A hétvégén ismét jól belendült a pletykagépezet a RIM következő generációs BlackBerryjeit illetően, a hype karácsonykor sem ad tehát alább, sőt érzésem szerint lesznek még itt kisebb-nagyobb meglepetések a következő napokban -- nade majd kiderül, igazunk van-e. A legújabb pletykák az új BlackBerryk típusnevével kapcsolatosak, és az Unwired View-től származnak, amiről annyit kell tudni, hogy korábban elég sokszor bejött, amit idejekorán kiszivárogtattak.

caprhone_z10.jpg

A lényeg, hogy az L-sorozatú és N-sorozatú BlackBerryket a blog szerint állítólag Z10-nek és X10-nek keresztelte a RIM, vagyis ahogy az várható volt, a kanadaiak szakítottak a korábbi, négy számjegyből és esetleg egy típuscsaládból (Bold, Curve, Torch) álló, olykor kifejezetten zavaros megnevezésekkel. Az Unwired View-tól származó infókat (legalábbis részben) alátámasztja továbbá a Carphone Warehouse raktárkészlet-kezelő rendszeréről készült képernyőfotó, mely szintén ezt az elnevezést használja. Azért ettől függetlenül egészen biztosak csak akkor lehetünk majd mindebben, ha túlvagyunk a január 30-i starton.

Addig is osszátok meg velünk, mit gondoltok: ez egy újabb kódnév, vagy ezen a néven kerülnek a boltokba az újdonságok? Egyáltalán mennyire számít nektek a típusnév?

Via Unwired View.

Címkék: x10 bb10 z10

Kezdjük a makacs tényekkel: a RIM részvényeinek árfolyama tegnap a New York-i és a torontói értéktőzsdén egyaránt több mint 22 százalékot vesztett az értékéből. A pénteki eséshez hasonló mértékű buktára utoljára 2008-ban volt példa, akkor értéktelenedett ennyit egyetlen nap a papír. Pedig novemberben olyan komoly erősödésbe kezdett az árfolyam, amivel a szkeptikusok és a megrögzött RIM-temetők sem tudtak hirtelen mit kezdeni. Aztán jött a december 20-i negyedéves gyorsjelentés.

rimm_1212.jpg

Nem vagyok tőzsdei szakember, de így sem nehéz rájönni, mi az oka az igen jelentős buktának. Nem, nem a 114 millió dolláros veszteség, nem az egymillió felhasználó elvesztése, nem a csökkenő eladások. Thorstein Heins a befektetői konferencián közölte, hogy a szolgáltatásportfólió a BB10 rajtjára átalakul majd, és lesznek olyan, korábban fizetős BB-szolgáltatások, amiket ingyenesen lehet majd igénybe venni. Puff neki, erre aztán minden részvényes azonnal a pénztárcájához kapott, illetve hívta a brókerét, hogy azonnal adja el a RIM papírokat.

Tény, hogy a kanadaiak szép kis summát kasszíroznak a szolgáltatások (BES/BIS) után, konkrétan az árbevételük 30-40 százaléka innen származik, a legutóbbi negyedévben például egymilliárd dollár körül termelt ez az üzletág. Ez tehát komoly pénz, nem lenne jó elveszteni. Csakhogy a RIM nem fogja elveszteni, legalábbis ezt bizonygatta még tegnap egy interjúban Thorsten Heins, más kérdés, hogy azt egyelőre senki nem tudja, hogy ki és miért fog pontosan fizetni, illetve ha az ügyfelek nem fizetnek a szolgáltatásokért, akkor mégis ki fog helyettük fizetni.

Az ügyben van még egy rendkívül bosszantó ellentmondás. Nevezetesen ennek az egyes ügyfelek számára ingyenes szolgáltatás-portfóliónak éppen az a lényege, illetve a legnagyobb hozadéka, hogy a RIM így megszerezhet, vagy visszaszerezhet olyan ügyfeleket, akik azért nem vettek BlackBerryt, mert a telefon használata extra költséget jelentett a számukra. Továbbra is fizetős BIS-sel a cég gyakorlatilag leírhatja magát, a részvényesek pedig láthatóan -- legalábbis rövid távon -- mégis abban érdekeltek, ha nem is direkt módon, hogy a BlackBerry-szolgáltatás feláras maradjon. Ami hosszú távon a biztos halál a gyártó számára, különösen a lakossági, kisvállalati szegmensben.

Úgyhogy most a jelek szerint abba a különös helyzetbe kerültünk, hogy a befektetőknek és elemzőknek az is baj, ha van sapka a RIM-en, meg az is baj, ha nincs. Ráadásul ez a szégyenteljes állapot most már egész karácsonyra így marad.

A világvége előtti felfokozott hangulatban néha nem árt egy kis kikapcsolódás, úgyhogy most gyorsan beszámolunk a RIM tegnapi harmadik negyedéves eredményeiről. 

  • árbevétel: 2,7 milliárd dollár (-47% Y/Y)
  • nettó veszteség: 114 millió dollár (az egy évvel ezelőtti 328 milliós nyereséggel szemben)
  • 6,9 millió eladott BlackBerry (a tavalyi mennyiség durván fele)
  • 2,9 milliárd dolláros, növekvő készpénzállomány (egy negyedév alatt plusz 600 millió dollár)
  • 79 millió BB-előfizető (1 milliós csökkenés egy negyedév alatt)

Ezek a számok (a készpénzállományt leszámítva) kétségtelenül nem festenek túl rózsás képet egy alapvetően növekvő, bővülő iparágban mozgó cégről, de ne feledjük, hogy a RIM minden idegszálát megfeszítve a BlackBerry 10 platform január végi rajtján dolgozik, új csúcskategóriás termék pedig több mint egy éve nem látott napvilágot a cégnél.

rim_hq.jpg

Az előrejelzések szerint a következő negyedévben sem várható még nyereség, sőt az előfizetői bázis is tovább csökkenhet, a BB10 lassan fordíthatja meg a trendet, ha tényleg kedvező fogadtatásra lel a piacon. Az üzleti jelentést követő konferenciahíváson sok újdonság nem hangzott el, illetve egy olyan infó azért mindenképpen napvilágot látott, ami azonnal 10 százalék mínuszba lökte a részvények árfolyamát: a RIM az új platformmal átalakítja a szolgáltatásportfóliót, mégpedig úgy, hogy lesznek ingyenes és fizetős BlackBerry-szolgáltatások, attól függően, hogy ki milyen célra akarja használni a telefonját. Ez a befektetők félelme szerint egyet jelent a szolgáltatásokból származó árbevétel drasztikus csökkenésével (a RIM bevételének jelenleg ez a 30-40 százalékát teszi ki).

A RIM-nek ettől függetlenül aligha van más választása, legalábbis a lakossági, kisvállalati piacon nem teheti többé felárassá a BlackBerry-használatot, ami (vagyis konkrétan a fizetős BIS) az utóbbi egy-két évben jelentős versenyhátrányává vált a cégnek ezekben a szegmensekben.

Szerintem senkinek nem árulok el újdonságot azzal, hogy a maja naptár alapján mától nincsenek tovább számozva a napok, vagyis eljön a világvége, ami az emberiség teljes, vagy részleges pusztulását hozza magával. Szerencsés esetben az utóbbi következik be, túlélésünk esetén pedig mindig jól jöhet egy okostelefon és a rajta található alkalmazások. Jöjjenek tehát a leghasznosabb mobilalkalmazások, nem csak BlackBerrykre, világvége esetén!

1. Zseblámpa

A kataklizma jellegétől függően a mobilunkon található zseblámpa app kifejezetten jól jöhet, például ha egy meteorbecsapódást követően a napsugarakat eltakaró hamufelhő lepné el az eget. A zseblámpa használatával azért óvatosan bánjunk, mert ez a funkció nagyon meríti a mobil akkumulátorát, és a katasztrófa kiterjedésétől függően minden bizonnyal évekig, vagy akár évtizedekig nélkülöznünk kell az elektromos hálózatot, vagyis addig búcsút mondhatunk a töltőnek.

2. Foursquare

A Foursquare helymegosztó alkalmazást két dolog miatt is érdemes készenlétben tartani világvége esetén. Egyrészt ha eljön az idő, ne felejtsünk el becsekkolni a "világvége" venue-ra, talán még valami badge is jár érte, ami életünk utolsó perceiben legalább egy kis elégedettséggel tölt el minket, és emlékeztet rá, hogy máris volt miért élnünk. Ha úgy adódik, hogy túléljük a világvégét, ne felejtsünk el becsekkolni az óvóhelyünkre vagy a bunkerünkbe, utána viszont akár le is törölhetjük az alkalmazást, mert elég valószínű, hogy a következő egy-két évtizedben nem megyünk onnan sehová.

3. Térkép

A mobilos térkép világvége idején éppúgy jól jön, mint amikor az élet még a normál kerékvágásban járt. Feltéve, ha az armageddon nem semmisítette meg a GPS-műholdakat is, mert akkor megszívtuk. Egyben készüljünk fel arra, hogy a katasztrófa jellegéből adódóan az utcák, terek és épületek egészen máshogy nézhetnek ki, mint ahogy a térkép ábrázolja őket -- bár tulajdonképpen ehhez egyes térképalkalmazásoknál világvége sem kell.

vilagvege.jpg

4. Iránytű

A világvége idején sem árt, ha tudjuk, merre van észak, például ha beköszönt a hirtelen jégkorszak, akkor köztudott, hogy éppen az ellenkező irányba kell igyekeznünk, ha túlélési esélyeinket növelni szeretnénk. Ha pechünk van, a világvége mágneses viharral és/vagy a mágneses pólusok felcserélődésével, elmozdulásával járhat, ami alaposan összezavarja az okostelefonban található iránytűt is, úgyhogy ez esetben legfeljebb a csillagok alapján tájékozódhatunk -- persze mint mindenre, erre is van app!

5. Facebook

Végül de nem utolsósorban ha eljön a világvége, mindenképpen legyen a mobilunkon Facebook app, hiszen ha addigi életünk minden fontosabb (vagy kevésbé fontosabb) élményét már eleve megosztottuk rajta, akkor miért hagynánk ki éppen az utolsót? Ha netán túlélnénk a katasztrófát, készüljünk rá, hogy a posztjainkat eztán valamivel kevesebben fogják lájkolni.

Ennyi lett volna rövid összeállításunk a világvégén használható appokról, reméljük sikerrel járultunk hozzá a túléléshez, netán az életben maradási idő drasztikus kiterjesztéséhez. Ha nem jelenne meg több poszt a blogon mától, akkor köszi, jó volt nektek blogolni, ha pedig netán az a sajnálatos eset következik be, hogy ti nem élitek túl a világvégét, nos az... pech.

Címkék: világvége

Annyit segítünk, hogy a világ egyik legnagyobb BlackBerry-rajongójáról van szó, Amerikában él, és ő lett idén az év embere a TIME magazin szerint.

time_bb_coffee.jpg

Ja, és a következő okostelefonja is biztosan BlackBerry lesz, de többet most már aztán tényleg nem segítünk!

Via TIME.

Címkék: celeb time bb

A hét elején két fontos hír is napvilágot látott az interneten egyszerre: egyrészt a nagy angol mobilszolgáltatók bejelentették, hogy egyöntetűen felsorakoztak a BlackBerry 10 platform mögött, vagyis mindegyik helyi mobilszolgáltató árulni fogja a készülékeket, másrészt a Nokia vezére, Stephen Elop közölte, hogy a cég exkluzív stratégiai partnereket keres a Egyesült Államokban ahelyett, hogy mindenhol árulná a Lumiákat. A két stratégia közt alapvető különbségek rejlenek, de mindkettő működhet.

A Nokia láthatóan az Apple nyomdokaiba kíván lépni, azt gondolva, hogy el lehet játszani mégegyszer az amerikai piacon azt, hogy egyes csúcsmodellekkel csak egy szolgáltatónál van bent egy gyártó. Ezt még úgy is tartják a finnek, hogy a Lumia 900 esetében ez a stratégia nem vezetett bombasikerhez, de végülis tény, hogy ennek ellenére működhet a dolog a tengerentúlon.

super_excited.jpg

De hagyjuk is most a Nokiát, mert nagyon úgy tűnik, hogy a BB10 esetében a szolgáltatók kis túlzással sorban állnak azért, hogy árulhassák a telefont. Angliában a T-Mobile és Orange vegyesvállalatánál, az EE-nél, a Vodafone UK-nál, az O2-nél és a Three-nél egyaránt kaphatók lesznek az első BB10-es telefonok (amik közül az egyiket történetesen éppen London után keresztelték el, már ami a kódnevet illeti). Az exkluzív szolgáltatói partnerség valószínűleg az Egyesült Államokban sem lesz jellemző, Kanadában meg aztán pláne nem -- ott a Rogers már egyébként vesz is fel előrendelést a telefonokra, lásd egy tegnapelőtti posztunkat.

A szolgáltatók érdeklődése nem véletlenül élénkült fel annyira: a BlackBerryk értékesítéséből egyszerűen hülyeség kimaradni, a RIM készülékei ugyanis továbbra is valóságos pénztermelő gépek az operátor számára (is), egy BB ügyfél átlagosan jóval többet költ mindenkinél telefonálásra meg úgy általában véve kommunikációra. Az új BlackBerry készülékek ráadásul egy értékesítési szempontból alapvetően langyos időszakot élénkíthetnek fel, feltéve, hogy a launch jól sikerül, márpedig a RIM bizonyára fog tenni arról, hogy jól sikerüljön, és ezért hajlandó lesz alaposan a zsebébe nyúlni, ami kapóra jön a szolgáltatóknak az év első negyedében.

Az itthoni helyzet elég faramuci, az alacsony BlackBerry-penetráció miatt komoly hátrányból indul a gyártó, ettől függetlenül szerintünk előbb-utóbb mindenhol ott lesznek a BB10-es BlackBerryk. Ha tippelnünk kell, azt mondanánk, hogy először a T-Mobile, majd nem sokkal később a Vodafone indítja az értékesítés, végül a Telenor is csatlakozik majd, várhatóan a márciustól április végéig tartó időszakban.