A BlackBerry Z10, az elsőként megjelent BB10-es okostelefon ára a megjelenése óta eltelt időben sokat csökkent, de a készülék sajnos még mindig nem elég vonzó ahhoz, hogy a felső-középkategóriás androidos telefonokkal felvegye a versenyt -- legalábbis árban. Márpedig az ár manapság egyre fontosabb szempont, sokan kritizálják is a BlackBerryt az árképzése miatt, ami lehet jogos, lehet nem jogos, mindenesetre egyre biztosabb, hogy az olcsóbb szegmensben a kanadaiak is puhatolóznak.
Nagyjából úgy, ahogy a cég tette a Q5-tel, most a jelek szerint a Z10-nek is készül az olcsóbb változata, ami kicsit más dizájnt is kap majd, mind a Z10, már amennyiben az internetre kiszivárgott fotók a C-sorozatú BlackBerryről valósak. A dolog érdekessége, hogy az egyelőre még ismeretlen néven érkező újdonság szinte teljes egészében a Z30-ra hajaz, bár ha engem kérdeztek, én látok benne egy kis HTC Desire-t is.
A C-sorozatú BlackBerryről egyelőre annyit lehet tudni, hogy pont akkora kijelzője lesz, mint a Z10-nek, vagyis 4,2 hüvelykes képátlóval rendelkezik majd a panel, felbontása azonban 1280x768, mint a Z10-nél, hanem 1280x720 pixel. A mobil további paraméterei nem ismertek.
A BlackBerry egyébként a múlt heti, elég gyászosan hangzó előzetes üzleti jelentésében tett arra utalást, hogy a Z10-et átpozicionálja és szélesebb közönség számára is elérhetővé teszi az alsó-középszegmensben. Hogy ez pontosan hogy fog történni, az egyelőre jó kérdés, lehet további árcsökkentés jön, vagy ez az új modell, melybe a Z10 komponensei kerülnek, csak éppen új házba építve.
(Egy kis kvízjáték a végére, mit takartak ki vajon a kijelző alatt lévő részen középen?)
És akkor az extra fotó a BGR-től, az állítólagosan "Kopi" kódnevet viselő olcsó BB10-es BlackBerryről, ami a Q5 jóárasított verziója lehet, már amennyiben valaha megjelenik (figyelembe véve, hogy a kanadaiak éppen a múlt hétvégén közölték, hogy a modellkínálatot négy tagra egyszerűsítik). A Kopiról még kevesebbet lehet tudni, mint a C-sorozatról, ám a képen állítólag nem véletlenül van rajta egy akkumulátor is, így állítólag a készülék hátlapja levehető lesz, mint a régebbi modelleknek.
Via BBin.
Az 1 milliárd dolláros értékvesztési leírás és a 4500 fős leépítés bejelentését követően a BlackBerry ma, néhány órával ezelőtt közölte, hogy szándéknyilatkozatot írt alá a kanadai Fairfax Financial Holdingszal a cég eladásáról. A befektetési csoport, amely jelenleg is 10 százalékos tulajdonosa a BlackBerrynek, 4,7 milliárd dolláros vételárra tett ajánlatot, vagyis részvényenként 9 dollárt ajánl, amennyiben a cég könyveiben mindent rendben talál.
Az átvilágítás várhatóan novemberre zárul le, és ekkor köthetik meg a felek a végső megállapodást. A tranzakció természetesen részvényesi jóváhagyást is igényel majd, valamin a kanadai hatóságok áldáást.
A részvényenkénti 9 dollár kevesebb mint 10 százalékos prémiumot jelent a bejelentéskori kereskedés felett, valamint a cég 2,5 milliárd dolláros készpénállománya és hitelmentessége mellett lényegében mindössze valamivel több mint 2 milliádra taksálja csak a céget - amit egyes részvényesek kétségtelenül rendkívül alacsonynak fognak értékelni.
A részvényesek jelen állás szerint nem fognak jól járni, a cég, és nekünk, felhasználók szempontjából ez a jelenleg elképzelhető legjobb forgatókönyv. A vevő egy jelenlegi tulajdonos, annak vezetője, Prem Watsa pedig korábban a BlackBerry igazgatótanácsának (egy vállalat stratégiáját és működését ellenőrző és a nagyobb részvényeseket képviselő tanácsadó testület) egyik tagja volt egészen a közelmúltig - amikoris éppen azért mondott le a BlackBerrynél betöltött tisztségéről, hogy a mostani üzletet meg tudja kötni.
Ha a tranzakció megtörténik, Watsa kivetezi a BlackBerryt a tőzsdéről, hogy a Wall Street és elemzők árgus szemei elől immár védve, nyugodtan tudja profitabilissá tenni a céget - nincs negyedéves nyereségességi nyomás, negatív média, sem asztalverő részvényesek.
Hogy Watsa ezt pontosn hogyan is képzeli el, arról természetesen csak spekulálni lehet. Az őt ismerők szerint ugyanakkor Watsa nem egy hiéna, aki fel akarná darabolni a céget, és gyorsan túltenni rajta. A 63 éves indiai származású befektető pályafutása előrelátó, jól időzített, és sokszor csak évek múltán megtérülő befektetésekkel szegélyezett. Pénzügyi körökben arra számítanak, hogy a befektető egy középtávú, 4-5 éves tervvel rendelkezik a BlackBerry felvirágoztatására.
A pénteki és a mai bejelentés időzítése arra utal, hogy a BlackBerry az eladásra készítette fel a céget és a befektetőit, és a leépítések már részben Watsa elképzeléseit is tükrözik - egy kisebb, a professzionális felhasználókra koncentráló BlackBerryt.
Csak reméljük, hogy ennek a jövőképnek része a BB10 és a készülékgyártás egyaránt. Egyelőre még mindig ez tűnik a legvalószínűbb forgatókönyvnek, BB10 és hardver nélkül a BlackBerry semmivé foszlana...
Novemberre talán okosabbak leszünk...
Arra számítani lehetett egy ideje, hogy a mostani negyedév nem fog kirobbanó sikereket hozni, a BlackBerry nem jódolgoában kezdett neki potenciális vásárlók után nézni. Az azonban egyáltalán nem látszott eddig, hogy valójában a kezdeti értékesítés után mennyire lelohadt a Z10 iránti érdeklődés, és valószínűleg a QWERTY-s modellek sem brillíroznak közben, vagyis nem eléggé.
Vállalat múlt pénteken váratlanul közzétette negyedéves erdeményeinek előzetesét, egy héttel a teljes beszámoló határideje előtt. Az augusztussal zárult három hónapra a vállalat mindössze 3,7 millió BlackBerry eladását jelentette le, miközben forgalma 1,6 milliárd dollárra zuhant vissza, az egy évvel korábbi 3 milliárd feletti bevétellel szemben.
Három fő pontja van a jelentésnek. Az egyik, hogy a 3,7 millió eladott BlackBerry nagy része nem BB10-es, hanem BB7-es modell volt. A másik, hogy a cég több min 900 millió dollár veszteséget ír le a raktárokban lévő BlackBerrykre, amelyek többsége Z10. A harmadik, hogy a vállalat mintegy 4500 embert elbocsát, és működési költségeit igyekszik jövő év elejére a felére csökkenteni.
"A BlackBerry hiába rakott össze egy kiváló platformot a BB10-zel, láthatóan nem tudta megmozgatni nagyobb tömegek fantáziáját..."
A sokkoló számok után jöjjön egy kis boncolgatás, mit is jelentenek a számok. A legfontosabb, hogy a jelek szerint az iPhone és az Android mellett képtelenség labdába rúgni. Bár az emberek továbbra is éheznek az újdonságra (a ráncfelvarrott iPhone iránt őrületes igény van), a piac érdeklődése lényegében leszűkült a két fől platformra, amelyekre az újabb készülékeket várják e vevők. A BlackBerry hiába rakott össze egy kiváló platformot a BB10-zel, láthatóan nem tudta megmozgatni nagyobb tömegek fantáziáját, de még a saját táborából sem frissítettek elegen.
A Z10, vagy a "bebizonyítjuk hogy mi is tudunk jó érintőképernyős telefont" koncepció nagyon sokba került. A közel 1 milliárd dolláros értékvesztés arra utal, hogy a Z10-nek annyi, a még raktáron lévő készleteket kiszórják rendkívül nyomott áron, ahogyan történt a Playbookokkal is - aki akart venni, most figyeljen. A két legnagyobb brit független kereskedőnél már eltűntek a Z10-ek, a Q10 és a Q5 maradt. A vállalat sokkal magasabb keresletet prognosztizált, és beragadtak a készletei, ami a gyorsan pörgő elektronikai termékeknél a legpusztítóbb, minden hónappal csak nyomottabb áron lehet tőle megszabadulni.
A jelentésből az is kiderül, hogy a BlackBerry adatai szerint 5,9 millió BlackBerryt adtak el a szolgáltatók és boltok a felhasználóknak. A 3,7 millió és 5,9 millió közti 2,2 milliós különbség nem más, mint a raktárkészlet fogyása. A BlackBerry tehát próbálja kitisztítani maga előtt a csatornát, csökkenteni a készletek mennyiségét.
Egy BlackBerry Torch modellel fotózzák a BlackBerry 10 készülékek plakátját. Nem váltanak elegen.
Érdemes azonban figyelni a jelentés pontos szóhasználatát. A vállalat 3,7 millió okostelefon eladásából származó bevételt számolt el, mivel a negyedév során boltokba leszállított BB10-es készülékeket nem fogja bevételként megjeleníteni, míg azokat meg nem veszik. Ez tehát számviteli váltást is jelent, a BlackBerry sokkal konzervatívabb megközelítésre váltott.
Magyarán ez azt jelenti, hogy a BlackBerry a megelőző negyedévbekben arra számított, hogy a boltokba leszállított BB10 telefonok el fognak fogyni a tervezett áron, ami nem történt meg, ezért most az értékvesztési leírás.
A helyzet nagyon rossz, ez nem vitás. A BB10 nem fogy úgy, ahogy eddig gondoltuk. Talán az egyetlen pozitívum, hogy a jelek szerint a második negyedévben valószínűleg több mint 2 millió BB10-es telefont valójában megvettek felhasználók, ami a mostani adatok alapján jóval több, mint amennyi a rajt utáni első négy hónapban fogyott. A csalódás ettől persze még valós, 2-3 millióval kevesebb BB10 fogyott eddig, mint reméltük - talán mostanra értük el a 3 millió darabot.
"Hogy mi lesz ez után, most sem tudni, és spekulálni sem akarunk..."
A BlackBerry a jelek szerint úgy döntött, ennyi neki elég volt a fogyasztói piacból, köszöni szépen, és igyekszik a professzionális felhasználókra koncentrálni a jövőben, vagyis lényegében visszatér a gyökereihez - még mindig több tízezer vállalat épít BlackBerrykre. Kétséges ugyanakkor, hogy az őrület fejlesztési versenyben és platformosodásban ez életképes alternatíva-e hosszú távon is a BB10 platform számára, vagy kényszerűen be kell majd olvadnia az Android borg testébe.
Hogy mi lesz ez után, most sem tudni, és spekulálni sem akarunk. Azt gondoljuk, a BlackBerrynek el kell hagynia a tőzsdét valamilyen formában, lehetőleg egyben, egy nagyobb vállalatcsoport leányaként. Elsősorban időre és pénzügyi biztonságra van szüksége ahhoz, hogy megerősítse a BB10 platformot, és folytassa a fejlesztéseket, a befektetéseit.
A cég pénteken fogja részletesebben tárgyalni negyedéves pénzügyi teljesítményét.
Az előző hétvége valahogy nem úgy sikerült a BlackBerry Messenger számára, ahogy azt Kanadában eltervezték, ahogy azt talán már néhányan tapasztaltátok, a multiplatformos BBM végül nem, illetve nem teljesen a tervek szerint jelent meg. Pedig a BlackBerry egyik legnagyobb dobásáról van szó, amit lélegzetvisszafojtva várt mindenki, aki korábban BlackBerryt használt és BBM-függővé vált. Ehhez képest a nyár utolsó hétvégéjén annyi történt, hogy pár órára megjelent az iOS-verzió, majd levették az App Store-ból, az androidos verzió pedig vasárnap este sem volt még elérhető, pedig szombaton kellett volna érkeznie. Egyébként ez idő (konkrétan 8 órán keresztül volt elérhető a program) alatt 1,1 millió aktív felhasználó kezdte el használni az alkalmazás.
A BlackBerry hivatalos indoklása szerint egy korábban, néhány nappal ezelőtt kiszivárgott androidos verzió okozta a problémát, bár a részletekkel nem traktál minket a gyártó. A kiszivárgott verziós történettel egyébként csak az az egy baj van, hogy legjobb tudomásom szerint az akármilyen készülékre fel sem volt rakható, a rendszer BlackBerry ID alapján engedte be a tesztelőket -- ahogy erre éppen a BlackBerry hívta fel a figyelmet pár napja. Az sem teljesen világos, hogy az iOS-verziót miért kellett visszavonni, amikor az Apple platformján nem szivárgott ki előzetes kiadás.
Tehát a BlackBerryn kívül egyelőre senki nem tudja, mi történt, mindenesetre a hiba talán nagyobb volumenű, mint az elsőre tűnt, hiszen a Google Play Store jóváhagyási procedúrája alig pár óra, semmiképpen sem tart napokig az új verzió validálása. A fejlesztők mindenesetre a BlackBerry ígérete szerint éjt nappallá téve dolgoznak az ügyön, remélhetőleg rövidesen lesz majd eredmény is -- addig is figyeljétek a bbm.com -ot, és persze a BerryBlogot!