Egyszerűen nem tudom kiverni a fejemből azt a chipsreklámot, amiben a nagyfater nosztalgiázik a régi szép időkön, majd elé kerül egy zacsi az új generációs ropogtatni valóból, és elégedetten konstatálja, hogy valójában semmi nem változott, legfeljebb a csomagolás. Nagyfater előtt le a kalappal, túl tudott lépni a saját korlátain, és megkóstolta az új chipset, nem köpött bele a zacskóba, ugrált rajta páros lábbal, vagy törte össze a botjával. És ami a legfontosabb, nem ítélkezett pusztán a csomagolás láttán. Sok BlackBerry-rajongó példát vehetne nagyfaterről.

BlackBerry-rajongónak, BlackBerry-tulajdonosnak lenni a mai napig egyfajta privilégium. Soha, egyetlen telefonmárkához sem kötődött függőség (CrackBerry) a BlackBerryn kívül. A rajongók kötődése tehát borzasztó erős, különösen a kanadai cég jelen helyzetében, amikor már tényleg csak a legelvakultabbak ragaszkodnak a brandhez, ők viszont nagyon. Ők azok, akik most, amikor a BlackBerry androidos telefont tervez piacra dobni, a leghangosabban kongatják a vészharangot és minimum azt várják, hogy a PRIV keynote részeként John Chen testét felnégyeljék, pedig ő aztán tényleg nem csinál mást, mint megpróbálja valahogy helyrehozni azt, amit elődjei súlyosan elkúrtak.

A vezetői karizmatikusságáról lehetne vitatkozni, de Chen még csak nem is következetlen.

Mióta a BlackBerry élére került, azaz idestova két éve, ugyanazt a stratégiát képviseli, ugyanazt mondja, és igen, azt is elmondta többször, hogy fontos számára a készülékgyártó részleg, mivel csak azzal együtt válik kerek egésszé a kép. És most éppen egy olyan lépést tesz ennek érdekében, mely minden BB10-es készülékhez viszonyítva nagyobb esélyt ad a részlegnek a túlélésre. Sőt, látva a korábbi eladásokat, nagyjából ez az egyetlen esély a túlélésre.

Hozzáteszem, az androidos BlackBerryvel kapcsolatos szkeptikusság nem minden alapot nélkülöző, de nyakamat teszem rá, hogy a PRIV, és az összes, esetlegesen később megjelenő androidos BlackBerry rácáfol a két legfontosabb sztereotípiára. Vagyis arra, hogy egyrészt az Android nem biztonságos, másrészt az Androidos mobilok tök egyformák, nem lehet kitűnni semmivel sem a mezőnyből. Ezekkel kapcsolatban egyébként elképesztő sok marhaságot olvasni a neten, de erről (pontosabban ennek okairól) majd később.

priv_bb2.jpg

A valóság az, hogy ha van cég, amelyiknek komoly sansza van rá, hogy az Androidot egy biztonságos (munka)környezetté tegye, az a BlackBerry. Ha van cég, amelyik az évtizedes gyökerekből táplálkozva (értsd prémium minőségű, egyedi, saját tervezésű mobilkommunikációs eszközök fejlesztése és gyártása) képes olyan készüléket gyártani, mely markánsan kitűnik az androidos mezőnyből, az a BlackBerry. Nincs könnyű dolguk, belátom, de már az első próbálkozás, a PRIV is kitüntetett figyelmet kap, legalábbis ahhoz képest, hogy milyen marginális részesedése van a gyártónak a piacon. És ez aligha véletlen.

Értem én, hogy a múltba révedés néha jó dolog.

Jó néha elővenni a fiókból az erősen kopottas BlackBerry 8300-at, vagy a 9700-t, vagy éppen azon vetélkedni másokkal, hogy ki a nagyobb rajongó, ki használ régebb óta BlackBerryt. Azt is értem, hogy a makacs identitástudat legyőzése marha nehéz. Adott esetben olyan, kinek nagyobb, kinek kevésbé nagy erőfeszítéseket igényel, mint a tájékozódás, netán a gondolkodás. A változás meg egyenesen a sátán szülötte. Ez egyszerű pszichológia. Ezért olvasni annyi fájdalmas, sokszor teljesen fogalmatlan fikázást pont a legnagyobb rajongóktól a különböző fórumokon a PRIV-vel és úgy általában bárminemű androidos BlackBerryvel kapcsolatban.

A PRIV valójában csak annak a mementója, hogy a BlackBerry mostanra eljutott oda, hogy édesmindegy az operációs rendszer. Nincs szüksége a cégnek többé arra, hogy saját rendszert fejlesszen, annak minden előnyével és hátrányával együtt. Az OS csak egy kis része a teljes képnek, egy eszköz azon cél, vagy vízió érdekében, hogy a BlackBerry a világ legbiztonságosabb, komplett (mobil)kommunikációs megoldását kínálja. 

Az Androidtol a BlackBerry nem lesz más, rosszabb vagy jobb, mint régen. A cég értékei ettől még a régiek. Az Android ha úgy tetszik, csak a csomagolás. Ami most vonzóbb lett, mint valaha.

Aki meggyőződésből nemet mond rá, téved.