A márciustól május végéig terjedő három hónapban 6,8 millió BlackBerry fogyott, jelentette a cég nagyjából másfél órával ezelőtt. Az egyik legfontosabb momentum, hogy ebből a 6,8 millióból mintegy 2,7 millió volt BB10-es készülék. Ez alulmúlja a várakozásokat, a legtöbben 3 milliónál több készülékre számítottak, amivel nagyjából meg lehetett volna úszni a veszteséget.

 A veszteséget nagy részt az okozta a vártnál alacsonyabb eladások mellett, hogy a cég rengeteget ölt marketingbe (azaz reklámokba) valamint az értékesítéshez közvetlenül kapcsolódó promóciókba, például a mobilszolgáltatóknak kifizetett 'polcpénzekre'. Ennek a nagysága legalább 150 millió dollárral növelte meg a marketingkiadásokat, de a matek azt mutatja, hogy a BB10-es készülékek értékesítési költségei szintén erősen megemelkedtek, így a BB10 beindításához kötődő költségek könnyedén elérhetik a 300 millió dollárt - vagyis a havi 100 milliót.

heins_z10_q10.jpg

A saját bravúros Excel-kalkulációink szerint a BB10 készülékek átlagos eladási (átadási) ára 454 dollárt tett ki, ami alacsonyabb ugyan a előző negyedév 490 dollárjánál, azonban továbbra is a felsőkategóriához tartozik. A csökkenést a Z10-akciók magyarázzák, némileg ellensúlyozva a Q10 rajtjával. A negyedév talán legerősebb mutatója a BlackBerry telefonok által termelt bevétel növekedése: több mint 500 millió dolláros növekedés egyetlen negyedév alatt. Bíztató az is, hogy Észak-Amerikában, Európában és Ázsiában is emelkedtek a cég bevetelei - igaz, az európai 10 százalékos növekedés lassúnak is tekinthető a Z10 és Q10 rajtok fényében.

További pozitívum, hogy a szoftver-bevételek mintegy másfélszeresükre, közel 100 millió dollárra ugrottak, ami az új Enterprise Service szerver telepítések és fejlesztői eszközök felfutását sejteti. A cég a napokban közölte, hogy immár 18 ezer vállalat telepítette a legújabb Enterprise Service verziót, amely a BB10-es készülékeket is támogatja, és közülük nem egy százával telepíti a BB10-es telefonokat.

Mégis mit jelent mindez? Azt, hogy a BlackBerry egyértelműen jó irányban halad. Ami vitatható, hogy elég gyorsan-e illetve mekkora erővel rendelkezik a lendület fenntartásához. Az általunk becsült mintegy 300 milliós bevezetési extra költség bődületes, amihez hozzájárul, hogy a BlackBerry világszerte már több tucat országban nyomja a BB10-et. Kérdés, hogy hol térülnek meg az erőfeszítései. Thorsten Heins elnök-vezérigazgató a konferenciahíváson annyit mondott, ezt még ők sem tudják megjósolni. A következő jelentés értelemszerűen három hónap múlva esedékes, amely már a Z10 és Q10 egy-egy teljes negyedéve és nagyobb piaci lefedettsége mellett a középkategóriás Q5-ös eladásait is tartalmazza majd.

Tegnap elérkezett a nagy nap a magenta szolgáltató jelenlegi és jövőbeni BlackBerry-ügyfelei számára, kikerült a szolgáltató weboldalára ugyanis a Q10 ára, úgyhogy mostantól mindenki tudhatja, mennyi pénzt kell összekuporgatnia ahhoz, hogy a kanadaiak első QWERTY-s BB10-es okostelefonjához hozzájuthasson. Az árak megjelenése egyébként abból a szempontból mindenképpen érdekes, hogy a telefon még mindig kint van a hamarosan kapható készülékek oldalán, a főoldalról elérhető árlistában pedig továbbra sincs ott, de mi megmutatjuk nektek azt az oldalt, ahonnan elérhetők az árak, sőt elvileg rendelhető is a készülék.

q10_tmo.jpg

Az árlista alapján a Q10 a Z10-hez hasonlítva természetesen drágább, bár különös árképzést alkalmazott a T-Mobile Telekom ez esetben. Míg a legolcsóbb lakossági díjcsomagoknál (Mozaik XS, Mozaik S) alig 10% az árkülönbség a két telefon közt, addig a drágább tarifáknál akár kétszer annyiba is kerülhet a Q10, mint a Z10. Például a QWERTY-s telefonért Mozaik XS díjcsomaggal 165 ezer (webshopban rendelve 148 ezer), Mozaik M díjcsomaggal 155 ezer (webshopban 140 ezer), Mozaik XXL díjcsomaggal pedig 126 ezer (webshopban 115 ezer) forintot kell fizetni, persze két év hűségvállalással.

Az árlisták mellett kiderül néhány érdekesség a specifikációkról is. Így az oldal szerint a Q10 LTE-kompatibilis ugyan, a T-Mobile Telekom hálózatára azonban csak szoftverfrissítés után tud majd csatlakozni, vagyis lényegében megismétlődik az iPhone 5 effektus -- hogy ez esetben kin múlik az, hogy a telefon minden képességét ki tudjuk használni, azt lassan én sem tudom pontosan követni. Emellett a Q10-ből -- legalábbis eleinte -- nem árul fehér változatot a szolgáltató, csak feketét.

Mielőtt rendelnétek vagy elmennétek valamelyik üzletbe, biztos ami biztos érdeklődjetek, könnyel elképzelhető, hogy a telefon valójában csak a jövő héten kerül forgalomba.

Kösz a tippet Gábornak és Attilának!

Az egész mobilos alkalmazás-kupac talán egyik legtúlértékeltebb appja az Instagram, ahol mindenkiből lehet fotóművész, vagy most már legújabban rövidfilm-rendező is. A korábban csak iOS-en elérhető alkalmazás megjelenésére az Android-tábornak is jó sokáig kellett várnia, és most a jelek szerint a Blackberry 10-es és WIndows Phone-os telefonokkal rendelkező felhasználókra is hasonló sors vár.

instagram_logo.png

Kevin Systrom, az Instagram ügyvezetője egy tegnapi interjúban szólta el magát a távolabbi terveket illetően: a tag a Google Glassra fejlesztett alkalmazás kapcsán közölte, előbb szinte biztosan el kell készülnie a BB10-es és WP-s kiadásoknak, utána lehet szó csak a Google futurisztikus szemüvegének a támogatásáról. Systrom tehát alapvetően deklarálta, hogy jön az Instagram BB10-re, de mielőtt nagyon lelkessé válnátok, muszáj hozzátennem, hogy a cégvezető leszögezte: ez nem fog egyhamar bekövetkezni.

Még szerencse, hogy aki nagyon akarja, felhackelheti a telefonjára az androidos Instagramot, illetve aki művészkedni akar, az a Q10-zel és a Q5-tel például addig is készíthet gyárilag 1:1 arányú fotókat, amit a szintén gyári fényképszerkesztő alkalmazással széteffektezve könnyedén felrakhat például a Facebookra.

Tulajdonképpen minek is akkor valójában az Instagram?

A BlackBerry 10-alapú okostelefonok, legyen szó bármelyik típusról, nagy teljesítményű, modern készülékek, a modernség minden előnyével és a legtöbb hátrányával együtt. Utóbbiak, vagyis a hátrányok közé tartozik, hogy a Z10 és a Q10, de különösen előbbi akkumulátora már nem bírja olyan sokáig táplálni a telefont, mint a régi BlackBerryknél -- a többnapos, akár egy hetes akkus üzemidő már csak szép emlék, az új típusokat bizony nem árt naponta töltőre rakni, akár többször is.

Kis odafigyeléssel és a helyes beállításokkal azért sok energia megspórolható, következzenek a BerryBlog ezzel kapcsolatos tippjei-trükkjei!

  • A kijelző helyes beállítása

A kijelző egy modern okostelefon egyik legnagyobb áramfogyasztója, így sokat lehet spórolni azzal, ha nem világít feleslegesen sokáig és feleslegesen nagy fényerővel. A BBB10-es BlackBerryk kijelzői elvileg automatikusan a háttérfényekhez igazítják a kijelző fényerejét, de a felhasználó így is meghatározhatja, hogy ezt milyen keretek közt tegye a telefon, vagy milyen szintről induljon a szabályozás.

kijelzobeallitas_bb10.jpg

A kijelző fényerejét a Rendszerbeállítások/Kijelző menüpontban tudod állítani, ugyanitt tudod meghatározni, hogy mekkora inaktív időszak után kapcsoljon ki a telefonod kijelzője. Ajánlott ezt minél kisebb értékre állítani (ami még azért kényelmesen használható).

Ugyanitt ha kikapcsolod a "Mozdulatok engedélyezése zárolás esetén" opciót, szintén megspórolhatsz valamicske energiát, ha ugyanis be van kapcsolva ez a képesség, az érintőkijelző érintésérzékeny része akkor is működik, ha a kijelző maga ki van kapcsolva (ezért tudod gesztussal "felébreszteni" a telefont).

Hasznos megoldás lehet valamilyen gyári aktív tok beszerzése, ez ugyanis a készülék fizikai védelme mellett abban pillanatban lekapcsolja a kijelzőt, ahogy belehelyezed (ezért hívják aktív toknak). Ha még nincs ilyen tokod, de szeretnél egyet a telefonodhoz, nézz szét a BerryBoltban, hátha találsz kedvedre valót.

  • Fiókok és alkalmazások szinkronizálásának beállítása

Nem biztos, hogy minden e-mail fiókodnál, naptárfiókodnál és partnerfiókodnál szükség van arra, hogy a telefon ötpercenként szinkronizáljon a szerverrel. Ugyanez igaz azokra az alkalmazásokra, melyek bizonyos időközönként frissítik magukat, illetve tartalmukat. Tekintve, hogy ez az extra energiafogyasztás mellett az adatforgalmat is megcsapolja csekély mértékben, ezért ajánlott átgondolni, mit milyen időközönként frissüljön.

  • Médiamegosztás kikapcsolása

A Médiamegosztás hasznos funkció, ha a hálózatba kötött számítógépeddel, vagy bármilyen arra alkalmas médialejátszóval le szeretnéd játszani a BlackBerryden tárolt tartalmakat. Tudnod kell azonban, hogy ez kis mértékben hatással lehet az áramfogyasztásra is, úgyhogy ha nem használod ezt a funkciót (megtalálod a Rendszerbeállítások alatt), akkor inkább kapcsold ki.

  • Ahol lehet, használj Wi-Fi-t!

A legtöbb témával foglalkozó írás általában azt tanácsolja elsőként, hogy ha nem használod, kapcsold ki az összes felesleges rádiós funkciót, azaz a Wi-Fi-t, a Bluetooth-szot és az NFC-t. A BlackBerry 10-es telefonok modern felépítéséből adódóan ezek a funkciók nem fogyasztanak áramot ha nincs rájuk szükség, még akkor sem, ha egyébként be vannak kapcsolva -- tehát csak spórolásból nem érdemes őket kikapcsolni. Annyi mindenesetre biztos, hogy a Wi-Fi-n keresztül történő adatforgalmazás sok esetben kevesebb áramfelvétellel jár, mint a mobilnetes forgalmazás, úgyhogy ahol csak teheted, csatlakozz Wi-Fi hálózatra a telefonoddal -- ezzel nem csak az adatforgalommal, hanem az akkumulátor energiájával is spórolhatsz.

Tegnapelőtt született itt egy poszt arra válaszul, hogy számtalan megkeresést kaptam olyan érdeklődőktől, akik a Vodafone-nál szándékoznának BlackBerry Z10-et vásárolni, de valahogy nem sikerült nekik, mert éppen nem volt az üzletben, holott árlistán már régóta szerepel a telefon. Azért ne legyünk igazságtalanok, lássuk be, a Z10 valószínűleg nem a legkeresettebb készülék lehet a Voda választékában, de azért ettől még illene tartani belőle legalább mutatóba, vagy kérésre gyorsan beszerezni.

voda_arkad.jpg

A szolgáltató védelmében legyen mondva, hogy jelentkeztek a tegnapelőtti poszt után olyanok, akiknek sikerült a Vodafone Magyarországnál Z10-hez jutniuk, úgyhogy nem lehetetlen a küldetés, bár kétségtelenül nem egyszerű, ahogy az kiderül szucsitg történetéből. Az ő olvasói levele következik:

Az én sztorim úgy kezdődött, hogy nem túl boldog BIS user voltam a 9700-ammal a Telenornál, majd az első túlszámlázásnál, kerestem kiegészítő megoldást a 150 megás korlátjukra. Aztán “hagytam” végül egy hónapig, következő hónap végén lekapcsolták a BIS-t. Felhívtam őket, hogy azonnal kapcsolják vissza. Sikerült, és a nem létező lakossági ajánlatok mellett (3* jeleztem nekik, hetek múlva is ott volt a telefonos menüben) végül megegyeztünk némi vita után, hogy kötök egy túlforgalmazásos kiegészítő csomagot. Sikerült nekik bekapcsolni egy  rosszat, amit amúgy nem is lehet BIS mellé, mivel nem túlforgalmazásos. Amint jött az SMS, hogy mit műveltek, telefonáltam, hogy én ezért nem vagyok hajlandó egy Ft-ot sem fizetni, kapcsolják ki azonnal, a kiszámlázás pedig fel se merüljön bennük. Erre a hölgy, azt mondta, hogy jó, kikapcsolja a BIS-szel együtt. Mondtam, hogy ugye viccel, “de hát a rendszer…”. Finoman a tudtukra adtam, hogy oldják meg, nem érdekel, fizetni nem fogok olyanért, amit nem kértem. Végül semmilyen SMS-t nem kaptam hó közepéig, mikor is jött, hogy magasforgalmi keretemet elértem 90%-ban. Reggel fél 6-kor. Aznap egész nap otthon voltam WiFi-n, csak boltba szaladtam el max fél órára. Estére letiltották a SIM-et. Január vége volt, február elején bementem a Vodafone-hoz, kötöttem egy RED Standardot, 2 giga BIS net +990 Ft-ért, kedves kiszolgás, de mondták hogy 3 hónapig nem tudok majd telefont venni. Gondoltam, hogy nagyjából addigra érhet ide a Z10 is, pont jó. (Időközben szegény 9700 kijelzője meghalt.)

Május 6-án, amikor már hetek óta csak vártam a Vodafone honlapjának frissítését, és végre telefont is tudtam venni, gyanús lett, hogy mintha megváltozott volna a szöveg. Felhívtam az ügyfélszolgálatot, kérdeztem, hogy kapható-e a Z10. Mondta a kedves úriember, hogy igen, a hol kérdésre, pedig a vasárnapi zárókészlet alapján azt mondta, hogy a Smart Store-ban biztos nincs, de az Árkádban jó eséllyel. Másnap reggel munkába menet felhívtam őket megint, hogy van-e még. Volt. Amint kinyitott az üzletet, telefonáltam, hogy szeretnék egyet. Kikérdeztek, hogy s mint lesz, milyen előfizetésem van… Ebédszünetben elszaladtam, amikor is kiderült, hogy előbb fel kell oldani a hűségidőt. 72 óra. Nem kicsit eldurrant az agyam azon a flegma stíluson, amit a szőke kolleganőjük megengedett magának (hozzáteszem, partnerüzlet), főleg hogy 35 percet utaztam ezért csak oda. Felhívtam az ügyfélszolgálatot megerősítés gyanánt, a hölgy megértő volt, és mondta, hogy csak 48 óra. Másnap telefonálok, hogy mi a helyzet, kiderült feloldották, de erről nem küldtek semmit sem. Megkértem, hogy keressen nekem másik üzletet (nem mindegy, hogy hol hagyok ott egy kisebb összeget egy telefonért és cserébe milyen kiszolgálást kapok), a Duna Plaza és az Europark tűnt nyerőnek. Nem sikerült őket utólérnem, kértem a központot, ők küldtek SMS-t, majd felhívtak.

Az europarkos eladó nagyon kedves volt, megnézte a rendszerben, hogy tudok-e telefont venni, és bár a hűség időt feloldották, de 72 órát várnom kell mindenképp. Mondta, hogy bár pénteken nem lesz, szombaton nagyon szívesen soron kívül fogad. Így is terveztem, megnyugodott a lelkem. Pénteken kapok egy telefon hívást az Árkádból, hogy mehetek a telefonért. Elmeséltem nekik, hogy mennyire elégedetten távoztam tőlük, és nem kívánok visszatérő vevő lenni. Ekkor gyakorlatilag megzsarolt, hogy jó, akkor visszamondja a hűségidőm feloldását, és kezdhetem előlről. Végül náluk vettem meg a telefont, mintapéldány nem volt, a szőke eladónak pedig az volt a szerencséje, hogy 2 perccel azelőtt ment szünetre, hogy odaértem volna (szembejött velem). Kifogtam egy sokkal kedvesebb (és csinosabbat), aki számtalanszor kért elnézést, hogy elhúzodik a dolog (25-30 perc volt minden papírral). Így lettem boldog Z10 tulajdonos, imádom a virtuális billentyűzetet, és már megjártam a 10.2-t is. Sajnos a Vodafone is STL100-1-et árusít, bár nekik nincs is LTE-jük sem, de dícséretükre szóljon, a 10.1 hivatalos rajtja után másfél héttel elérhetővé vált náluk is a frissítés, habár elég bugos volt. Most 10.1.0.2062-n vagyok, kíváló akkuidővel.

Tanulság: telefonálni kell és lesz egy Z10 valahol valamelyik üzletben.

Címkék: vodafone z10

Közeleg a BlackBerry legutóbbi üzleti negyedévéről szóló beszámoló (pénteken lesz, ha valakit érdekel, de mi is tudósítunk róla), ilyenkor rendszerint elkezdődnek a vadabbnál vadabb találgatások a cég forgalmából, üzleti eredményeiről és persze a jövőbeli terveiről. A BlackBerry kapcsán időről-időre előtérbe kerül a téma, hogy a kanadaiak a végén úgyis licencelni fogják majd a BlackBerry 10-et, vagyis pénzért odaadják más gyártónak az operációs rendszert, hogy tegye fel a telefonjára, ezzel különböztetve meg magát a versenytársaktól.

Amellett, hogy ez egyet jelentene a BlackBerry termékstratégia alighanem szinte teljes átalakulásával, egy ilyen lépésben azért lehet ráció, feltéve, hogy megfelelően előnyös megállapodást sikerül kötni a partnerekkel. Legalábbis így látja a Scotiabank elemzője, Gus Papageorgiou, aki szerint a licencelés már csak azért sem kizárható, mert a BlackBerry vezetése eddig sem zárkózott el kategorikusan egy ilyen stratégiaváltástól. De ki lehetne az a partner, mellyel a kanadaiak összeállhatnának egy sikeres üzlet reményében?

sony_logo.jpg

A Scotia szerint ha egyáltalán létrejön ilyen licencmegállapodás, a legvalószínűbb partner a Sony lehet, több okból is. Egyrészt a BlackBerry igazgatótanácsában most ott ül az a Bert Nordberg, aki hajdanán a ma már csak szép emlékű Sony-Ericsson vezérigazgatója volt, másrészt a Sony jelenlegi vezetése korábban tett rá homályos utalásokat, hogy három mobilos ökoszisztémát támogatna a készülékein (és ebben nyilván nincs benne az iOS), végül pedig a BlackBerry jelenleg nem árul egyetlen BB10-es készüléket sem Japánban.

Utóbbi nem biztos, hogy a potenciális licencelési konstrukcióval bármilyen szinten összefüggésbe hozható tény, de azt azért lássuk be, hogy a többi érvnek van valamennyi létjogosultsága. A Sony mindenesetre jelenleg éppen csak elvegetál az Androiddal, akár csak a többi androidos gyártó (mínusz a Samsung), és hiába készít versenyképes hardvereket, nem tudja magát kellőképpen megkülönböztetni ahhoz, hogy komoly áttörést érjen el a piacon.

Aztán az sem biztos, hogy ezt az áttörést a BB10 licencelése meghozná a japánoknak, meg egyébként is, tessék az egész teóriát nagyon elméleti síkon kezelni -- de azért eljátszva a gondolattal, te vennél olyan Sony okostelefont, amin BlackBerry 10 operációs rendszer fut?

Via CrackBerry.

Címkék: sony bb10 bbry