Elképesztő iramban közeledik a BlackBerry 10 platform rajtja, melynek egyik kulcsfontosságú eleme, pontosabban a siker záloga a platform által kínált alkalmazás-választék. A RIM múlt hétvégén több száz androidos fejlesztőt trombitált össze egy kis közös online kódolásra, melynek célja az volt, hogy rövid idő alatt jelentős mennyiségű appot készítsenek el a fejlesztők BB10-re.
A hétvégi esemény, amit egyébként Port-A-Thonnak hívtak, viccesen utalva ezzel a futószámok királykategóriájára, a Marathonra, annyira jól sikerült, hogy a BlackBerry World alkalmazás-piacteret üzemeltető és az appokat átvizsgáló személyzet jó darabig el lesz látva munkával. A fejlesztők ugyanis 37,5 óra leforgása alatt több mint 15 ezer (!) alkalmazást fordítottak át Androidról BB10-re, majd töltötték fel jóváhagyásra a piactérre.
Ez durván azt jelenti, hogy egyetlen óra leforgása alatt körülbelül 400 app fordítása készült el, percenként pedig átlagosan 6-7 alkalmazással végeztek a fejlesztők. Akiknek egyébként nem volt túl nehéz dolguk, egy közepes bonyolultságú androidos alkalmazást BB10-re átfordítani alig pár órás meló, ráadásul ehhez a RIM minden segítséget meg is ad.
Az alkalmazásválaszték további duzzasztásáról természetesen nem tett le a RIM, most hétvégén ismét lesz Port-A-Thon, konkrétan az utolsó a BlackBerry 10 rajtjáig. Aztán hogy az itt termelt appokból mekkora lesz a ballaszt és mekkora lesz a ténylegesen hasznos, használható app, az már más kérdés, de a kanadaiak úgy kalkulálnak, hogy a legfontosabb, legkeresettebb appok 90 százaléka ott lesz BB10-en is.
Ismét megszakítjuk adásunkat egy Tiszaújvárosból érkező gyors hírecske erejéig. Tudjátok, itt található a Jabil Circuits összeszerelő üzeme, ahol sok más cég terméke mellett készülnek a RIM okostelefonjai. Sok-sok BlackBerry, melyek többek közt a magyar piacon is gazdára leltek itt született, és most nagyon arra utalnak a jelek, hogy a London kódnevű BlackBerry 10-es érintőkijelzős készülékek egy részére is a Made in Hungary felirat kerül majd.
A próbagyártás, amiről a múltkor már beszámoltunk nektek, elég jól sikerült ugyanis, úgyhogy a megrendelő (jelen esetben ugye a RIM) úgy döntött, indítja a tömegtermelést. Ez a próbagyártás egyébként kulcsfontosságú eleme egy termék gyártási ciklusának, kvázi itt dől el, hogy hogyan allokálják a gyártókapacitásokat azok a cégek, melyek nem rendelkeznek saját gyártással.
Szóval a próbagyártás eredményeként vasárnapra minden csoportvezetőt berendeltek az üzembe, aki csak él és mozog, hogy betanítsák őket a gyártási folyamat főbb fázisaira. Tiszaújvárosban ugyanis nem csak az összeszerelés zajlik, hanem itt kerül rá a szoftver is a készülékekre, valamint itt kerülnek dobozba a telefonok az összes tartozékkal egyetemben, úgyhogy elég komplex folyamatról van szó.
Nem tudom, ti hogy vagytok vele, ez az egész gyártás-téma nagyon izgalmasan hangzik -- egyszer megpróbálunk eljutni a Jabilhoz, hogy megnézzük közelebbről, bár persze valószínűleg csak sírig tartó hallgatás árán fogják ezt megengedni nekünk.
A múlt héten a RIM viszonylag ritkán megszólaló marketingigazgatója interjút adott az egyik internetes magazinnak -- ennek az interjúnak a fő mondanivalója nagyjából három pontban foglalható össze. Frank Boulben egyrészt beszélt arról, hogy hány új BlackBerry kerülhet forgalomba idén, nagyjából hogy áll a cég az alkalmazásokkal, valamint lesz-e szolgáltatóexkluzív ajánlat.
Kezdjük az utóbbival. Aki emlékszik anno az iPhone piacra kerülésére akár itthon, akár külföldön, az bizonyára fel tudja idézni az Apple korábbi stratégiáját, miszerint lehetőleg az összes országban exkluzív szolgáltatói partnert kell választani az értékesítéshez. Itthon a cég például a T-Mobile-t választotta, azóta viszont már a másik két operátornál is van Apple telefon. Az exkluzív szolgáltatói modellel más gyártók is bepróbálkoztak, jóval kisebb sikerrel, végső soron pedig kijelenthető, hogy az Apple-len kívül más nem tudta igazán sikerre vinni ezt a modellt.
Éppen ezért jó hír, hogy a RIM sem fog kivételezni egyetlen szolgáltatóval sem, vagyis az új BlackBerryk csak azoknál az operátoroknál nem lesznek ott, akik nem akarják árulni, feltételezhetően azért, mert a sales túl hülye ahhoz, hogy felfogja, mekkora potenciál rejlik a platformban. Nem baj, majd rájönnek idővel, hogy tévedtek. Egyébként a nyugati országokban a cégek sorra jelentik be, hogy árulni fogják az összes BB10-es telefont, így Angliában, az Egyesült Államokban és Kanadában már mindegyik szolgáltató közölte, hogy január 30-tól szolgál részletekkel az árusítás megkezdéséről.
Az új BlackBerryk számával kapcsolatban nem mondott semmi újat Boulben, aki az interjúban közölte, hogy idén várhatóan legalább hat BB10-es modell debütál. Ugyanezt mondta Thorsten Heins is még novemberben Johannesburgban, más kérdés, hogy továbbra sem tudjuk, hogy ezek két modell három-háromféle alteregója (CDMA, CDMA/GSM, GSM), vagy hat egymástól markánsan különböző modell.
Végezetül Boulben beszélt az alkalmazásokról is, ami szintén kritikus pontja a rajtnak. A marketingigazgató ígérete szerint a BB10 rajtjára 70 ezer alkalmazás áll majd készen, és a nagyobb piacokon legnépszerűbb 600 mobilalkalmazás 90 százaléka ott lesz a rajtkor a platformon. Elég bevállalós ígéretnek tűnik, ezután már csak arra vagyunk kíváncsiak, vajon mi lesz az a 10 százalék, ami kimarad.
Via FierceWireless.