Menjünk vissza az időben körülbelül három évet, vagyis 2012 nyarát írjuk, azt az időszakot, amikor a Thorsten Heins vezette BlackBerry gőzerővel fejlesztette a QNX-alapokon nyugvó BlackBerry 10 operációs rendszert. Aminek kapcsán egyébként Heins korábban úgy nyilatkozott, hogy a cég berkein belül készülő mobilos OS a létező legjobb, sőt, egyetlen irány a BlackBerry számára a megkülönböztetéshez, illetve a komplex (mobil)biztonsági platform nyújtásához. De már akkor is voltak, akik kételkedtek benne, hogy ez jó ötlet lenne.

Szóval 2012 nyara van, amikor az addigra már meglehetősen megtépázott RIM-et (akkor még ugye így hívták a céget) megkereste egy potenciális vevő, aki készíttetett anno egy átfogó elemzést arról, hogy a BlackBerry hogyan fordíthatná meg a szerencséjét, illetve hogyan válhatna -- értelemszerűen a befektető által -- újra meghatározó tényezővé a mobilpiacon, azon belül is a vállalati szegmensben. Heinsék végül nem adták el a céget, a csak Project BBX-nek nevezett terv egyes, platformstratégiai javaslatai azonban azóta megjelentek a John Chen által lebonyolított átalakítási folyamat részeként, illetve gyaníthatóan még a jövő is hoz néhány, félig-meddig beteljesülő jóslatot a lenti lista alapján:

project-bbx-turnaround-plan-for-blackberry-summer-2012-31-638.jpg

Először is, a tanácsadók 2012-ben láthatóan arról igyekeztek meggyőzni a BlackBerry vezetését, hogy hagyni kéne a BlackBerry 10 fejlesztését a fenébe, és inkább Androidot kéne tenni a BlackBerrykre. A vízió arról szólt, hogy a BlackBerry egy a már lefejlesztett, illetve meglévő BlackBerry-szolgáltatásokat is integráló android-verziót alakítana ki magának (forkolna), nagyjából úgy, ahogy azt az Amazon is tette saját okostelefonjával és tabletjével. 

A javaslatok közt szerepelt az is, hogy ezt a forkolt Androidot minden, már megjelent és megjelenés előtt álló BB10-es BlackBerryre elérhetővé kell tenni, illetve az, hogy Android és iOS platformra letölthető formában elérhetővé kell tenni a BlackBerry mobilmenedzsment megoldásait, klienseit. Ez utóbbi stratégiai irány tulajdonképpen azóta egy az egyben megvalósult, már a BES10 megjelenésével, később pedig tovább tökéletesedett, fejlődött a BES12-vel, olyannyira, hogy most már nem csak iOS és Android eszközöket lehet menedzselni a BlackBerry platformjával, hanem Windows Phone-os mobilokat is.

A Project BBX emellett a platformstratégiában hangsúlyt helyezett arra is, hogy a BB10-hez fejlesztett, produktivitást növelő funkciókat is át kellene ültetni más platformokra, amire szintén kísértetiesen rímel a BlackBerry Experience Suite, melynek megjelenését az év második felére ígérték Chenék. Nyakamat tenném rá egyébként, hogy ennek köze lesz ahhoz, hogy minden jel szerint lesznek olyan BlackBerryk, melyek teljes értékű androidos okostelefonként (is) működnek majd, talán úgy, hogy közben megőrzik eredeti identitásukat is, vagyis BB10 is futtatható lesz rajtuk.

Ez amúgy egy lényeges különbség a 2012-ben felvázolt platformstratégia, és a BlackBerry, egész pontosan Chen által választott irány közt: a cég jelenlegi vezetése ugyanis többször is hangoztatta, hogy eltökélt a BlackBerry 10 fejlesztése iránt, vagyis egyelőre szó sincs arról, hogy a 2013-ban megjelent rendszert kukába kívánná dobni a vállalat.

(A posztba ágyazott kép egy prezentációból származik, mely teljes terjedelmében megtekinthető itt. A prezentáció nem belső BlackBerry-dokumentáció, a rajta látható BlackBerry logó ellenére!)

Via SlideShare.net

Mostanra egyre több, internetes iparágban (is) motorozó technológiai óriáscég rukkolt elő a legkülönfélébb digitális asszisztensekkel, a Siri-től kezdve a Cortana-n át Google megoldásáig, amit simán csak Asszisztensnek hívnak. Még az újabb BlackBerrykre is került ilyen asszisztens-szolgáltatás, a BlackBerry Assistant a BlackBerry 10 operációs rendszer 10.3.1-es verziójával jelent meg, a lényege pedig, hogy élő szóban, vagy szabad szavas gépeléssel utasíthassuk a telefonunkat arra, hogy csináljon meg nekünk valamit, vagy tudjon meg nekünk valamit. Tehát mostanra már se szeri, se száma ezeknek a digitális titkároknak és titkárnőknek, akik éppen csak kávét nem főznek -- és most már biztos, hogy a körből nem marad ki a Facebook sem, hiszen jön a Facebook M.

Mark Zuckerberg cége ráadásul hiába van többéves lemaradásban az Apple-hez vagy éppen a Google-hez képest, szakértők szerint a Facebook M olyan asszisztencia-megoldást nyújt majd, mely kiemeli a sokaságból a szolgáltatást. A HWSW-n megjelent részletes beszámoló szerint az új szolgáltatás legnagyobb ütőkártyája az lesz, hogy 

"A Facebook M mögött a fejlett szoftveres háttér mellett emberek, lényegében Facebook M-ügyfélszolgálatosok teljesítenek szolgálatot. A vállalat szerint a felhasználók felé mindez teljesen transzparens módon történik, így használat során semmi sem jelzi, mikor segít gép és mikor ember."

Vagyis sosem tudhatod, hogy éppen egy gép, vagy egy hús-vér ember válaszol arra a kérdésedre, hogy "merre találok itt egy jó kuplerájt?", vagy éppen "hol találom Kis Grófo legújabb videóját?" -- ez utóbbi kérdésre egyébként remélem egy hús-vér asszisztens fogja majd megadni a választ, hogy legalább ő is művelődhessen kicsit munka közben.

facebook_m.jpg

A Faceook bármennyire is hátrányból indul a versenytársakhoz képest (akár az időfaktort tekintve, akár pusztán abból a tényből fakadóan, hogy nincs saját operációs rendszere), óriási üzleti potenciál rejtőzhet benne, hiszen a közösségi oldalon jelen lévő cégek kezébe újabb marketingeszközt adhat:

"A Facebook egyedi megállapodásokat köthet a népszerűnek bizonyuló cégekkel, akár komplett külső ügyfélszolgálatokat csatornázhat be az M-be, tranzakciós díjat számíthat fel stb.

 

A mobilhirdetési piacon pedig akár sarokba is szoríthatja a területen egyébként is gyengén teljesítő Google-t, hiszen ha lesz lehetősége az M-en keresztül gyűjtött információkat felhasználni, olyan szinten lesz képes pozicionálni a reklámokat, hogy az minden marketingesben beindítja majd a nyáltermelést."

Mielőtt még bárkinek ökölbe szorulna a keze a fenti mondatokat olvasva, először is nem árt leszögezni, hogy a Facebookon senkinek nem kötelező ott lennie, de ha mégis, akkor a Facebook egy ingyenes szolgáltatás, vagyis ára van, csak éppen nem mi fizetünk érte a pénzünkkel. Mármint nem közvetlenül.

A Facebook M egyébként a hírek szerint a Messenger része lesz, ami ha már itt tartunk, kérdésessé teszi, hogy BB10 platformon valaha elérhetővé válik-e Zuckerbergék digitális asszisztense. Ez egyébként már csak azért sem olyan nagy kár, mert ezek a szolgáltatások nem csak a platformokra, hanem a nyelvekre is rendkívül kényesek, így magyarul például egyik sem tud, és nagyobb összeget mernék rá tenni, hogy ez ebben az évtizedben nem is nagyon fog változni.

A HWSW cikke alapján.

Ha egy csapat közösen dolgozik egy projekten, akkor az -- egy jól szervezett munkahelyen -- rendszerint hatékonyabbá teszi a munkát, akkor meg kiváltképp, ha a team tagjainak nem kell találkozniuk egymással minden egyes munkafázis minden egyes percében. Itt jöhetnek jól a különféle üzleti felhőszolgáltatások, melyek hasonló funkciókat kínálnak, mint az egyéni felhasználók, esetleg kisvállalatok körében elterjedt megoldások. Mint például fájlmegosztás esetén a Dropbox vagy a Microsoft-féle OneDrive.

A nagyvállalatok és kormányzati szervek azonban tartanak ezektől a szolgáltatásoktól, mint ördög a tömjénfüsttől, a feltört fiókokról, vagy meglepetésszerűen lenullázott tárhelyekről szóló (rém)híreket olvasva némileg jogosan. Szerencsére azért akadnak már olyan fájlmegosztó és kollaborációs platformok, melyek rendkívül magas fokú adatbiztonságot kínálnak ezeknek az ügyfeleknek, ilyen többek közt a most megújult WatchDox, melyet idén áprilisban vásárolt fel a BlackBerry.

watchdox_logo.jpg

A WatchDox valójában olyan, mint a legszigorúbb biztonsági őr, aki élet-halál ura egy hivatali épületnél: megmondja, ki mehet be, ki mehet ki, és ha kell, még egy fémdetektoros kapun is átzavarja a delikvenseket. Ez az eszközök szintjén nagyjából annyit tesz, hogy a platformmal pontosan, divízió, vagy egyéni szinten szabályozható, hogy ki milyen állományokhoz férhet hozzá és azokkal mit csinálhat, illetve ha gáz van, akkor a WatchDoxszal távolról törölhető a kompromittált eszközön lévő bármelyik kényes állomány. És ez csak néhány, a platform legfontosabb adatbiztonsági funkciói közül.

Az már szinte csak mellékes extra, hogy a WatchDox minden fájlt egyedileg titkosít az egyik legszigorúbb, 256 bites AES titkosítási algoritmusnak megfelelően, magyarul csak annak éri meg visszafejteni az állományokat, aki nagyon meg akarja ismerni a tartalmukat. Úgy értem, NAGYON-NAGYON.

Az új WatchDox emellett tökéletesen beilleszthető a meglévő biztonsági és adattárolási infrastruktúrába, így egyebek mellett Active Directory, SharePoint, Samsung KNOX és Android for Work támogatás biztosítja, hogy a biztonságtudatos szervezetek a létező legkisebb kockázat nélkül használhassanak fájlmegosztó- és kollaborációs szolgáltatást teljes informatikai kliensállományukon.

Részletesebb információért és a WatchDox kipróbálásához kattints ide!

Némi iróniát merítve akár ennek a posztnak a címe is lehetne a legfőbb üzenete annak, hogy a BlackBerry saját alkalmazás-piacterén a BlackBerry Worldon kiemelten ajánlja felhasználóinak az Amazon App Store-t, vagyis a világ egyik legnagyobb, független (androidos) alkalmazás-piacterét. Azt a piacteret, ami egyébként a BlackBerry 10 operációs rendszer 10.3.1-es verziójának megjelenésével felkerült mindegyik BB10-es BlackBerryre. 

Nincs ezen mit szépíteni, a fejlesztők a kezdeti, eleve nem túlságosan felfokozott érdeklődést követően mostanra gyakorlatilag teljes nihillel tekintenek a BlackBerry 10 platformra, melynek valószínűleg több, egymással szorosan összefüggő oka is van. Ennek mára az lett az eredménye, hogy a BB10 minden elvitathatatlan érdeme ellenére új appok alig jelennek meg a platformra, a régieket pedig alig-alig frissítik, így a BlackBerry World szép lassan már csak a kanadai cég saját fejlesztésű alkalmazásainak nyújt táptalajt -- vagyis legfeljebb akkor nyitja meg az ember, ha frissült mondjuk a BBM, vagy a Facebook app.

amazon_appstore_classic.jpg

Kész szerencse tehát, hogy ott az Amazon App Store, mely a fejlesztők által mellőzött BB10 platform alatt zseniális huszárvágással igyekszik megszabadítani az alkalmazáshiány jelentette fejfájástól a BlackBerry vezetését, élén John Chennel, a hongkongi származású üzleti stratégával. Az, hogy az Amazon piactere elérhető a BlackBerry operációs rendszere alatt is, az ott található alkalmazások pedig többé-kevésbé működnek a BB10-es telefonokon, nem különösebb újdonság, mindazonáltal az nagyon feltűnő, hogy a BlackBerry az utóbbi hónapokban mennyit kommunikál erről a külső alkalmazásbeszerzési forrásról.

Először jön az androidos alkalmazás-toplista a céges blogon, most pedig már a saját piacterén is az Amazon App Store-t reklámozza a cég. Ezek alapján csak a hülyének nem nyilvánvaló, hogy a BlackBerry ahogy a fogyasztói piacot szépen háttérbe tolta, úgy a fogyasztói alkalmazásokkal is ugyanezt teszi, azaz a Cut the Rope, Pinterest, Instagram és társai fejlesztőstül-mindenestül mentek a levesbe. Vagyishát akinek ez kell, az megtalálja őket az Amazonnál, köszönjük, hogy felkereste alkalmazásboltunkat, a viszont látásra!

Ez a tendencia márpedig egész biztosan folytatódni fog, az Androiddal felvértezett BlackBerrykről érkező spekulációk, hírfoszlányok (videofoszlányok - lásd fent) mind-mind nagyon egyértelmű jelei a folyamat erősödésének. Persze -- ahogy ezt Chenék az elmúlt hetekben többször is nagyon világosan egyértelművé tették -- az igazi nehézfiúk számára továbbra is megmarad majd opcióként a BlackBerry 10, pánikra tehát semmi ok, az a kisebbség, akinek többet ér a teljesen egyedi, atomstabil és szuperbiztonságos rendszer, még eljátszhatja egy darabig a különcködő eminens szerepét.

Hogy aztán a cég milyen formában kínálja majd fel a platformválasztást a vásárlói, vagy inkább új vásárlói számára, azt máig rejtély övezi, de nem kizárt, hogy lesznek még nagy meglepetések azzal kapcsolatban, hogy a BlackBerry hogyan is kívánja megoldani az alkalmazásháttérrel, platformtámogatottsággal kapcsolatos hiányosságokat.

Nem egészen három hét telt el azóta, hogy a BlackBerry bejelentette a tavalyi év legérdekesebb okostelefonjának újragondolt változatát, a BlackBerry Passport Silver Editiont, melynek éppen ennyi idő kellett ahhoz, hogy Európába, illetve azon belül Magyarországra is megérkezzen. Az újdonság ezzel alighanem rekordot állít fel, soha nem fordult még elő a történelemben, hogy egy új BlackBerry ennyire hamar megjelenhetett a magyar piacon is. A BlackBerry Passport Silver Editiont elsőként a BerryBoltban találod meg hazánkban.

passport_silver_2device_1.jpg

Az új Passport-változat kapcsán sokan felteszik a kérdést -- joggal --, hogy az új modell mégis miben különbözik a régitől. Amellett, hogy erről született már korábban itt egy blogposzt, most egyfajta gyorstalpalóként összefoglalnám a lényeget:

  • Az új típus fém váza ha lehet még erősebb lett, a készülék kerete, burkolata nagyobb részt tartalmaz fémet, mint az elődmodellé,
  • A hátlap mintázata révén jobb lett a fogása a telefonnak,
  • Javult a billentyűzet gépelési komfortja.

A BlackBerry Passport Silver Edition a fentiek mellett ugyanazokat az innovatív, egyedi funkciókat vonultatja fel, mint az elődmodell, a pengeéles képet produkáló, nagyfelbontású, négyzetes kijelzőtől kezdve az érintésre is reagáló fizikai QWERTY billentyűzeten át a 13 megapixeles kameráig bezárólag. Újdonság, hogy a BlackBerry Passport Silver Edition már gyárilag a BlackBerry 10 operációs rendszer 10.3.2-es verziójával érkezik.

Az új BlackBerryt megrendelheted meg a BerryBoltban, két év gyártói jótállással, országszerte ingyenes szállítással, szakértői támogatással.


A BerryBolt Magyarország első és legnagyobb, kifejezetten BlackBerry termékekre szakosodott webáruháza 2011 óta. A BerryBolt és a BerryBlog közös tulajdonosi háttérrel rendelkezik.