A multiplatformos BlackBerry Messenger megjelenése körüli fiaskó talán az év eddigi legnagyobb blamája a BlackBerrynél, a chatprogramnak, melyre oly nagy hangsúlyt fektetett a cég, idestova két héttel ezelőtt kellett volna megjelennie Androidra és iOS-re. Utóbbira rövid ideig elérhető is volt, majd a gyártó mindenkit kirúgott a BBM-szerverekről, aki nem BlackBerryt használ, illetve levette az internetről az alkalmazást.
Hogy pontosan mi történt, az azóta sem tiszta, kósza hírek szerint azonban a lépésre a többi BBM felhasználó, illetve úgy általában a szolgáltatás stabil működése érdekében mindenképpen szükség volt -- hogy ezek után mikor jelenik meg végre a két platformra a kiadás, azt egyelőre továbbra sem tudni, viszont azért vannak pozitív jelek is.
Most például állítólag újra megnyílt a belsős tesztelők előtt a BlackBerry Messenger androidos bétatesztje, amihez egy frissített alkalmazás is készült -- mindez pedig azt sugallja, hogy az eredetileg tervezett időpontra összességében sem a rendszer, sem a kliensek nem voltak megfelelően felkészítve a rajtra. Remélhetőleg a teszt újraindulása után már nem kell sokat várni arra, hogy minden stimmeljen, és tényleg multiplatformossá váljon a BBM.
Via IBN.
Viszonylag ritkán szoktam itt a BerryBlogon foglalkozni a különböző mobilszolgáltatók díjcsomagjaival, kivéve persze, ha azoknak a díjcsomagoknak valamilyen módon közük van a BlackBerryhez, de most mégis kivételt fogok tenni, ugyanis egy nagyon érdekes, és első ránézésre kedvező trend van kialakulóban az ősszel a szolgáltatóknál: Egyre inkább úgy tűnik, hogy a korlátlan beszédperceket és SMS-eket biztosító tarifák ide is begyűrűznek, és közben szép lassan mindenki számára elérhetővé válnak -- erről pedig érdemes egy okostelefonokkal foglalkozó blogon több szót is ejteni.
A belföldi hálózatokba irányuló korlátlan beszédpercek a Vodafone RED tarifákkal jelentek meg tavaly Magyarországon, egyébként éppen egy éve. A tavaly bemutatott RED Standard és RED Super tarifák után a Vodafone mától elérhetővé tette az olcsóbb RED Basic csomagot, ami 9990 forintba kerül havonta, illetve a RED Standard mostantól Plus néven fut. A cég emellett két, olcsóbb tarifával is jelentkezett, ebből az egyikkel a vodás ügyfelek hívhatók korlátlanul, a másik egy kedvező árú alapcsomag.
A matek a Vodafone RED Basic és Plus esetében a legegyszerűbb, ennél a két tarifánál mindenhová ingyen lehet telefonálni és SMS-t küldeni, fontos azonban, hogy a korlátlanság csak belföldön és az alapdíjas irányokba (beleértve a mobilhálózatokat) érvényes, és az adatforgalom nagyon is korlátozott -- előbbinél 500, utóbbinál havonta 2000 MB áll rendelkezésre a csomagba foglalva.
Az 4990 forintba kerülő Go+ csomagnál a korlátlanság csak hálózaton belülre érvényes, hálózaton kívülre 150 perc VAGY SMS áll összesen rendelkezésre egy hónapban. Az adatmennyiség itt is 500 MB, mint a Red Basicnél. A sima Go csomag 2690 forintért 100 perc vagy SMS használható fel, minimális, 150 MB-os adatforgalmi kerettel.
Az új Vodafone tarifák bejelentésére gyakorlatilag azonnal reagáltak a Telenornál is, ahol hogy, hogy nem pont a vodás sajtóeseményt követő percekben sikerült bejelenteni a Flow 1, a Flow Total1 és a Flow Total 2 tarifákat. Amikben az a szép, hogy szinte egy az egyben másolatai a versenytárs ajánlatainak: a Flow 1 például egy ezer forinttal drágább Go+, a Flow Total1 teljes egészében a RED Basicnek felel meg, a Flow Total 2 pedig egy RED Plus, havi négyezer forinttal drágábban. Ha elfogy a csomagban foglalt perc, elég durva percdíjakkal (40 Ft) kell számolni, szóval nem árt figyelni
Lassan kezd már kicsit sok lenni a számokból és az adatokból, úgyhogy gyorsan a lényegre térek: jelenlegi tudomásom szerint egyik tarifa sem tartalmaz BlackBerry adatforgalmat, vagyis nincs hozzáférés a blackberry.net APN-hez, ami a régebbi készülékek tulajdonosai számára nem túl jó hír, hiszen nekik pluszban ki kell fizetni a BlackBerry szolgáltatás árát is a díjcsomag havi díján felül. Az új BlackBerryknél, tehát a Z10-nél, a Q10-nél vagy a Q5-nél (és a hamarosan érkező Z30-nál) azonban más a helyzet, hiszen ezek sem a Vodafone-nál, sem a Telenornál nem igényelnek külön BlackBerry-előfizetést a működéshez.
A Vodafone új tarifáiról itt találsz információkat.
A Telenor Flow tarifákról itt vannak a részletek.
A hét egyik fontos híre volt, hogy végre Magyarországon is elérhetővé vált a Google online zeneszolgáltatása, a Google Play Music, mely ingyenesen, illetve előfizetéses rendszerben biztosít saját zenekatalógushoz, illetve több tízmillió zeneszámhoz hozzáférést. Bár a Google meglehetősen mostohán bánik a BlackBerry platformmal, így mint megannyi máshoz, ehhez a szolgáltatáshoz sincs gyári alkalmazás, szerencsére a külső fejlesztők azért igyekeznek ellátni a közönséget olyan alkalmazásokkal, melyekkel a szolgáltatás igénybe vehető.
A tavasz óta már a Google zeneszolgáltatásához is létezik ilyen alkalmazás, ez a Go Music, amit egy egyszemélyes fejlesztői csapat készített el BB10 platformra, natív kódban. Az app használatához persze először regisztrálni kell a Google rendszerébe, de utána akár online streaminggel, akár offline is hallgathatjuk a zenekatalógusunk albumait, zeneszámait, a lejátszási listákat/rádiókat és úgy általában minden funkciót elérhetünk benne, ami a zeneszolgáltatással elérhető.
A program letölthető a BlackBerry Worldből, 0,89 eurós áron, az alábbi linkre kattintva:
Lehet, hogy a BlackBerrynek a fogyasztói piacon nem, vagy alig terem babér, de nagyvállalati és kormányzati körökben azért még akadnak olyan szervek/szervezetek, melyeknek elsődleges szempont a szuperbiztonságos platform -- mivel a készülékek tulajdonosain leginkább nem virtuális életek múlnak, mint mondjuk a méltán népszerű Plants vs. Zombies-ban, hanem valódi életek. Vagyis ha lerohad egy telefon, vagy feltörik/lehallgatják, azt nagyon sokan nagyon megszívhatják.
Valószínűleg ezt belátják a NATO-nál is, mint ahogy korábban belátták az Amerikai Védelmi Minisztériumban -- éppen ezért nem csoda, hogy a BlackBerry, illetve a BlackBerry 10 platform és a BlackBerry Enterprise Service 10 a héten megkapta a NATO-tól a legszigorúbb kommunikációbiztonsági megfelelőséget, elsőként az okostelefon-gyártók köréből.
Mindez azt jelenti, hogy mostantól a BlackBerry 10-alapú okostelefonokat a NATO tisztjei és hivatalnokai mind az irodákban, mind pedig terepen (harctéren?) használhatják anélkül, hogy komolyan kéne tartani attól, hogy a szöveges kommunikáció illetéktelenek (ellenség?) kezébe kerül.
A 28 tagból álló katonai szövetség döntése egyébként kiválóan képes ráirányítani a figyelmet arra, hogy nem feltétlenül olyan fekete és fehér a világ, mint egyesek gondolják, vagy látni szeretnék: Vannak olyan okostelefonok, amelyekért hosszú sorok kígyóznak az utcán, és vannak azok, amelyeket felelős beosztású hivatalnokok, cégek vezetői kapnak azért, hogy a munkájukat a köz érdekében megfelelően jól tudják végezni.
És ez így is van jól, ebből a szempontból pedig a BlackBerrynek nagyon is lehet keresnivalója az egyre inkább kétpólusúvá váló okostelefon-piacon, még ha nem is (legalábbis volumenben) a legnagyobbak közt.
A BlackBerry Z30 még csak alig pár napja kapható egyes országokban (a kósza hírek szerint nálunk a hónap végén kerülhet a boltokba), de már érkeznek az első képes beszámolók és rövidebb tesztek a telefonról. A BerryBlog a gyártó jóvoltából a világpremierrel egyidőben hozzájutott egy tesztpéldányhoz, amit most jól letesztelünk, hogy aztán elmondhassuk nektek, miért jó, esetleg miért nem jó a BlackBerry óriástelefonja.
Addig is nézegessétek meg képeken, hogy fest az újdonság (szerintem fehér színben nagyon jól mutat), ha pedig bármilyen kérdésetek van a telefonnal kapcsolatban, posztoljátok be a kommentként, küldjetek e-mailt, vagy kérdezzetek a Facebookon!
Felesleges lenne kertelni, a BlackBerry ma csupán árnyéke önmagának, annak a cégnek, mely az előző évtized végén meghatározta az okostelefon-piacot, elsők közt épített ki cloudalapú szolgáltatást és a világ leghatékonyabb mobilos infrastruktúráját működtete a szolgáltatókkal karöltve. Amellett, hogy ebben a témában elég sok, tényszerűnek és szakszerűnek csak a legnagyobb jóindulattal nevezhető cikk jelent meg az utóbbi napokban, akadnak kiváló írások is. A kanadai Globe and Mail például egy brutálisan hosszú cikkben foglalta össze azt, hogy mi vezetett a BlackBerry hanyatlásához.
Jim Balsillie, Mike Lazaridis, Thorsten Heins
fotó: Globe and Mail
A cikk a következő tételeket summázza, több belsős forrásra és szakértőre hivatkozva:
- Az iPhone megjelenése után a Verizon megkereste a BlackBerryt, hogy a kanadaiak készítsenek egy "iPhone-killer" telefont. Ez lett az érintőkijelzős Storm, de mivel túl gyors volt a fejlesztési tempó, a termék megbukott, a Verizon pedig a Motorolához és az Androidhoz fordult (időközben már ők is árulnak iPhone-t),
- Jim Balsillie, a RIM egykori társelnök-vezérigazgatója 2012-ben azért lépett ki az igazgatótanácsból, mert a cégvezetés nem fogadta el azt a tervét, mellyel egy a BBM-re épített univerzális, SMS-helyettesítő szolgáltatást álmodott meg. Az ötletet konkrétan az új elnök-vezérigazgató, Thorsten Heins torpedózta meg,
- Mike Lazaridis, a másik társelnök-vezérigazgató a kezdetektől fogva ellenezte a teljes érintőkijelzős készülékek megjelenését és a BB10 rajtjának jelentős csúszása is rajta múlt. Heins a rajt során mindenáron a teljes érintőkijelzős Z10-re kívánta helyezni a fókuszt, a telefon azonban lényegében megbukott, az előző negyedévben több mint 900 millió dollár értékű raktárkészletet írtak le belőle.
- A két társelnök-vezérigazgató (Lazaridis, Balsillie) által irányított szervezet összességében, menedzsment szempontból rendkívül rossz hatékonysággal működött,
- A BlackBerry 10 marketingszempontból lényegében katasztrofálisan (le)szerepelt, a reklámok zavarosak és rosszul pozicionáltak voltak.
Minden poént nem lőnék le, akit komolyan érdekel, miért történik az a BlackBerryvel, ami történik, olvassa el a cikket, ami angolul az alábbi linken érhető el:
The Globe and Mail - Inside the fall of BlackBerry