A BlackBerry 10 platform éppen most egy hónapos, ami még mindig bőven újszülött kor, amit az is jelez, hogy kezdenek szállingózni az első hibajavítások a rendszerhez. Az új BlackBerryket éppúgy két módon lehet frissíteni, mint a régieket: egyrészt Over The Air, vagyis OTA frissítéssel (ilyenkor a mobiltelefon szól, hogy van elérhető frissítés és saját maga tölti le és telepíti), másrészt a PC-s szoftverrel (jelen esetben a BlackBerry Linkkel).

osupdate_check.jpg

Sajnos úgy tűnik, a korábbi tervekkel vagy várakozásokkal ellentétben a szolgáltatók továbbra is beleszólnak abba, milyen frissítés mikor mehet ki a készülékekhez, akármelyik módozatot is választjuk, de a nagyobb frissítéseket remélhetőleg senki nem fogja visszatartani. Most éppen két kanadai szolgáltató, a Rogers és a Fido tette elérhetővé a 10.0.10.85-ös verziószámot viselő frissítőcsomagot. Ez egyebek mellett javítja a Gmail naptárfunckiókat, van benne néhány kameraoptimalizáció (jobb éjszakai felvételek készíthetők például vele), jobb a böngészés és a médiakezelés, és javul az akkuidő.

Nem ez az első frissítés egyébként a BB10-hez a megjelenés óta, egy január közepén több szolgáltatónál elérhetővé vált upgrade állítólag a böngésző sebességén javított valamicskét. Az ilyen frissítéseket egyébként mindenképpen érdemes feltenni, mert olyan nem dokumentált javítások is lehetnek benne, melyek sokat számítanak a telefon használata közben.

Ha már a frissítéseknél tartunk, a Telus a minap azt ígérte, hogy márciusban megérkezik az első nagyobb köztes update a BB10-hez, a már 10.1-es verziószámot viselő csomag újításairól szintén nem tudni semmit egyelőre. Az biztos, hogy mire a Z10 hazánkban is kapható lesz, várhatóan már ez a verzió futhat az itt frissen megvásárolt készülékeken is.

Via Inside BlackBerry Blog.

Na, visszajöttem Barcelonából, ahol szerintem utoljára a jégkorszak idején lehetett ilyen hideg, ami a jelek szerint nem csak az éppen ott tesztelő Formula 1-es csapatoknak volt rossz ómen, hanem a katalán főváros focicsapatának is, ami éppen a héten szenvedett jelentős zakót az ősellenségnek tekintett Realtól. A hét eseménye mégsem a teszt és a meccs volt, hanem a Mobile World Congress 2013, ami minden eddiginél nagyobb területen mutatta be a mobilvilág újdonságait -- vagy legalábbis azok közül majdnem mindegyiket.

Kezdeném azzal, hogy én ennyi tökegyforma telefont és tökegyforma embert egy rakáson még életemben nem láttam, az uniformizált üzletember-forma láthatóan mostanra az ázsiai lett, az uniformizált mobiltelefon-forma pedig az óriástelefon, vagy ahogy néhányan viccesen próbálják elnevezni, phablet lett. Akárhány gyártó standján jártam, aki kicsit is ad ma magára, vagy úgy véli, így kell adnia magára, az bemutatott Barcelonában egy legalább 5 hüvelykes képátlójú kijelzővel ellátott szörnyeteget, mert hát a nagyobb az mindig jobb, ezt a hülye is megérti.

A sorba szinte mindenki beállt, az LG, a ZTE, a Huawei sőt még az általam amúgy oly nagyra becsült Sony is, ettől függetlenül akárkivel beszéltem, óriástelefonok ide- óriástelefonok oda, senki nem volt kimondottan elragadtatva a látottaktól. A külsőnél talán csak a szoftverkörítés volt unalmasabb a legtöbb esetben: néhány Windows Phone-os csodabogarat (szegény Nokia próbálta állni a sarat egyedül) leszámítva gyakorlatilag minden kiállított mobilon Android futott, ezzel is szemléltetve a Google platformjának elképesztő népszerűségét.

bb_mwc.jpg

Az előzetes várakozásommal ellentétben ezt a hegemóniát egyáltalán nem törte meg a BlackBerry, mely egy nem egészen 20 négyzetméteres standdal képviseltette csupán magát Barcelonában. Szerintem jól tették a kanadaiak, hogy ennél többet nem szántak most a jelenlétre, teljesen felesleges pénzkidobás lett volna az MWC2013-on óriás standot bérelni egy ilyen mezőnyben. Sőt, remélem jövőre még ekkora standja sem lesz a cégnek.

Azért vicces volt látni bizonyos copy megoldásokat is a kiállításon, melyeket nyilvánvalóan a BlackBerry ihletett. Ilyen volt például a Samsung által létrehozott Knox, ami amellett, hogy a nevében leginkább egy szuperhős-film főgonoszára emlékeztet, egy az egyben a BlackBerry Balance-ot másolja. Mínusz a nem elhanyagolható komponensnek számító BES10, amit azért annyira nem egyszerű lemásolni, például fel kell húzni gyorsan néhány tucat hálózati központot világszerte, amit össze kell kötni egymással és a szolgáltatók hálózatával. Ez mostanra egyelőre nem sikerült a Samsungnak, de azért jó látni, hogy ők is rájöttek, az Android (illetve úgy általában minden más platform, de főleg az Android) csupaszon nem biztos, hogy minden céges (munka)környezetben megállja a helyét.

Szóval a Mobile World Congress az Android nagy seregszemléje volt idén, ami valószínűleg jövőre sem változik. Aki a BlackBerryk seregszemléjére kíváncsi, annak Floridáig kell utaznia, ott lesz május elején a BlackBerry Live, ahová ha minden igaz a BerryBlog is kijut majd.

Az amerikai YouGov piackutató legfrissebb BrandIndex jelentése szerint, amely napi több ezer megkérdezésből felépülő adatbázisra alapoz, a BlackBerry megítélése a Z10 rajtjának hatására meredeken erősödött, és köze sincs ahhoz a negatív pangáshoz, amely egy évvel ezelőtt jellemezte a márkát és felhasználóit. A cég által publikált két metrika közül az egyik a fogyasztók friss márkapercepciójának, a másik a felhasználók lojalitásának alakulását igyekszik nyomon követni. Előbbi egyszerűen az elmúlt két hétben szerzett összes benyomását (hír, reklám, ismerősök) igyekszik összegezni, utóbbi pedig az újravásárlási hajlandóságot.

Ezek szerint a BlackBerry "cool" faktora egy év alatt megfordult, és a korábbi negatív tartományból immár magabiztosan a pozitív tartományba került -- igaz, a Samsung Galaxy és iPhone hype-ot még nem éri el, de előbbitől már nincs messze, míg utóbbi ereje drasztikusan megkopott mindössze néhány hónap alatt, az iPhone 5 rajt után. Jóslatokba nem bocsátkoznék, de ha a tendencia még egy kicsit kitart, amire a Z10 USA rajtjának, majd a Q10 közeledtével minden esély megvan, a BlackBerry menősége az iPhone közelébe kerülhet a világ vezető okostelefon piacán.

Ami a lojalitást illeti, a BlackBerry-felhasználók kevesebb mint ötöde, 18%-a mondta azt egy évvel ezelőtt, hogy maradna a márkánál, ha új telefont kellene választania. Ez az arány a BrandIndex eredménye szerint most 43%. Ez messze elmarad a fanatikusan ragaszkodó iPhone-os tábor 85%-ától, de itt is a dinamika az érdekes -- egy éve az iPhone még 92%-on állt, vagyis az iPhone 5 alulteljesít. Érdekes szerintem, hogy a Galaxy is csak 53%-ot tudott elérni, ebben természetesen bele kell hogy játsszanak a középkategóriás Galaxy modellek, illetve a régebbi Android release-ek kiforratlanságai -- kétlem, hogy az SIII tábora ennél ne volna sokkal elégedettebb.

Aki érdekel az eredeti jelentés, és utána akar nézni a metodikának, az ide kattintson.

A Goldman Sachs, a világ egyik legnagyobb befektetési bankja, megerősítette a BlackBerryvel kapcsolatos várakozásait -- a részvények célárfolyamát 19 dollárnál tartja. Ezt a döntését a Goldman a BB10 kedvező szereplésével indokolta, amiben a rekord eladások mellett szerepet játszott az is, hogy Kanadában a Z10 vevők fele, míg Nagy Britanniában harmada más platformokról váltott. Kommentárjában a Goldman továbbá kiemelte azt is, hogy naponta immár közel ezer alkalmazást regisztrálnak a fejlesztők a BB10-es App World-be. A cég papírjai 1,45 százalékos erősödéssel 13,25-ön zárták a mai napot, miután az elmúlt hónapban több mint 10 százalékot gyengültek a Z10 eladásai körüli aggodalmak miatt.

Címkék: blackberry bb10 z10

Az elmúlt napokban nagyjából a következő fontosabb puha hírek láttak napvilágot:

  • Kanadában a Z10 minden idők legerősebben rajtoló BlackBerryje, másfélszer erősebbek az eladások a korábbi rekordnál, és egyes állítások szerint február során a legjobban fogyó okostelefon az országban.
  • Az Egyesült Királyságban az egyik nagy szolgáltatónál, amely valószínűleg az EE, nagyjából minden ötödik csúcskategóriás okostelefon Z10, a Galaxyk és iPhone-ok dominálják a többi részt.
  • Az Egyesült Arab Emírségekben a Z10 dominálja a rajt óta az eladásokat az egyik szolgáltatónál.
  • Múlt hét óta Németországban és Olaszországban is kapni lehet a Z10-et, miután a spanyol, francia, svájci és holland szolgáltatóknál is kapni lehet. Európa ezútta látványosan gyorsabb, mint az USA.
  • Tegnapelőtt Indiában is a boltokba került a Z10, amely a világ egyik legnagyobb piaca.
  • Az FCC jóváhagyta a Verizon Z10 modelljét, így gyakorlatilag minden akadály elhárult a forgalmazás elől.
  • A BlackBerry március 28-án teszi közzé pénzügyi jelentését, a februárral záródó negyedévéről, vagyis lényegében 4 heti nyitó eladást fogunk látni -- a hatás ennek megfelelően limitált lesz a cég globális teljesítményére.
  • Megjelent a Playbookon már ismert retro űrlövöldözős Pew Pew BB10-re is!

Míg Tom bátyánk úgy tesz Barcelonában, mintha dolgozna, addig vessünk egy gyors pillantást a BB10 jelenlegi helyzetére. Ha valaki próbálta követni a fejleményeket, az valószínűleg két egymának teljesen ellentmondó hangvételt talált: egyikük szerint a Z10 rendkívül jól fogy és a jelek bizakodásra adnak okot a BlackBerry jövőjére nézve, míg a másik szerint a Z10 gyengén fogy valójában és egyébként sincs semmi extra benne az Androiddal vagy Apple-lel szemben.

Részünkről szeretjük a BlackBerryket és szeretnénk sikeresnek látni, annál jobban már csak a tényeket és az úgynevezett intellektuális őszinteséget szeretjük -- szemben a megalapozatlan véleményekkel és csúsztatásokkal.

Az első probléma, hogy pontos adatokat eddig senki nem tudott mondani, a BlackBerry (mennyivel egyszerűbb volt régen RIM-et írni...) meg nem közöl - reméljük csak egyelőre, bár tudtommal soha nem is közölt telefonra lebontott nyitó eladási teljesítményt.

A cég annyit hajlandó jelenleg mondani, hogy a vártnál jobban fogy. Heins a német Allgemeine Zeitungnak úgy nyilatkozott, hogy a BlackBerry növelte a termelést a kezdeti kereslet láttán, amelynek erőssége meglepte őket, felülmúlva a saját várakozásaikat. Abban egyetértés mutatkozik a negatív hangadók részéről is, hogy sok helyen kiárusították a készleteket, hogy pontosan mekkor volt ez a készlet, azon viszont vallásos háború tud kialakulni.

Az is tény, hogy a SIM független modellek árát a kereskedők egy része megemelte és ott is tartja, 500 font felett azóta is. Az eBay tanúsága szerint a hálózatfüggő modellek 400 fontról indulnak a fekete modellek, és valamivel többről a fehér modellek esetében. Ez 600-700 dolláros árnak felel meg a függő, és 800 dollárosnak a független modellek esetében. Ez nem tűnik rossznak.

A második probléma, hogy a BlackBerry számára a kérdéses siker egy képlékeny fogalom, és mindenkinek mást jelent, főleg, ha elfogult is valami oknál fogva. Valójában a BB10 platformnak az életben maradáshoz elegendő egy nagyjából 10 százalékos részesedést elérnie idővel, többnyire a közép és felső kategóriákban. Nem kell megvernie az Apple-t vagy a Samsungot, ez nem is reális elvárás. A BlackBerrynek ki kell harcolnia magának a saját "rését". Például QWERTY hívők, mint én is, vállalati felhasználók, email és chat junkie-k, valamint harmadik út keresők akik az iOS és Android elől menekülnek különböző okokból - az Apple és Google önmagukban, a termékektől függetlenül elegendő okot szolgáltatnak sokaknak, hogy másfelé nézelődjenek.

A harmadik probléma a kezdeti eladások és a későbbi siker közti kapcsolat értelmezése. A történelem azt mutatja, hogy a kezdeti siker egyáltalán nem biztosítja a későbbi eladásokat -- miután lehalt a felhajtás és a kezdeti "rajongók" seregei elapadtak, akkor kezdődik az igazi teszt. A Palmra emlékszik még valaki? Éppen ezért a médiában és fórumokon zajló "harcok" félig feleslegesek, hiszen a tét az eladások értékelésekor nem akkora, mint amekkorának tűhet sokak számára.

Ezzel elérkeztem a mondandóm lényegéhez: sokan sokszor mondták az elmúlt napokban, hetekben és hónapokban, hogy a BlackBerry nem fog tudni visszajönni. A befektetők és brókerek egy része erre is fogadott, vagyis shortolták a részvényeket, annak csökkenésére játszottak. A BB10 és a Z10 azonban jól sikerült és jó kezdeti fogadtatásra talált, ami nekimegy ennek az uralkodó negatív véleménytömegnek -- ezt pedig nem teheti meg "büntetlenül", erős kritikák és ellentámadások nélkül, hiszen a fél világból hülyét csinálna, köztük rengeteg ipari és pénzügyi elemzőből.

Ezt érdemes fejben tartani, amikor a híreket fogyasztjuk és valaki bőszen nyilatkozik a Z10 gyenge szerepléséről vagy képességeiről, pláne a cég jövőjéről -- pláne úgy, hogy az USA-ban és a világ legtöbb országában még el sem indult, és a QWERTY-s Q10 meg sem jelent.

Én sem tudok többet, okosabb sem vagyok, mint mások, így a BlackBerry sikerét én sem tudom megjósolni. Abban viszont biztos vagyok, hogy a Z10 képességei és eddigi eladási teljesítménye alapján nincs ok a károgásra.

Címkék: blackberry bb10 z10