Arra számítani lehetett egy ideje, hogy a mostani negyedév nem fog kirobbanó sikereket hozni, a BlackBerry nem jódolgoában kezdett neki potenciális vásárlók után nézni. Az azonban egyáltalán nem látszott eddig, hogy valójában a kezdeti értékesítés után mennyire lelohadt a Z10 iránti érdeklődés, és valószínűleg a QWERTY-s modellek sem brillíroznak közben, vagyis nem eléggé.

Vállalat múlt pénteken váratlanul közzétette negyedéves erdeményeinek előzetesét, egy héttel a teljes beszámoló határideje előtt. Az augusztussal zárult három hónapra a vállalat mindössze 3,7 millió BlackBerry eladását jelentette le, miközben forgalma 1,6 milliárd dollárra zuhant vissza, az egy évvel korábbi 3 milliárd feletti bevétellel szemben.

Három fő pontja van a jelentésnek. Az egyik, hogy a 3,7 millió eladott BlackBerry nagy része nem BB10-es, hanem BB7-es modell volt. A másik, hogy a cég több min 900 millió dollár veszteséget ír le a raktárokban lévő BlackBerrykre, amelyek többsége Z10. A harmadik, hogy a vállalat mintegy 4500 embert elbocsát, és működési költségeit igyekszik jövő év elejére a felére csökkenteni.

"A BlackBerry hiába rakott össze egy kiváló platformot a BB10-zel, láthatóan nem tudta megmozgatni nagyobb tömegek fantáziáját..."

A sokkoló számok után jöjjön egy kis boncolgatás, mit is jelentenek a számok. A legfontosabb, hogy a jelek szerint az iPhone és az Android mellett képtelenség labdába rúgni. Bár az emberek továbbra is éheznek az újdonságra (a ráncfelvarrott iPhone iránt őrületes igény van), a piac érdeklődése lényegében leszűkült a két fől platformra, amelyekre az újabb készülékeket várják e vevők. A BlackBerry hiába rakott össze egy kiváló platformot a BB10-zel, láthatóan nem tudta megmozgatni nagyobb tömegek fantáziáját, de még a saját táborából sem frissítettek elegen.

A Z10, vagy a "bebizonyítjuk hogy mi is tudunk jó érintőképernyős telefont" koncepció nagyon sokba került. A közel 1 milliárd dolláros értékvesztés arra utal, hogy a Z10-nek annyi, a még raktáron lévő készleteket kiszórják rendkívül nyomott áron, ahogyan történt a Playbookokkal is - aki akart venni, most figyeljen. A két legnagyobb brit független kereskedőnél már eltűntek a Z10-ek, a Q10 és a Q5 maradt. A vállalat sokkal magasabb keresletet prognosztizált, és beragadtak a készletei, ami a gyorsan pörgő elektronikai termékeknél a legpusztítóbb, minden hónappal csak nyomottabb áron lehet tőle megszabadulni.

A jelentésből az is kiderül, hogy a BlackBerry adatai szerint 5,9 millió BlackBerryt adtak el a szolgáltatók és  boltok a felhasználóknak. A 3,7 millió és 5,9 millió közti 2,2 milliós különbség nem más, mint a raktárkészlet fogyása. A BlackBerry tehát próbálja kitisztítani maga előtt a csatornát, csökkenteni a készletek mennyiségét.

torch.jpg       Egy BlackBerry Torch modellel fotózzák a BlackBerry 10 készülékek plakátját. Nem váltanak elegen.

Érdemes azonban figyelni a jelentés pontos szóhasználatát. A vállalat 3,7 millió okostelefon eladásából származó bevételt számolt el, mivel a negyedév során boltokba leszállított BB10-es készülékeket nem fogja bevételként megjeleníteni, míg azokat meg nem veszik. Ez tehát számviteli váltást is jelent, a BlackBerry sokkal konzervatívabb megközelítésre váltott.

Magyarán ez azt jelenti, hogy a BlackBerry a megelőző negyedévbekben arra számított, hogy a boltokba leszállított BB10 telefonok el fognak fogyni a tervezett áron, ami nem történt meg, ezért most az értékvesztési leírás.

A helyzet nagyon rossz, ez nem vitás. A BB10 nem fogy úgy, ahogy eddig gondoltuk. Talán az egyetlen pozitívum, hogy a jelek szerint a második negyedévben valószínűleg több mint 2 millió BB10-es telefont valójában megvettek felhasználók, ami a mostani adatok alapján jóval több, mint amennyi a rajt utáni első négy hónapban fogyott. A csalódás ettől persze még valós, 2-3 millióval kevesebb BB10 fogyott eddig, mint reméltük - talán mostanra értük el a 3 millió darabot.

"Hogy mi lesz ez után, most sem tudni, és spekulálni sem akarunk..."

A BlackBerry a jelek szerint úgy döntött, ennyi neki elég volt a fogyasztói piacból, köszöni szépen, és igyekszik a professzionális felhasználókra koncentrálni a jövőben, vagyis lényegében visszatér a gyökereihez - még mindig több tízezer vállalat épít BlackBerrykre. Kétséges ugyanakkor, hogy az őrület fejlesztési versenyben és platformosodásban ez életképes alternatíva-e hosszú távon is a BB10 platform számára, vagy kényszerűen be kell majd olvadnia az Android borg testébe.

Hogy mi lesz ez után, most sem tudni, és spekulálni sem akarunk. Azt gondoljuk, a BlackBerrynek el kell hagynia a tőzsdét valamilyen formában, lehetőleg egyben, egy nagyobb vállalatcsoport leányaként. Elsősorban időre és pénzügyi biztonságra van szüksége ahhoz, hogy megerősítse a BB10 platformot, és folytassa a fejlesztéseket, a befektetéseit.

A cég pénteken fogja részletesebben tárgyalni negyedéves pénzügyi teljesítményét.

süti beállítások módosítása