A mai nap mindenképpen legfontosabb híre a BerryBlog számára, hogy lemondott a RIM két társ-elnökvezérigazgatója. Az új vezér a cégnél már 4 éve dolgozó német Thorsten Heins. A lépés mögött meghúzódó okok régóta ismertek és jól dokumentáltak: a RIM, elsősorban az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában, nem tudott lépést tartani az Apple és a Google Android készülékek előretörésével. Ezzel párhuzamosan az elmúlt két évben a cég részvényárfolyama a mélybe zuhant, a RIM töredékét éri néhány évvel ezelőtti állapotának. Az események kapcsán azonban felmerül néhány kérdés, amelyre nincsenek triviális válaszok, legalábbis nem anélkül, hogy a színfalak mögé látnánk.
Először is, maga az időzítés. Miért most? Lazaridis és Balsillie, a korábbi vezetők a hírek szerint önmaguk döntöttek úgy, hogy itt az ideje a váltásnak, vagyis nem az igazgatótanács mozdította el erőből -- bár kétségtelen, hogy a befektetők részéről hatalmas nyomás helyeződött a két figuára az elmúlt időszakban. Az önkéntesség mögött leginkább két szcenárió húzódhat meg. Vagy úgy látják, a cég kis lélegzethez juitott, egy időre sínre kerültek a dolgok, BB10-es telefonok, új Playbook OS a csőben, megjelennek idén, utána pedig egy új időszak kezdődik úgyis. Vagy ellenkezőleg, kiderült, hogy még mindig tökig gázolnak a szarban, és ez már sok volt, bedobták a törölközőt. Vagy, a harmadik, hogy valójában nem maguk döntöttek úgy, hogy távoznak. Hogy mi a megoldás? Nem tudni, egyelőre. Lazaridis és Balsillie nyilatkozatai az elsőre utalnak, de ez pont ugyanúgy lehet fedősztori is, mint valóság.
Másodszor, ki is az a Heins? Heins egy bajor úriember, aki a Siemens ipari behemót kötelékéből csatalkozott a RIM-hez, és a beszámolók szerint igencsak sikeres menedzsernek bizonyult. Heins a maga németes stílusával, ráadásul nagyipari tapasztalatával leginkább a RIM belső működési zavarában vághat rendet. A külvilág számára kevéssé látványos, de a RIM rosszul menedzselt cég hírében áll, ahol határidőkön messze túlcsúsznak a fejlesztések, belső viták aprózzák szét a cég erejét, és nincs egy egységes, erős marketingkoncepció a jövőre nézve. A diszfunkcionális belső birkózások hatására több magas szintű menedzser is elhagyta a céget az elmúlt időszakban, ami még tovább gyengítette a RIM működését. Többek közt ez utóbbiba bukott bele a Playbook is, a cég képtelen volt kommunikálni a piac számára, mire is való a Playbook, és mit akart vele elérni. Heins tehát, hogy németes rendet vágjon a RIM-nél, Heins, hogy betartassa a határidőket, és kidolgozzon egy erős marketingtervet. Heins, made in Germany.
Pontosabban kidolgoztasson, mert feladatai közt szerepel egy új marketingvezér felvétele is. Ez feltétlenül szükségesnek látszik, tekintve, hogy Heins nem tűnik egy fogyasztóorientált, vagy kreatív figurának, erőssége a végrehajtásban rejlik. De nem is kell Steve Jobsnak lennie, elég, ha összerakja a megfelelő csapatot, kiválasztja a leginkább megfelelő tervet, és utána elordítja magát: FEUER!
Végezetül pedig, szintén nagyon fontos megjegyezni, hogy az új CEO nem kívülről érkezett. Ez arra utal, hogy alapvető stratégiaváltás, újragondolás nem lesz, aki olyannak szereti a RIM-et és a BlackBerryket, amilyen, az egyelőre megnyugodhat. Ez ugyanakkor azt is jelenti, nem kerül friss vér, friss szellemiség a cégbe, ami akadályozhatja a hibák, tévedések feltárását. Mivel a befektetők nagy része meg van győződve róla, hogy a RIM-nek nem egyszerűen végrehajtási gondjai voltak/vannak, azaz nem lesz elegendő egy új (saját) operációs rendszerrel és jobb telefonokkal kijönni, hanem teljes újragondolás kell, ezért a tőzsde rosszul reagált a hírre, a cég papírjai még jobban megzuhantak. Igaz, a tőzsdei szereplők egy jelentős része legszívesebben egy gyors eladást látna, amely felhajtaná az árfolyamot, és kevésbé érdeklik őket a hosszútávú célok.
Ahogyan már egy korábbi posztunkban is utaltunk rá, a RIM legnagyobb problémája az USA piaca, amely a világ legnagyobbja, és leginkább befolyásolja a cég imidzsét, viszont éppen itt a legnagyobb a hátránya is. Az USA visszaszerzése mellett Heins másik feladata ugyanakkor az lesz, hogy eredményesen menedzselje a RIM világpiaci, főleg a több mint 3 milliárd embernek otthont adó Ázsiában való terjeszkedését. A RIM számára még a jelenlegi BB 7-es telefonokkal is hatalmas lehetőségek rejlenek e téren. A kihívás kétségtelenül az erőforrások csoportosításában lesz, hogy lehet a különféle célokat és a rendkívül szerteágazó földrajzi jelenlétet eredményesen menedzselni.
A magunk részéről várjuk az új Playbook operációs rendszert, és tűkön ülve nézünk a BB10-es "szuperberryk" elé -- hátha nagyot gurítanak a kanadaiak.