Érdekes fordulatot vett tegnap a BlackBerry eladásával kapcsolatos történetszál azzal, hogy kiderült, a két eredeti alapító, Mike Lazaridis és Douglas Fregin közösen tennék rá a kezüket arra a cégre, amit idestova harminc évvel ezelőtt alapítottak. A két egykori alapító egy tőzsdefelügyeleti jelentés szerint nemrég 5 százalékról 8 százalékra növelte cégtulajdonát, vagyis Lazaridis és Freign a társaság legnagyobb részvényeseinek számítanak, közvetlenül az eddigi egyetlen konkrét vételi ajánlatot tevő Prem Watsa irányította Fairfax Financial Holdings-et követően.
Az egyelőre nem teljesen világos, hogy Lazaridis, aki a társelnök-vezérigazgatói poszt után az igazgatótanácsi pozíciójáról is lemondott, Prem Watsával, vagy nélküle kívánja rátenni a kezét a BlackBerryre. Az sem teljesen világos, hogy Lazaridisék belépése a képbe hogyan változtatja meg a cég értékét, illetve mik lehetnek a céggel kapcsolatos stratégiai tervek.
Bár a géniusznak tekintett, görög származású kanadai szakember tevékenyen hozzájárult a BlackBerry múltbéli sikereihez, éppen egy nemrég publikált cikk irányította rá a figyelmet arra, hogy Jim Balsillie korábbi társelnök-vezérigazgatóval közösen éppen ő volt az, aki miatt dugóhúzóba került a cég. Jó lenne tehát tudni, hogy Lazaridis és társa mit tervez előrántani a kalapból azért, hogy a BlackBerry szerencséje megváltozzon. Hozzáteszem, a tervek szerint az egykori alapító az elnöke lenne a cégnek, Freign pedig a vezérigazgatót nevezhetné ki. Vagyis könnyen elképzelhető, hogy ezzel a formációval Thorsten Heins-nek nem sok babér terem majd a BlackBerrynél a jövőben.
A BlackBerry új zászlóshajója, a Z30 a napokban kerül, illetve került forgalomba több országban is, bár kétségtelen tény, hogy különösebben nagy port nem kavart a telefon bemutatója. A kanadai cég most legalább a Formula 1-rajongókra próbál hatni az egyik legmenőbb videobemutatóval, amit okostelefonról valaha láthattak az autókedvelők.
Ennek a videobemutatónak a főszereplője ugyanis nem akármilyen geek: Lewis Hamiltonról, a Mercedes AMG Petronas csapat világbajnokáról van szó, aki köztudottan nagy BlackBerry-rajongó, bár állítólag a mai napig ragaszkodik a QWERTY-s típusokhoz.
Na sebaj, azért láthatóan a Z30-at is készségszinten kezeli, beszél többek közt a Hubról és a páratlan klaviatúráról, a brutális teljesítményű akkuról és a hatékony antennáról. Közben meg azért biztos ami biztos száguldozik is egy kicsit, na nem mintha bárkinek bizonyítania kellene versenyzői kvalitásait.
A Rovio az Angry Birds franchise-zal nagyon durván megütötte a főnyereményt, a madaras játék immár évek óta az egyik legnépszerűbb letöltés minden platformra. A különböző változatok közt megtalálható a disznós kiadás is, amivel más platformokon már korábban megismerkedhetett a nagyközönség, most azonban minden Z10, Q10, Q5 és Z30 tulaj legnagyobb örömére BlackBerry 10-re is megérkezett a Bad Piggies!
A játék gyakorlatilag egy az egyben mása az androidos és iOS-es kiadásnak, összesen 140 pályát tartalmaz, plusz akad még 36 bónusz pálya a legelvetemültebbeknek, illetve a kreatív elmék különböző ember disznóalkotta szerkezeteteket is kreálhatnak a játékban!
Szóval a Bad Piggies remek móka, szerintem igazán nem sok érte az a 0,89 euró, amit a BlackBerry Worldben elkérnek érte.
A Bad Piggies for BB10 letölthető erre a linkre kattintva.
Az okostelefon-piacon manapság ádáz harc folyik a gyártók és platformok közt, az egyik-másik szekértáborba tartozó felhasználók pedig előszeretettel skatulyázzák be egymás a választott márka alapján. Ami persze abszolút ostobaság, és a rövidlátáson túl az irigységen át egy rakat olyan tulajdonság megtestesül ebben a jelenségben, ami végtére is az embert emberré teszik. Éppen ezért jó olvasni egy olyan embertől véleményt a BlackBerry jövőjéről, aki az egyik legnagyobb gyártó egykori első embere volt -- még akkor is, ha a cég akkor még nemhogy okostelefont nem gyártott, hanem másmilyen telefont sem.
Jobs (balra) és Sculley (jobbra)
Ez a cég történetesen az Apple, az ex-vezérigazgató pedig az a John Sculley, aki 1983-tól tíz éven át irányította a vállalatot. Nem mellékesen ő az az ember, akit Steve Jobs állítólag a következő, azóta elhíresült mondattal csábított át a Pepsi Colától: "Tényleg egész életedben cukros vizet akarsz árulni, amikor helyette meg is változtathatod a világot?" Sculley a ZDnetnek adott interjújában újságírói kérdésre leszögezte, "teljesen biztos benne", hogy a BlackBerry túléli a mostani nehézségeket. Meg még ilyeneket is mondott:
Az ebben az egészben a legnagyobb kihívás, hogy nem tudsz egy 700 dolláros okostelefont eladni a világ minden pontján, úgyhogy racionalizálni kell a készülékgyártást. Ha le tudod választani a gyártást, ugyanazzal a tulajdonosi körrel, különálló vállalati termékek üzletág üzemeltetésével nagyon komoly esély van arra, hogy a BlackBerry szerencséje megforduljon...
...Rengetegen bíznak a BlackBerry platformban. Szerintem a BlackBerry előtt fényes jövő állhat még, és sokáig velünk fognak maradni.
Mit is mondjak, optimizmusban nincs hiány Sculley-nál, aki egyébként amellett, hogy kvázi az ő hatására szabadult meg Steve Jobstól anno az Apple, meglehetősen meredek jóslatairól ismert, melyek egy része egyébként be is jött. Az ex-vezérigazgató például 1987-ban megjósolta, hogy a Szovjetúnió 20 éven belül embert küld a Marsra (ez mondjuk annyira nem jött be, hiszen végül az ország ezt követően négy évet élt meg csupán), de azt is előre látta már ekkor, hogy a CD-ROM és úgy általában az optikai lemezek forradalmasítják majd a számítástechnikát, valamint állítólag egy a mostani Sirihez hasonló rendszert is vizionált.
Remélem, ez a mostani jóslata egy lesz azok közül, melyek bejöttek.
Igazából a poszt címe kicsit azért sántít, belátom, hiszen a Magyar Telekom által ma bejelentett új Next díjcsomagok (az egyszerűség kedvéért ezeket Next M és Next S-nek nevezi a szolgáltató) valójában nem minden tekintetben korlátlanok, de tény, hogy jó sokat lehet velük dumálni hálózaton kívül és belül, meg ontani lehet az SMS-eket, ami alapvetően kedvező trend. Kár, hogy egyelőre az adat terén nem állunk ilyen jól.
A most bejelentett Next S és Next M díjcsomagok ára és a tartalma kísértetiesen hasonló a Vodafone RED Basic és Go+, valamint a Telenor Flow 1 és Flow Total 1-hez, vagyis a teljes korlátlanság havi 10990 és 6490 forintért érhető el, 500 megabájtos adatforgalmi limittel (Kapcsolat programban részt vevő ügyfelek kaphatnak ebből némi kedvezményt, így ők már havi 9990 és 5490 forintért hozzájuthatnak az új tarifákhoz. A szolgáltató által kiadott sajtóközleményt alább olvashatjátok, további részletek (például a BIS integráció kapcsán) később:
Korlátlan beszélgetés és SMS mellett 4G-s mobilinternet és készülékkínálat a Telekomtól a megújult Next csomagokban
A Magyar Telekom ügyfélközpontú stratégiájának megfelelően megújítja, jelentősen kibővíti és minden eddigi ajánlatánál kedvezőbb feltételekkel kínálja a korlátlan Next díjcsomagjait lakossági és üzleti ügyfelei részére. A lakossági ügyfeleknek november 1-től, üzleti ügyfeleknek október második felében induló és december 31-ig kínált akciós ajánlat az eddiginél kedvezőbb díjszabással biztosítja a korlátlan belföldi vagy hálózaton belüli alapdíjas beszélgetéseket és SMS-eket a felhasználóknak. A megújult, a piacon egyedülállóan sokrétű Next csomagok emellett benne foglalt – 4G/LTE hálózaton is felhasználható – adatmennyiséget és sokszínű 4G-képes készülékválasztékot, valamint további kedvezményeket és előnyöket is nyújtanak a Telekom ügyfeleinek.
A Telekom minden eddigi ajánlatánál előnyösebb feltételeket tartalmazó, megújult Next díjcsomagjaihoz a benne foglalt adatmennyiség és a készülékválaszték mellett elválaszthatatlanul hozzátartozik a szupergyors adatsebesség és a gyorsan bővülő 4G mobilhálózat is. A Telekom mint piacvezető integrált szolgáltató az otthoni kommunikáció felhasználóinak is elérhetővé teszi a korlátlan szabadság élményét nyújtó, megújult Next ajánlatot a társkártyának köszönhetően. A Next csomagok meglevő előfizetőinek a Telekom kidolgozza a megújult díjcsomagokra történő váltás lehetőségét is.
Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója a megújult Next ajánlat kapcsán elmondta: „A Telekom megújult Next ajánlatával új időszakot nyitunk a magyarországi mobilpiaci versenyben, ami egyértelműen a fogyasztóknak kedvez. A Telekom stratégiai prioritása, hogy ügyfeleinek teljes élményt nyújtson, és az ennek megfelelően kialakított innovatív ajánlatunknak köszönhetően mai és leendő ügyfeleink a korlátlan beszélgetés és üzenetküldés mellett rendkívül előnyös feltételekkel tudják kihasználni a szupergyors 4G és a legkorszerűbb okos eszközök lehetőségeit.”
Az egyszerűség és átláthatóság jegyében kialakított új Next ajánlatokkal a Telekom versenyképes havidíjat is kínál ügyfeleinek. A készülék nélkül megrendelt, korlátlan belföldi beszélgetéseket és SMS-eket, valamint 500 MB adatmennyiséget tartalmazó lakossági Next M díjcsomag 10 990 Ft-os havidíjért, a hálózaton belüli korlátlan beszélgetéseket és 500 MB adatmennyiséget biztosító Next S pedig már 6490 Ft-ért is elérhető a Telekom ügyfeleinek, akik így akár 5 millió Telekom-ügyféllel beszélhetnek korlátlanul. A Kapcsolat program keretében a szolgáltató további kedvezményekkel is meg szeretné hálálni ügyfelei hűségét és bizalmát, így a Next M már 9990 Ft-ért, a Next S pedig már 5490 Ft-ért is elérhető lesz a hűségprogramnak köszönhetően.
Üzleti felhasználók részére – a vállalkozás által előfizetett SIM-kártyák számától függően – már akár 9990 Ft havidíjért kínálja az 500 MB adatmennyiséget tartalmazó Next Business csomagot a Telekom, amelyhez ügyfeleink meghatározott feltételek mellett 0 Ft-ért okostelefont is kaphatnak, és kedvező áron többlet adatmennyiséget vásárolhatnak.
A korlátlan belföldi vagy hálózaton belüli beszélgetéseket és SMS-eket tartalmazó a Next díjcsomagokat áprilistól vezette be a Telekom. A megújuló Next díjcsomagokról és a kapcsolódó kivételes készülékkínálatról a közeljövőben részletes tájékoztatást is közzétesz a szolgáltató.
A technológiai ipar, legyen szó bármilyen válfajáról, szinte folyamatosan a megújulásról és az innovációról szól, új dolgok felfedezéséről, amire aztán majd vagy vevő lesz a közönség, vagy nem (sokszor ezt valójában nem is a közönség, hanem a marketingesek döntik el). A megújulás és az innováció olykor a tényleges vevők számára megfoghatatlan, immateriális dolgokban testesül meg -- ezek a szabadalmak, melyekre egy cég építheti a termékeit, valamint akár más cégeknek is odaadhatja, hogy tessék használd, ezekkel meg ezekkel a feltételekkel.
A Thomson Reuters most az alapján állította össze a világ 100 legnagyobb újítójának a listáját, hogy a cégek hány új szabadalmat jegyeztek be az elmúlt években -- a listára most először felkerülhetett a BlackBerry is, sok más okostelefon-piaci szereplővel együtt. A kanadaiak 2010 január 1-től 2012 december 31-ig kimagaslóan sok, összesen 3585 szabadalmi kérvényt nyújtottak be, alighanem jelentős részük a BlackBerry 10 operációs rendszerhez és az új készülékekhez köthető. A rekordot egyébként itt is az okostelefon-piac jelenlegi királyának tekintett Samsun tartja, több mint 35 ezer bejegyzett szabadalommal ugyanerre az időszakra.
Pusztán az a tény azonban, hogy egy cégnél ütemesen zajlik a kutatás-fejlesztés, és tényleg képes az innovációra, nem jelenti egyben azt is, hogy automatikusan sikert arat. A BlackBerry példája jól mutatja, hogy a termékek marketingjén, a logisztikán és az egyéb faktorokon nagyon sok minden múlik.
A szabadalmi portfólió egyébiránt a cég egyik legnagyobb kincse, a BlackBerry potenciális eladása kapcsán sokan sokszor emlegették, hogy a vállalat piaci értékét alapvetően ez határozza meg. Persze mint minden más ebben az iparágban, ez sem olyan fekete és fehér, mint ahogy sokan gondolni vélik, egy-egy szabadalom hamar elértéktelenedhet, már ha egyáltalán ér bármit is.
Mindettől függetlenül tény, hogy a BlackBerrynél komoly fejlesztői munka zajlott az elmúlt években és zajlik most is, nem feltétlenül csak az okostelefon-piacra fókuszálva.
A teljes listát ide kattintva találjátok meg.