Ma nem csak a BerryBlog és a BerryBolt születésnapja van, hanem egy jóval kevésbé ünnepélyes, ám annál fontosabb szempontból is jeles dátum a mai: December 1-jétől új szabályok érvényesek a távközlési szolgáltatásokra, így természetesen a mobilszolgáltatásokra is vonatkozó szerződésekre Magyarországon, ami gyakorlatilag egyet jelent azzal, hogy mostantól kevésbé szívás a mobilosok élete, a mobilszolgáltatóké meg éppen ellenkezőleg.
A változásokat a területet felügyelő Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság egyik tavaszi elnöki rendelete indítványozta, és egy lépcsőben, szeptember 1-től már hatályba léptek az intézkedések, most a második szakasz lépett életbe. A legfontosabb, leglényegesebb pont talán, hogy hűségidőn belül mostantól a mobilszolgáltatók gyakorlatilag nem emelhetnek árat (perc- SMS- és egyéb szolgáltatások díja, havidíj), illetve az ügyfél több esetben mondhatja fel következmények nélkül a határozott időre kötött szerződését, vagyis a hűségszerződését.
Plusz jó ha tudod, hogy mostantól, ha felmondasz egy feltöltőkártyás előfizetést, a "kártyán maradt" összeg visszajár neked. Részletesen többek közt a HWSW ír a témában:
A holnaptól életbe lépő új szabályozási elemek legfontosabb pontja kétségtelenül, hogy határozott idejű szerződéskötéskor – ilyenek jellemzően a hűségidővel megkötött előfizetői szerződések – a szolgáltatóknak a szerződés megkötése előtt tájékoztatniuk kell az előfizetőt a határozott idejű szerződés teljes időtartama alatt jelentkező, az előfizetőket minimálisan terhelő minden költségről, hogy a szerződést az előfizetők tudatos választással, az előre tervezhető kiadások mérlegelésével köthessék meg.
A határozott idejű szerződés lényeges tartalmi elemeit – például az alapvető díjszabást, a szerződés időtartamát – a szolgáltatók csak akkor módosíthatják egyoldalúan, ha valamilyen jogszabályi változás vagy a hatóság döntése erre kötelezi őket, a határozott idejű szerződést pedig nem lehet majd ráutaló magatartással módosítani. Ezzel gyakorlatilag teljesen megszűnik a távközlési szolgáltatók részéről az a korábban előszeretettel alkalmazott gyakorlat, hogy a piaci körülmények változásával indokolva akár hűségidőszak alatt is megemelték szolgáltatási díjaikat.
Lényeges változás emellett, hogy a szolgáltatók a nem írásban történő szerződéskötéskor is kötelesek egy, a szerződés lényeges tartalmáról szóló írásos dokumentumot átadni az előfizetőknek. Az előfizetők évente egyszer ingyenesen kérhetik a szolgáltatóktól a szerződés – bármely időpontban hatályos – lényeges tartalmáról szóló dokumentum átadását. A szolgáltatóknak a meghirdetett akciós feltételeket és azok módosításait szerepeltetniük kell az ÁSZF-ükben, hogy azok részletei mind az akció időtartama alatt, mind pedig azután abban egy helyen könnyen megtalálhatók legyenek. Az előfizetőknek pedig a szerződéskötéstől számított 3 hónapon belül lehetővé kell tenniük a szolgáltató számára a szolgáltatás bekötését, ellenkező esetben megszűnik a szerződés.
Újdonság a hazai szabályozásban, hogy december 1-jétől a szolgáltatók a kártyás (pre-paid) mobilelőfizetés megszűnésekor kötelesek visszafizetni az ügyfélnek a fel nem használt egyenleget. Emellett bővül a határozott idejű szerződések során az ügyfelek jogkövetezmények nélküli felmondási lehetősége is.
Via HWSW.