dollár körül termelt ez az üzletág. Ez tehát komoly pénz, nem lenne jó elveszteni. Csakhogy a RIM nem fogja elveszteni, legalábbis ezt bizonygatta még tegnap egy interjúban Thorsten Heins, más kérdés, hogy azt egyelőre senki nem tudja, hogy ki és miért fog pontosan fizetni, illetve ha az ügyfelek nem fizetnek a szolgáltatásokért, akkor mégis ki fog helyettük fizetni.

Az ügyben van még egy rendkívül bosszantó ellentmondás. Nevezetesen ennek az egyes ügyfelek számára ingyenes szolgáltatás-portfóliónak éppen az a lényege, illetve a legnagyobb hozadéka, hogy a RIM így megszerezhet, vagy visszaszerezhet olyan ügyfeleket, akik azért nem vettek BlackBerryt, mert a telefon használata extra költséget jelentett a számukra. Továbbra is fizetős BIS-sel a cég gyakorlatilag leírhatja magát, a részvényesek pedig láthatóan -- legalábbis rövid távon -- mégis abban érdekeltek, ha nem is direkt módon, hogy a BlackBerry-szolgáltatás feláras maradjon. Ami hosszú távon a biztos halál a gyártó számára, különösen a lakossági, kisvállalati szegmensben.

Úgyhogy most a jelek szerint abba a különös helyzetbe kerültünk, hogy a befektetőknek és elemzőknek az is baj, ha van sapka a RIM-en, meg az is baj, ha nincs. Ráadásul ez a szégyenteljes állapot most már egész karácsonyra így marad.