Új vezetőt nevezett ki a BlackBerry a hét elején a készülékértékesítés élére, Alex Thurber személyében, akinek az lesz a dolga, hogy a piacon lévő, és újonnan érkező okostelefonok értékesítését, eladását fellendítse a gyártónál. Thurber, akit alelnöki pozícióba neveztek ki, öreg rókának számít a szakmában, dolgozott többek közt a WatchGuardnál és a Ciscónál is, hasonló pozícióban, vagyis ezeknél a cégeknél is a hardvereladások, illetve az értékesítési csatorna erősítéséért felelt.

Eddig a hír, melynek szerintem kimondottan jó üzenete van a piac számára, hiszen ez is azt az eltökéltséget mutatja, hogy a BlackBerry nem akar kiszállni a hardverbizniszből. Ami egy ekkorára zsugorodott cégnél nyilván nem lenne eget rengető veszteség (már akinek), de azért mégiscsak egy patinás gyártóval kevesebb lenne, ami meg ugye igazán szomorú lenne. 

priv_inhand.jpg

A készülékértékesítés újraszervezése egyébként a BlackBerry számára elképesztő erőfeszítésekkel jár, és láthatóan a szoftveres világban egyébként otthonosan mozgó, zseniális üzleti stratégának tekintett John Chen sem tudott önmagában mit kezdeni a BlackBerryk folyamatosan csökkenő eladásával (a legutóbbi negyedévben már csak 600 ezer készülék fogyott, ami gyakorlatilag teljesen radar alá helyezi a céget a világpiacon). A kanadai cég korábban szinte teljes egészében a szolgáltatókra támaszkodott a disztribúciót illetően, mára ez gyökeresen megváltozott, de természetesen nem azért, mert a BlackBerry telefonok rosszak lennének, vagy éppen túlárazottak.

Anélkül, hogy különösebben belemennék a részletekbe, annyit azért nem árt tisztázni, hogy a világ (pontosabban a szolgáltatói értékesítés) rengeteget változott azóta, hogy a BlackBerry letaszíttatott a trónjáról. A mobilszolgáltatókhoz bejutni ma már komoly erőfeszítésbe kerül, ami a legtöbbször egy rakás lóvé elköltését jelenti marketingtámogatás, készülékár-támogatás címszó alatt. A szolgáltatók ugyanis ma már sokszor éppúgy pénzt kérnek azért, hogy egy gyártó modellje ott legyen a kínálatban (vagy legalábbis láthatóan ott legyen a kínálatban), mint amikor a Tesco vagy az Auchan polcpénzt kér a chipsgyártótól, vagy a Pepsitől. Erre pedig most nemigen van keret a BlackBerrynél, pláne, ha olyan, feneketlen pénztárcájú cégekkel kell versenyezni, mint például a Samsung, vagy a Microsoft (az Apple-t hagyjuk is ki a képletből, ők teljesen más kategória).

A BlackBerry ezért nem túl meglepő módon az új vezetéssel nem is elsősorban a szolgáltatói értékesítésre támaszkodik, vagyis arra nem kell továbbra sem számítani, hogy régebbi vagy új BlackBerry modellek tömegével jelennének meg mondjuk a Telenornál vagy a Vodafone-nál. Az új értékesítési modell, és az új értékesítési csatornák keresése azért nem egy kéthetes folyamat, szóval Thurber kinevezése azt sugallja, hogy Chen nagyon is komolyan gondolta, amikor azt mondta, eltökélt a hardverrészleg megtartásában, és csak a legeslegvégső esetben tűnnek el az okostelefonok a kanadai cég kínálatából.

Via Inside BlackBerry blog.