Emlékszem, amikor a Google sikerein felbuzdulva az Apple is kitalálta, hogy saját térképszolgáltatást indít, mennyi kritikát kapott - amúgy tök jogosan - a cég a sebtiben összecsapott, irgalmatlanul bugos szoftver miatt. Konkrétan a fél világ azon a vállalaton röhögött, mely hiába dobta össze a világ legnépszerűbb okostelefonját, közben nem volt képest megugrani ezt a bagatellnek tűnő feladatot. Ehhez képest a BlackBerryt mondhatni méltatlanul kevés kritika éri a gyári térképalkalmazása miatt, ami ugyan most éppen frissült (csaknem egy év után), de még mindig az egyik legszarabb térkép/navigációs szoftver az ipagárban. Sőt, konkrétan a legszarabb. Tudom-tudom, first world problem.
Jó, mondjuk BlackBerryt az ember elsősorban az elsőrangú kommunikációs funkciók, meg az iparágvezető biztonsági háttér miatt vesz, meg különben is, az 1:1-es kijelzőn elég bénán is néznek ki ezek a szoftverek, de nehogymár 2015-ben problémát okozzon egy okostelefonos platform számára egy épkézláb gyári navigációs app összehozása. És itt most nem is a program fapadosságáról vagy az esetleges hibákról van szó (melyek egy része állítólag javítva lett a most kiadott új verzióban), hanem arról, hogy ha itthon akarsz navigálni a programmal, akkor még mindig ez a kép fogad:
Vagyis nem szó szerinti fordításban
a hangalapú navigáció nem érhető el ehhez az útvonalhoz, mert nem vagy elég fontos ügyfelünk ahhoz, hogy megvegyük a térképlicencet a szaros kis országodra és/vagy ha elég fontos ügyfelünk vagy, mert mondjuk Nyugat-Európában élsz, akkor ne akarj ebben a szaros kis országban a BlackBerryddel navigálni.
Egyébként meg alternatív megoldásként ott a Navfree meg a legidiótább nevű navigációs alkalmazás, a Mireo Don't Panic a BlackBerry Worldben.
Kész szerencse, hogy nincs autóm.
Bevallom, a BlackBerry tegnapi negyedéves jelentése, valamint az azt követő részvényesi közgyűlése kapcsán kissé reménykedtem benne, hogy a szeánsz egy bizonyos pontján John Chen egyszercsak előkap egy új BlackBerryt a zsebéből, és lelkesen mutogatja a megjelent elemzőknek, médiamunkásoknak. Nagyjából úgy, ahogy tavaly ilyentájt tette a Classickal és a Passporttal - aki nem emlékezne, még kép is készült róla, íme:
Mondjuk jó lett volna újra megnézni az MWC-n felvillantott, Venice nevű slidert, vagy például - ha már egyesek úgyis kész tényként kezelik, hogy a csőben van - egy androidos BlackBerryt, hívják Oslónak, Dallasnak vagy Mosonmagyaróvárnak, mit bánom én. Ehhez képest Chen tegnap legfeljebb a szokásos, uncsi chartokat mutogatta, melyek egyébként a szoftveres eladások diadalát mutatják, ahogy JackPotata erre a reggeli kávé mellé készített elemzésében ki is tért.
Szóval sem a konferencián, sem a részvényesi közgyűlésen nem hangzott el túl sok konkrétum a készülékstratégiát illetően, szerencsére azonban a közgyűlésen valaki volt elég tökös ahhoz, hogy az androidos BlackBerrykről szóló pletykákkal szembesítse Chent. Aki politikusokat megszégyenítő diplomáciai érzékkel a következőt válaszolta (később szó szerint ez hangzott el a CNBC interjújában):
"Kizárólag biztonságos telefonokat gyártunk, és a BlackBerry a legbiztonságosabb telefon. Ha megtaláljuk a módját annak, hogy biztonságossá tegyünk egy androidos telefont, akkor olyant is fogunk gyártani."
És ennyi. Most ehhez nézzétek meg ezt az arcot, és mondjátok, hogy ugye nem csak nekem ROPPANT GYANÚS ez a figura?
Via CNBC.
Ismét eltelt három hónap, ismét pénzügyi helyzet van. A BlackBerry tovább folytatta átalakulását egy sokkal erősebb szoftveres üzletág kiépítése felé, miközben oltja a tüzet a mobilos részlegben. A cég egyébként viszonylag jól van, készpénzpozíciói erősek, és működése alapvetően nyereséges - annak ellenére is, hogy az okostelefonos részleg további karcsúsításra szorul a profitabilitás érdekében. A cég teljes bevétele 658 millió dollárra rúgott, ami közel egyharmados visszaesés a tavalyi azonos három hónap teljesítményéhez képest.
Ezzel kapcsolatosan a legfontosabb hír, hogy a Foxconn mellé további kettő új tajvani szerződéses gyártó is csatlakozott (Compal és Wistron), hogy a BlackBerryvel közösen okostelefonokat fejlesszen, majd gyártson. Ez lényegében annyit tesz, hogy ezek a gyártók egymással versenyezve termékkoncepciókat dolgoznak ki a BlackBerry igényei alapján, majd a BlackBerry kiválasztja, mely koncepciókat akarja továbbcsiszolni, majd termékként piacra vinni. Mindez lehetővé teszi a kanadaiak számára, hogy sokkal kevesebb erőforrással tudjanak újabb modelleket kifejleszteni. John Chen lényegében a végtelenségig optimalizálja az okostelefonok ellátási láncát, az erőforrásokat pedig szoftverfejlesztésekre csoportosítja inkább át.
BlackBerry telefonokból 1,1 millió fogyott mindössze, átlagosan 240 dollárért, vagyis jól látszik, hogy a BlackBerry nem csökkenti az árat csak azért, hogy több telefont adjon el. Ezzel persze elkerülhetetlenül nyomottak az eladások egyelőre. Chen elmondása szerint egyébként a Passport nagyjából stabilan fogy (tehát az átütő design sajnos nem lett átütő siker, egyelőre, mondjuk optimistán), a Classic növekedőben, a Leap pedig csak ezután fogja éreztetni hatását. Chen egyébként kifejezetten higgadtan és elemzően beszélt a dinamikáról, és hogy milyen lépéseket tesznek az eladások fokozása érdekében: több amerikai szolgáltató is felvette a kínálatába (a T-Mobile 400 üzletében lesz kapható a Classic például) az új BlackBerryket, valamint közös promóciós kampányok is indulnak. Tehát nincs továbbra sem szó arról, hogy feladná, igaz, az évi 10 milliós mennyiség továbbra is messze van.
Bár ez a blog elsősorban a telefonokról szól, azt azért mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a BlackBerry szoftveres és licenc bevételei kilőttek a negyedév során. A 137 millió dolláros forgalom két és félszerese a tavalyinak, de közel duplája az előző negyedévesnek is. E mögött elsősorban a BlackBerry vállalati mobilflotta menedzsment rendszere áll, amely 2600 új ügyfelet szerzett. Ennek közel fele nem csak BlackBerryket kezel - a BES12 Androidokat és iPhone-okat is be tud vonni a szolgáltatási ernyő alá, hogy például adattitkosítást, alkalmazásokat, céges email fiókot felügyeljen rajtuk.Az új vevők egy nagy része ráadásul rivális szoftverrendszerekről állt át, ami jól mutatja a BES és a köré szervezett szolgáltatások ütőképességét.
További érdekesség, hogy Cisco megállapodott a BlackBerryvel, hogy annak bizonyos szabadalmainak használatáért fizetni fog a kanadai cégnek, a részletek azonban nem nyilvánosak, így nem lehet pontosan tudni, a negyedéves eredményeket mennyire húzta meg egy esetleges egyszer kifizetés. A QNX immár több mint 60 millió autó fedélzeti számítógépén fut, ami 10 milliós növekedés nagyjából négy hónap alatt. Vagyis a QNX (amely a BlackBerry 10 oprendszer magját is adja) technológia jobban megy, szó szerint, autókban, mint okostelefonokban.
A UPC Mobile-ról a világért sem mondható el, hogy teljesen versenyképtelen mobilos ajánlatokat kínálna muszájból: A cég márciusban megjelent új mobilos díjcsomagjai a magyar mezőnyben kifejezetten kedvező feltételeket biztosítanak - például most őszintén, kinek nem hangzik jól az, hogy korlátlan adatforgalmat kap, még ha korlátozott sávszélességgel is?
Azért a szolgáltatásnak minden előnye és pozitívuma ellenére van néhány buktatója, a legnagyobb ezek közül talán az, hogy csak azoknak éri meg előfizetni a UPC Freedom csomagok valamelyikére, akik egyébként több UPC előfizetéssel (TV, internet, vezetékes telefon) is rendelkeznek. Dehát az vesse ezért a UPC-re az első követ, aki nem ugyanezt csinálná a helyükben. Aztán van ennél egy jóval kisebb, kizárólag BlackBerry-felhasználókat érintő buktató is a szolgáltatásban, nevezetesen a cég mobilnet-hálózatából a BlackBerry saját infrastruktúrája sehogyan sem érhető el.
Ez alapvetően két ponton jelenthet problémát egy BlackBerry-felhasználónak: egyrészt a BlackBerry Messenger platformot így csak Wi-Fi-n keresztül csatlakozva érheti el, mobilneten sehogy sem, tehát még az sincs, mint a Telekomnál, vagyis nincs külön BlackBerry-díjcsomag, ami hozzáférést ad a sztenderd BlackBerry APN-hez.
A BB10-es készülékek korában egyébként már ez sem lenne feltétlenül szükséges, hiszen a Telenor és a Vodafone hálózatában is megoldották (routolással) a hozzáférést a szolgáltatók a saját APN-jükön keresztül, de a UPC Mobile-nál erre nem figyeltek, vagy nem fordítottak energiát. Így a blackberry.net APN teljesen "süket", a sztenderd internet.hu.upcmobile.com APN pedig nem biztosít BlackBerry adatforgalmat. A másik problémás pont az üzleti előfizetőknek lehet fájó, hiszen a BES1x-szolgáltatások használatához is BlackBerry-infrastruktúra szükséges, vagyis egy UPC Mobile-os BlackBerryt nem lehet menedzselni a BlackBerry saját mobilmenedzsment-szolgáltatásával.
Tudomásom szerint egyelőre nem létezik sem gyógyír, sem kerülőút a fenti hiányosságokra, szóval ha te is fontolgatod, hogy a kedvező árak miatt UPC Mobile-ra váltanál, ezt is vedd a szempontok közé. Nem mondom, pusztán pár BBM-ismerős (vagy a BerryBlog BBM-csatornája :)) miatt nem biztos, hogy érdemes ellenállnod a csábító ajánlatnak, de ne lepődj meg, ha a szolgáltatóváltás után eltűnik a kis BlackBerry-logó az operátorfelirat mellől.
A BlackBerry mindig is híres volt arról, hogy a telefonjaihoz méltó, minőségi tartozékokkal kényeztette a vásárlóit, különösen igaz ez a gyári bőrtokokra, melyek ráadásul kivétel nélkül aktív funkcióval is rendelkeznek, vagyis a telefon egy szenzor segítségével képes megállapítani, hogy a bőrtokban van-e. A gyári tartozékok választéka azonban nem biztos, hogy mindenkinek megfelelő, vagy színben, vagy kiépítésben, még szerencse, hogy megérkeztek a BerryBoltba a PDair kitűnő minőségű tokjai, hogy mindenképpen találj az egyéniségednek és az igényeidnek megfelelő példányt!
A hongkongi illetőségű, elsősorban kitűnő minőségű, kézzel varrt, valódi bőrből készült bőrtokjairól ismert PDair termékei közt különböző színű sima bőrtokokat találsz elsősorban BlackBerry Classic és Passport típusokhoz, de a régebbi telefonokhoz is elérhetők kiegészítők a kínálatban. Passport-tulajoknak kifejezetten érdekes lehet a gyári kínálatban nem szereplő sima bőrtok (több színben is elérhető), valamint a felülről lefelé nyíló flip bőrtok, mely ráadásul övcsipeszes bőrtokként is használható.
Ha a komor színek helyett valami fiatalosabbra, harsányabbra vágysz, mostantól akkor is találhatsz magadnak a BerryBoltban magadnak bőrtokot: BlackBerry Classichoz akár lila és pink, Passporthoz pedig vörös színben is vásárolhatsz kiegészítőt (lásd a fenti galériát), utóbbihoz ráadásul vékony és elegáns műanyag hátlapokat is kínál a BerryBolt.
A PDair bőrtokjai -- akárcsak a gyári, eredeti tokok -- kivétel nélkül aktív funkcióval rendelkező kiegészítők.
Nézz szét az új PDair tokok között, válassz az egyéniségedhez passzoló, minőségi utángyártott tokok közül! Vigyázz, a készletek korlátozottak!
A BerryBolt Magyarország első és legnagyobb, kifejezetten BlackBerry termékekre szakosodott webáruháza 2011 óta. A BerryBolt és a BerryBlog közös tulajdonosi háttérrel rendelkezik.