Amikor egy blog elindul, kevés kivételtől eltekintve nem az a cél motiválja a szerzőket, hogy egy héten belül világhírűvé váljanak (bár van erre is példa), a blog minden ellenkező híreszteléssel ellentétben egy rendkívül melós műfaj, már feltéve, ha komolyan, kvázi hivatásszerűen űzi az ember. És több, általam személyesen ismert, vagy olvasott blogger egybehangzó véleménye szerint még csak csajozni sem nagyon lehet vele.
A BerryBlog idestova lassan négy éve az egyik munkahelyem, az elmúlt négy évben gyakorlatilag megszakítás nélkül, minden munkanapon frissülünk, függetlenül attól, hogy esik-e vagy éppen kánikula van, és az sem számít e tekintetben, hogy hogyan szerepel a BlackBerry a tőzsdén. Ez idővel meghálálja magát.
A blog tegnap komoly mérföldkőhöz ért, átléptük a kétmillió lapletöltést, vagyis a 2010-es indulás óta ennyiszer töltötték be - töltöttétek be - a BerryBlog valamelyik oldalát. Ez a magyar viszonyokat ismerve óriási eredmény, különösen a BlackBerry magyarországi piaci súlyához viszonyítva! Köszi, hogy itt vagytok, hogy érdeklődtök, akkor is, ha csak hetente, vagy havonta néztek be, és persze akkor is, ha naponta többször!
És persze kösz mindenkinek, akik lehetővé tették, hogy a BerryBlog eljusson idáig: a társszerzőknek, a dizájnereknek, a Rackforest, valamint az Index csapatának, meg az Appleblog stábjának, akik nélkül ezeket a sorokat most lehet, hogy nem is olvasnátok.
Mindig csak ámulok, amikor szembesülök azzal, hogy a BlackBerry-felhasználók mennyire összetartó közösséget alkotnak, legyen szó gyakorlatilag bármiről - még akkor is, amikor a kedvenc márkájuk finoman szólva sincs ereje teljében. Erre most éppen a The Verge nevű amerikai tech- és kütyüoldal szavazása a legjobb példa, ahol a szerkesztők azt a kérdést tették fel az olvasóknak, hogy melyik a hónap legérdekesebb okostelefonja.
A nyolc versenyzőből álló impozáns listán ott van többek közt az iPhone 6, a nálunk gyakorlatilag nem létező Moto G/X, illetve szinte a teljes, most bemutatott Samsung Galaxy-termékcsalád. Mondjuk nem igazán értem, hogyan lehet a hónap okostelefonja egyszerre több okostelefon, de ezt most inkább ne firtassuk. Annál is inkább, mivel a szavazás jelenlegi állása szerint toronymagasan vezet a BlackBestia, vagyis a BlackBerry Passport!
Ma egy óráig majdnem 28 ezer szavazat érkezett a The Verge felmérésére, ebből több mint 10600-an szavaztak a Passportra, a második helyezett iPhone 6 ennek a szavazatszámnak csupán a felével rendelkezik. Mi ez, ha nem totális KO?
Ha a vásárlók végül a pénzükkel is hasonló arányban szavaznának, az mondanom sem kell grandiózus sikert hozna a BlackBerrynek, akkorát, hogy John Chent kábé azonnal Kanada nemzeti hősévé nyilvánítanák, de tartok tőle ezúttal is elsősorban annak az összetartásnak a látványos megnyilvánulásáról van csupán szó, amit a poszt elején is említettem. És nyilván más eredményt hozna a felmérés akkor is, ha Magyarországon tenné fel ugyanezt a kérdést mondjuk az Index.
A címben feltett kérdésre gondolom mindenkinek teljesen magától értetődően az a válasza, hogy ahány telefonszám, annyi SIM, aztán ízlés vagy megszokás szerint ezt mindenki vagy külön-külön készülékekbe pakolgatja, vagy egy olyan telefonba, amiben két (ad abszurdum még több) kártyahely is van. Pedig ma már technológiai szempontból semmi akadálya annak, hogy egy SIM-re több telefonszámot, azaz előfizetést is rátegyenek, aztán majd egy szoftver szépen eldönti, milyen helyzetben éppen melyiket kell használni. Ez a szoftver szoros együttműködésben áll a mobilszolgáltatók belső rendszereivel, de alapvetően egy külső cég fejleszti, szolgáltatja. Az egyik ilyen szolgáltató mától a BlackBerry.
A kanadai cég ma bejelentette, hogy megvette a londoni székhelyű Movirtu nevű vállalatot, melynek fő profilja a virtuális SIM-platform fejlesztése és támogatása - magyarul egy olyan rendszert alkottak meg, melynek segítségével egyetlen SIM-plasztikhoz több telefonszámot is hozzá lehet rendelni. A felvásárlás a BlackBerry talán legnagyobb szabású, legnagyobb jelentőségű tranzakciója lehet a QNX-üzlet óta, egyben olyan technológiát juttat a vállalat kezébe, mellyel egyetlen versenytársa sem rendelkezik.
Az eléggé úttörőnek számító módszer előnyeit nyilván senkinek nem kell ecsetelni, de legalábbis annak a világszerte mintegy 2,8 milliárd mobilos előfizetőnek semmiképen, akik egynél több SIM-mel rendelkeznek. A Movirtu megoldásának köszönhetően ezeknek az előfizetőknek nem kell (majd) maguknál hordaniuk második telefont, vagy duál-SIM-es készülékeket ahhoz, hogy mindkét számukat használni tudják - akár egyszerre is. Az egyetlen feltétel, hogy minden telefonszámnak ugyanahhoz a szolgáltatóhoz kell tartoznia.
A BlackBerry számára azért óriási jelentőségű ez az akvizíció (aminek az anyagi részleteit egyébként nem hozták nyilvánosságra), mivel a társaság ezzel céges környezetben olyan szolgáltatást tud nyújtani a mobilszolgáltatókon keresztül, amely abszolút beleillik a cég jelenlegi profiljába, illetve a BYOD trendekbe. Nem beszélve arról, hogy ezzel tulajdonképpen mindenki jól jár, az előfizetőtől kezdve a cégen át a mobilszolgáltatóig bezárólag.
A felvásárlást bejelentő sajtóközleményből emellett az is kiderül, hogy a rendszer működése nem korlátozódik kizárólag a BlackBerry-készülékekre, hanem pont annyira gyártófüggetlen, mint maga a mobilszolgáltatás. Éppúgy gyártófüggetlenül összeköthető a BlackBerry saját, multiplatformos menedzsment-rendszerével, így beállítható például, hogy a vállalati virtuális SIM-en keresztül milyen szolgáltatásokat érhet el az ügyfél. A rendszer természetesen a számlázást is külön kezeli, vagyis ha egy hívást a privát számáról indít a mobil tulajdonosa, akkor az összes egyéni előfizetőhöz hasonlóan a lakására kap róla számlát, ha pedig a cégesről, akkor a céghez érkezik be utána a sárga csekk. És hangsúlyozom, mindezt ugyanazzal a mobillal, egyetlen SIM-mel, de két, egymástól teljesen független előfizetéssel.
Persze mindehhez az is kell, hogy a mobilszolgáltató fel legyen készülve a rendszer kezelésére, de ezzel aligha lesz gond, hiszen a BlackBerrynek régóta bejárása van az operátorokhoz, a cég hosszú-hosszú évekig üzemeltette (illetve üzemelteti most is) saját adatszolgáltatását a mobilszolgáltatók infrastruktúráján keresztül.
Az Apple Watch megjelenésével bezárult a kör, az okosórák korszaka végérvényesen beköszöntött, vagyis be fog köszönteni majd talán jövőre, amikor már gyakorlatilag minden okostelefon-gyártónak lesz ilyen kütyüje a boltokban. Leszámítva szinte egyedüliként a BlackBerryt, mely továbbra is elsősorban olyan megoldások fejlesztésével próbálkozik, melyek a produktivitást és a munkát teszik hatékonyabbá, a fogyasztói szegmens trendjeire pedig látszólag fittyet hány a cég.
Hogy ez mennyire jó, vagy rossz ötlet, azt majd az idő eldönti, mindenesetre a vállalat üzleti megoldásokért felelős fejese, John Sims a minap egy kerekasztal-beszélgetés során kijelentette, a BlackBerry egyáltalán nem tervezi viselhető eszköz piacra dobását, de ez nem jelenti azt, hogy bizonyos megoldásokat ne ültetne át a vállalat az okosórákra. Az egyik legkézenfekvőbb ilyen lépés, hogy a BlackBerry Messengernek készül a jövőben olyan változata, ami kifejezetten a viselhető eszközökre lett optimalizálva, erre egyébként Sims utalt is a beszélgetés során.
A BBM termékstratégiájába egy ilyesfajta nyitás teljes mértékben illene is, hiszen most már mindegyik platformon ott van a BlackBerry csevegő- és VoIP-platformja. A BlackBerry illetékese azt is elkotyogta, hogy a cégnél már javában tesztelnek egyes viselhető kütyüket, illetve prototípusokat, hogy kitalálják, hogyan is lenne érdemes a BBM-nek megjelennie ezeken az eszközökön, ami a chatplatform szerteágazó képességeit tekintve nem is tűnik olyan triviális feladatnak.
Via FierceWireless.
Fotó: N4BB.
A szeptember úgy látszik most már végérvényesen a mobilos termékbejelentések hónapja lesz, az IFA-n egy rakás androidos újdonságot lepleztek le a ferde szeműek, tegnap meg az Apple eseményén őrjöngtek az emberek, mintha valamiféle jelenést láttak volna, amitől egycsapásra megvilágosodik az egész iparág. És hátra van még a BlackBerry, ami ebben a hónapban két termékbemutató rendezvényt is tart. MEGLEPETÉS!
Az egyikről már tudjuk (pontosabban sejtjük), hogy ott fog debütálni a BlackBestia, vagyis a Passport, konkrétan szeptember 24-én, méghozzá három helyen egyszerre (Dubaj, Toronto, London -- várj, és mi van Amerikával?). A másikra most kapott meghívót néhány olyan újságíró, akik a kőgazdag olajsekek közvetlen érdekkörnyezetében élnek, vagyis azon a helyen, amit szokás Egyesült Arab Emirátusként is nevezni.
Bár ezt nem tudni még teljesen biztosan, de valószínűleg itt lesz (alighanem szintén Dubajban) a BlackBerry soron következő luxustelefonjának a Porsce Design által tervezett P'9983-nak a bemutatója, méghozzá szeptember 17-én, vagyis pontosan egy hét múlva.
Ez a készülék lényegében egy limitált szériás Q10 lesz, amivel a porshés szokásjog alapján a prémium kialakítás mellett egyedi PIN is jár majd, illetve nagyon érdekes még, hogy minden eddigi infó szerint a P'9983-on is a BlackBerry 10 legújabb, 10.3-as verziója fut majd, ami azt jelenti, hogy előbb lesz a PorscheBerryn az új OS, mint a Passporton. Már ha így lesz. Szeptember 17-én megtudjuk.
Via Tbreak.
Miközben a Magyar Telekom még mindig adós azzal, hogy a 4G-képes BlackBerryket (az első Z10-eseket leszámítva mindegyik az) megfelelően kiszolgálja a saját, belföldi 4G-s hálózatán, melyre egyébként oly büszke, addig egy mai hír szerint a Telenorral már külföldön is 4G-zhetnek a szerencsés BlackBerry-tulajok. Igaz, egyelőre csak egy országban, Norvégiában, és nem is egészen a hazai sebességgel, de ez még csak az első fecske, rövidesen komoly trend lesz ebből, meglátjátok! Alant olvashatjátok a cég témában kiadott sajtóközleményét, mely a BB10-es BlackBerrykkel rendelkezőkre éppúgy vonatkozik, mint bármelyik másik platformot választókra.
Megelőzve a piaci trendeket, Magyarországon először a Telenor kínál ügyfeleinek szupergyors, negyedik generációs mobilinternetet roaming során is. A magyar és a norvég Telenor együttműködésnek köszönhetően a magyar Telenor ügyfelek norvégiai látogatásuk során gond nélkül élvezhetik az anyavállalat 4G hálózatát, míg a norvég előfizetők, ha hazánkba érkeznek, megtapasztalhatják a Hipernet 4G-t, Magyarország leggyorsabb 4G hálózatát.
A Telenor nemcsak Magyarországon jár élen a 4G mobilinternet szolgáltatás területén, hanem Norvégiában is, ahol jelenleg a lakosság több mint fele fér hozzá a vállalat legfejlettebb hálózatához, azonban a gyors fejlesztéseknek köszönhetően jövőre ez az arány már a 90%-ot is elérheti.
„Fontos számunkra, hogy előfizetőink a lehető legjobb szolgáltatást tudják használni, így Magyarország leggyorsabb 4G hálózatát, a Hipernetet használó ügyfeleinknek külföldi utazásaik során is a legjobb adatszolgáltatást szeretnénk biztosítani. Ezért indítottuk el Magyarországon elsőként és nemzetközi szinten is elsők között a 4G roaming lehetőségét ügyfeleink számára” - mondta el Takács Zoltán, a Telenor Magyarország digitális szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese.
Mindehhez a mai naptól a hazai ügyfeleknek mindössze egy 4G/LTE képes okostelefon, egy 4G-kompatibilis belföldi tarifa, valamint az igényeik szerint kiválasztott roamingszolgáltatás szükséges.
A Telenor Magyarország július elsején újította meg kiegészítő roaming szolgáltatásait, melyek révén hanghíváshoz és adatforgalomhoz is használható csomagokat kínál az Európai Unió területén, a szabályozás által előírtnál kedvezményesebb áron. A roaming szolgáltatások kialakításánál a mobilszolgáltató minden igényt figyelembe véve alkotta meg a beszélgetésre és internetezésre is alkalmas EU DUO jegyeket, a kizárólag adatforgalmazásra alkalmas Netroaming, valamint a beszélgetést kedvelőknek szánt Roaming jegyeket. A kiválasztott roaming szolgáltatást egy napra, de akár egy egész hétre is megvásárolhatják az előfizetők, melyekhez kedvezményes áron kiegészítő percek és megabájtok is rendelhetők. A MyTelenor alkalmazás segítségével pedig bárki valós időben nyomon követheti, hogy hány percnyi beszélgetés, illetve hány megabájtnyi adatforgalom áll még rendelkezésre a külföldi tartózkodás ideje alatt, így az előfizetőknek nem kell túlforgalmazástól tartaniuk.