Elég sűrű hétvégén vagyok túl, meg kicsit a múlt hét második fele is zsúfoltra sikerült, így nem is igen volt idő megemlékezni az egyik legfontosabb, BlackBerry körüli múlt heti történésről, a New York-i Security Summit 2015-ről (szabad fordításban Biztonsági csúcs, bár ezt a szóösszetételt a NATO vagy az ENSZ emlékeim szerint már lestoppolta korábban). Az immár másodjára megrendezett konferencia leginkább arról szól, illetve szólt ezúttal is, hogy a BlackBerry, mint megoldásszállító hogyan képzeli el magát abban az ökoszisztémában, mely a legkülönfélébb mobil eszközök, gépek és ezáltal értelemszerűen emberek közt teremt biztonságos kommunikációs kapcsolatot.
Elég unalmasnak hangzik elsőre, nem igaz? Tény, hogy ez nem az a téma, ami lázba hozná a keményvonalas BlackBerry-rajongókat, vagy a geekeket, mégis azt javaslom, hogy aki csak teheti, mindenképpen nézze meg a prezentációkról készült felvételt, ugyanis az egész esemény könyörtelen pontossággal mutatja, hogy a BlackBerry 2015 közepén hová pozicionálja magát, és merre tart.
Ez lett volna tehát maga a konferencia, amiről talán a legjobb elemzést a BerryFlow egyik helyszíni tudósítója, Jubei Raziel dobta össze, így ezeket a sorokat is leginkább az ő beszámolója ihlette. Ahogy ő sem, úgy én sem akarok túl sok szót vesztegetni magára a Security Summitra, ahol a BlackBerry különböző felsővezetői tartottak előadást, meg voltak partnerekkel panelbeszélgetések- akit érdekel részletesen, hogy mit mondott pontosan John Chen vagy éppen Marty Beard, az nézze meg a fent belinkelt videót.
Ennél sokkal fontosabb az összes prezentációt átható, majd a konferencia utáni sajtótájékoztatón egész konkrétan megfogalmazott üzenet, mely szerint a
BlackBerry egy szoftverszolgáltatásokban utazó cég, melynek mellesleg van egy készülék üzletága is.
A BlackBerry jövője többé nem azon áll, vagy bukik, hogy hány okostelefont ad el, hogy sikerül-e újra csúcsra járatni a készülékgyártást. Nem attól függ a siker, hogy a tulajdonosok, azaz a részvényesek elégedettek lesznek-e, hogy összejön-e valamilyen nagyobb deal egy-egy operátorral, akik saját, jól felfogott érdekükben a tömegpiacot próbálják lefedni egyre kétségbeesettebben az egyre kétségbeesettebb gyártók (mínusz Apple és Samsung) termékeivel.
A BlackBerry többé nem törődik a tömegpiaccal. Legalábbis közvetlenül. A BlackBerrynek ugyanis a jelenlegi állás szerint komoly sansza van rá, hogy különböző szoftveres megoldásai révén a jövőben valamilyen formában ott lesz számtalan olyan okostelefonon, melyet egy vásárló a munkahelyén (is) használ. Hogy ez egy BlackBerry, iPhone vagy éppen egy Samsung Galaxy, netán Microsoft Lumia, az gyakorlatilag teljesen irreleváns.
Ez egy rendkívül erős üzenet, különösen egy olyan cégtől, mely ott volt az egész okostelefon-iparág létrejöttekor (kis túlzással a BlackBerry teremtette meg ezt a szegmenst), és amelyik a csúcsok csúcsán ott volt a legnagyobbak közt a személyhívókból lett telefonokkal, melyekhez mellesleg bombabiztos infrastruktúra-hátteret is kínált. Talán pont ennek a múltnak a súlyos öröksége, hogy a média, valamint az elemzők egy része még mindig nem érti, hogy miért is nincs semmi gond ezzel a céggel, hogy miről szól ma ez a piac.
Mert lehet látványos görbéket rajzolgatni arról, hogy az eladott készülékek számát tekintve az egykor volt nagyok - mint pl. a BlackBerry, vagy a Nokia/Microsoft - hogyan buktak alá, vagy éppen hogyan hódít továbbra is töretlenül az Android, mindez ma már nem számít. Nem számít, mert hiába prosperál a piac, az Apple-t és a Samsungot leszámítva minden szereplő elképesztően komoly gondokkal küzd, de még az említett két multi sem látja kristálytisztán, mi viszi majd előre az iparágat öt év múlva. Ehhez elég csak megnézni egy Apple keynote-ot, vagy egy Samsung bemutatót az aktuális iparági vásáron/kiállításon, legyen szó Mobile World Congressről, IFA-ról vagy CES-ről (több hárombetűs rendezvényt nem sorolok, ígérem).
A BlackBerry köszöni, de ebből nem kér többé. Nem mintha lenne, vagy lett volna más választása a cégnek. Hiába hozta létre a világ legjobb mobilos operációs rendszerét, hiába kínál máig elsőrangú kommunikációs platformot, a duopol piacon már semmivel nem lehet labdába rúgni. A BerryFlow beszámolója szerint egészen megdöbbentő volt a Security Summitot követő sajtókonferencia, ahol újságírók és bloggerek sorra igyekeztek kiszedni a jelen lévő BlackBerry-vezetőkből az új készülékstratégiával kapcsolatos részleteket, a kérdéseket pedig egyszerűen lesöpörte az asztalról a cég. Nem voltak diplomatikus válaszok, nem volt kamuzás vagy ködösítés, hanem
kategorikusan hárítottak minden olyan kérdést, melyben a "BlackBerry" és a "készülék" szavak egyszerre hangzottak el.
Mindez természetesen nem azt jelenti, hogy a BlackBerry soha többé nem dob piacra új mobilt, valószínűleg a következő években még számos, kifejezetten érdekes megoldással fogunk találkozni a részükről. Olyanokkal, mint amilyen például a tavaly bemutatott Passport, vagy a Mobile World Congressen egy pillanatra felvillantott, vélhetően a Samsunggal együttműködésben készülő Venice.
Nem is tévedhetne nagyobbat az, aki ma úgy vélekedik, hogy a BlackBerrynek nincs jövője. A Security Summit alapján kijelenthető, hogy a BlackBerrynek elképesztően erős jövőképe van, olyan jövőképe, melyért sok, lejtmenetben lévő okostelefon-gyártó bizonyára összetenné mindkét kezét. Olyan jövőképe, mely a Nokiának soha nem volt, még Microsoft-háttérrel sem.
És igen, az új BlackBerry nem fog mindenkinek tetszeni azok közül, akik a régi BlackBerryért rajongtak, de nincs más út a túléléshez.
A BerryFlow posztja alapján.