Felesleges lenne kertelni, a BlackBerry ma csupán árnyéke önmagának, annak a cégnek, mely az előző évtized végén meghatározta az okostelefon-piacot, elsők közt épített ki cloudalapú szolgáltatást és a világ leghatékonyabb mobilos infrastruktúráját működtete a szolgáltatókkal karöltve. Amellett, hogy ebben a témában elég sok, tényszerűnek és szakszerűnek csak a legnagyobb jóindulattal nevezhető cikk jelent meg az utóbbi napokban, akadnak kiváló írások is. A kanadai Globe and Mail például egy brutálisan hosszú cikkben foglalta össze azt, hogy mi vezetett a BlackBerry hanyatlásához.

web-blackberry-balsillie-lazaridis-heins.jpgJim Balsillie, Mike Lazaridis, Thorsten Heins
fotó: Globe and Mail

A cikk a következő tételeket summázza, több belsős forrásra és szakértőre hivatkozva:

  • Az iPhone megjelenése után a Verizon megkereste a BlackBerryt, hogy a kanadaiak készítsenek egy "iPhone-killer" telefont. Ez lett az érintőkijelzős Storm, de mivel túl gyors volt a fejlesztési tempó, a termék megbukott, a Verizon pedig a Motorolához és az Androidhoz fordult (időközben már ők is árulnak iPhone-t),
  • Jim Balsillie, a RIM egykori társelnök-vezérigazgatója 2012-ben azért lépett ki az igazgatótanácsból, mert a cégvezetés nem fogadta el azt a tervét, mellyel egy a BBM-re épített univerzális, SMS-helyettesítő szolgáltatást álmodott meg. Az ötletet konkrétan az új elnök-vezérigazgató, Thorsten Heins torpedózta meg,
  • Mike Lazaridis, a másik társelnök-vezérigazgató a kezdetektől fogva ellenezte a teljes érintőkijelzős készülékek megjelenését és a BB10 rajtjának jelentős csúszása is rajta múlt. Heins a rajt során mindenáron a teljes érintőkijelzős Z10-re kívánta helyezni a fókuszt, a telefon azonban lényegében megbukott, az előző negyedévben több mint 900 millió dollár értékű raktárkészletet írtak le belőle.
  • A két társelnök-vezérigazgató (Lazaridis, Balsillie) által irányított szervezet összességében, menedzsment szempontból rendkívül rossz hatékonysággal működött,
  • A BlackBerry 10 marketingszempontból lényegében katasztrofálisan (le)szerepelt, a reklámok zavarosak és rosszul pozicionáltak voltak.

Minden poént nem lőnék le, akit komolyan érdekel, miért történik az a BlackBerryvel, ami történik, olvassa el a cikket, ami angolul az alábbi linken érhető el:

The Globe and Mail - Inside the fall of BlackBerry

süti beállítások módosítása