Mostanra egyre több, internetes iparágban (is) motorozó technológiai óriáscég rukkolt elő a legkülönfélébb digitális asszisztensekkel, a Siri-től kezdve a Cortana-n át Google megoldásáig, amit simán csak Asszisztensnek hívnak. Még az újabb BlackBerrykre is került ilyen asszisztens-szolgáltatás, a BlackBerry Assistant a BlackBerry 10 operációs rendszer 10.3.1-es verziójával jelent meg, a lényege pedig, hogy élő szóban, vagy szabad szavas gépeléssel utasíthassuk a telefonunkat arra, hogy csináljon meg nekünk valamit, vagy tudjon meg nekünk valamit. Tehát mostanra már se szeri, se száma ezeknek a digitális titkároknak és titkárnőknek, akik éppen csak kávét nem főznek -- és most már biztos, hogy a körből nem marad ki a Facebook sem, hiszen jön a Facebook M.

Mark Zuckerberg cége ráadásul hiába van többéves lemaradásban az Apple-hez vagy éppen a Google-hez képest, szakértők szerint a Facebook M olyan asszisztencia-megoldást nyújt majd, mely kiemeli a sokaságból a szolgáltatást. A HWSW-n megjelent részletes beszámoló szerint az új szolgáltatás legnagyobb ütőkártyája az lesz, hogy 

"A Facebook M mögött a fejlett szoftveres háttér mellett emberek, lényegében Facebook M-ügyfélszolgálatosok teljesítenek szolgálatot. A vállalat szerint a felhasználók felé mindez teljesen transzparens módon történik, így használat során semmi sem jelzi, mikor segít gép és mikor ember."

Vagyis sosem tudhatod, hogy éppen egy gép, vagy egy hús-vér ember válaszol arra a kérdésedre, hogy "merre találok itt egy jó kuplerájt?", vagy éppen "hol találom Kis Grófo legújabb videóját?" -- ez utóbbi kérdésre egyébként remélem egy hús-vér asszisztens fogja majd megadni a választ, hogy legalább ő is művelődhessen kicsit munka közben.

facebook_m.jpg

A Faceook bármennyire is hátrányból indul a versenytársakhoz képest (akár az időfaktort tekintve, akár pusztán abból a tényből fakadóan, hogy nincs saját operációs rendszere), óriási üzleti potenciál rejtőzhet benne, hiszen a közösségi oldalon jelen lévő cégek kezébe újabb marketingeszközt adhat:

"A Facebook egyedi megállapodásokat köthet a népszerűnek bizonyuló cégekkel, akár komplett külső ügyfélszolgálatokat csatornázhat be az M-be, tranzakciós díjat számíthat fel stb.

 

A mobilhirdetési piacon pedig akár sarokba is szoríthatja a területen egyébként is gyengén teljesítő Google-t, hiszen ha lesz lehetősége az M-en keresztül gyűjtött információkat felhasználni, olyan szinten lesz képes pozicionálni a reklámokat, hogy az minden marketingesben beindítja majd a nyáltermelést."

Mielőtt még bárkinek ökölbe szorulna a keze a fenti mondatokat olvasva, először is nem árt leszögezni, hogy a Facebookon senkinek nem kötelező ott lennie, de ha mégis, akkor a Facebook egy ingyenes szolgáltatás, vagyis ára van, csak éppen nem mi fizetünk érte a pénzünkkel. Mármint nem közvetlenül.

A Facebook M egyébként a hírek szerint a Messenger része lesz, ami ha már itt tartunk, kérdésessé teszi, hogy BB10 platformon valaha elérhetővé válik-e Zuckerbergék digitális asszisztense. Ez egyébként már csak azért sem olyan nagy kár, mert ezek a szolgáltatások nem csak a platformokra, hanem a nyelvekre is rendkívül kényesek, így magyarul például egyik sem tud, és nagyobb összeget mernék rá tenni, hogy ez ebben az évtizedben nem is nagyon fog változni.

A HWSW cikke alapján.