Érdekes írást közölt ma az N4BB a BlackBerryk eladási mutatóival, illetve a cégvezetés ezzel kapcsolatos elvárásaival, pontosabban inkább jóslataival kapcsolatban. Amellett, hogy lassan tényleg nem is lehet már telefongyártóként emlegetni a BlackBerryt (igazából korábban sem volt az, mert a készüléket nem maga gyártotta), vajon van-e arra indíttatás a cégen belül, hogy a hardverrészlegtől teljes egészében megszabaduljanak? Na, szóval ezt a kérdést feszegeti ez a cikk.

Az alaptézis az, hogy a BlackBerry, pontosabban John Chen elnök-vezérigazgató a 2015-ös pénzügyi év első negyedévében (ami egyébként 2014. márciusában kezdődött) közölte, hogy 

"Ha egy év alatt tízmillió készüléket értékesítünk, akkor újra profitot fogunk termelni hardverben."

Nemrég még a Classic kapcsán merült fel a bűvös tízmilliós határ, de kár is lenne szépíteni, ez a matek rövid távon sehogy sem fog kijönni a 2015-ös üzleti évre, mivel ahhoz az utolsó negyedévben (ami február 28-ával zárul) uszkve olyan 4,3 millió készüléket kéne eladnia a cégnek.

chen_duplaclassic.jpg

Ez az eddigiekből kiindulva elég neccesen jön össze, hacsak nem gurított óriásit, de tényleg ÓRIÁSIT a Classic az év végi hajrában. Ha elmegy összesen nyolcmillió BlackBerry a 2015-ös üzleti évben, akkor szerintem Chen már elégedetten hátradőlve fogyaszthatja a sült banánt. Szóval akkor most mi lesz, tényleg annyi a BlackBerryknek?

Aligha.

Az elég biztosnak tűnik, hogy a BlackBerry makacsul kitart korábbi üzleti terve mellett, vagyis a (szoftver)szolgáltatások kerülnek minél inkább előtérbe, de több jel is arra utal, hogy a portfólióban továbbra is helyet kapnak a készülékek. Az egyik ilyen jel, hogy a BlackBerry tavaly egy öt évre szóló gyártási együttműködést kötött a világ legnagyobb bérgyártójának számító Foxconnal, aminek mindeddig egyetlen gyümölcse van, a Z3.

Aztán azóta a cég két új okostelefont is piacra dobott (Classic, Passport), illetve kósza híresztelések szerint rövidesen érkezik a Z3 utódja is, valamint továbbra is piacon van a BBOS termékvonal utolsó mohikánja, a 9720. Ez jelenleg egy négy készülékből álló portfóliót jelent, ami rövidesen egy ötödikkel egészül ki, valamint érkezik egy elég érdekesnek tűnő slider koncepció is, amit márciusban fog mutogatni a cég a nagyközönségnek, termék meg ki tudja, mikor lesz belőle.

Vagyis rövid távon semmi jel nem utal arra, hogy bármi jelentősen változna, a BlackBerry idei készülékportfóliója ráadásul meggyőződésem szerint vonzóbb is lesz, mint a tavalyi volt. Az sem ma fog kiderülni mondjuk, hogy ez elég lesz-e évi tízmillió okostelefon rentábilis kitermelésére, illetve meddig tart Chen mozgástere, vagy méginkább türelme. Remélem a fontos döntések meghozatala előtt megszállja a Zen.

süti beállítások módosítása