A technológiai ipar, legyen szó bármilyen válfajáról, szinte folyamatosan a megújulásról és az innovációról szól, új dolgok felfedezéséről, amire aztán majd vagy vevő lesz a közönség, vagy nem (sokszor ezt valójában nem is a közönség, hanem a marketingesek döntik el). A megújulás és az innováció olykor a tényleges vevők számára megfoghatatlan, immateriális dolgokban testesül meg -- ezek a szabadalmak, melyekre egy cég építheti a termékeit, valamint akár más cégeknek is odaadhatja, hogy tessék használd, ezekkel meg ezekkel a feltételekkel.
A Thomson Reuters most az alapján állította össze a világ 100 legnagyobb újítójának a listáját, hogy a cégek hány új szabadalmat jegyeztek be az elmúlt években -- a listára most először felkerülhetett a BlackBerry is, sok más okostelefon-piaci szereplővel együtt. A kanadaiak 2010 január 1-től 2012 december 31-ig kimagaslóan sok, összesen 3585 szabadalmi kérvényt nyújtottak be, alighanem jelentős részük a BlackBerry 10 operációs rendszerhez és az új készülékekhez köthető. A rekordot egyébként itt is az okostelefon-piac jelenlegi királyának tekintett Samsun tartja, több mint 35 ezer bejegyzett szabadalommal ugyanerre az időszakra.
Pusztán az a tény azonban, hogy egy cégnél ütemesen zajlik a kutatás-fejlesztés, és tényleg képes az innovációra, nem jelenti egyben azt is, hogy automatikusan sikert arat. A BlackBerry példája jól mutatja, hogy a termékek marketingjén, a logisztikán és az egyéb faktorokon nagyon sok minden múlik.
A szabadalmi portfólió egyébiránt a cég egyik legnagyobb kincse, a BlackBerry potenciális eladása kapcsán sokan sokszor emlegették, hogy a vállalat piaci értékét alapvetően ez határozza meg. Persze mint minden más ebben az iparágban, ez sem olyan fekete és fehér, mint ahogy sokan gondolni vélik, egy-egy szabadalom hamar elértéktelenedhet, már ha egyáltalán ér bármit is.
Mindettől függetlenül tény, hogy a BlackBerrynél komoly fejlesztői munka zajlott az elmúlt években és zajlik most is, nem feltétlenül csak az okostelefon-piacra fókuszálva.
A teljes listát ide kattintva találjátok meg.