Miközben egyes országokban, sőt régiókban tíz emberből kilenc és fél azt sem tudja, mi az a BlackBerry Messenger, vagyis a BBM, van egy olyan ország a világon, ahol minden ötödik ember használja. Ami azt illeti, ez az ország népességszámát tekintve a világ negyedik legnagyobb országa, Indonézia.
A délkelet-ázsiai ország igazi BBM nemzetnek számít, hiszen csak ebben az egy országban 55 millió aktív felhasználója van a BlackBerry üzenetküldő platformjának, ráadásul az egyetlen olyan ország a világon, ahol a BBM-ezők többen van a WhatsApp- és Facebook Messenger felhasználóknál.
A Wall Street Jorunal blogja egész hosszú posztban próbálja boncolgatni, hogy egy 260 milliós, a mobilpiacát tekintve (meg úgy egyébként is) fejlődő országban minek köszönhető, hogy a BlackBerry ilyen pozícióban van, pláne, mivel pár évvel ezelőtt még hírből sem nagyon ismerték az országban a szolgáltatást, illetve csak a leggazdagabbak engedhették meg maguknak, hogy BlackBerryvel a zsebükben járják Dzsakarta utcáit.
Bár a blog végül sajnos nem ad választ a kérdésre (azon kívül, hogy a BBM-et a biztonsági és kényelmi funkciói miatt kedvelik sokan az országban - you don't say that!), azt hiszem valahol itt lehet a kutya elásva. A BlackBerry ugyanis pont úgy egyfajta státusszimbólumnak számított eleinte Indonéziában, mint a nyugati világban mondjuk az iPhone, azzal a fontos különbséggel, hogy a helyi átlagkereset alapján egy iPhone-t még ma is rendkívül kevesen engedhetnek meg maguknak arrafelé, az egyetlen elérhető ikonikus nyugati telefonmárka tehát a BlackBerry maradt -- aminek történetesen van saját chatplatformja is.
Persze ez nem jelenti azt, hogy tízmilliók vennék a BlackBerryket Indonéziában, hiába gyártott az országnak kvázi saját típust a kanadai cég (emlékszik még valaki, mi volt a Z3 kódneve?). De a multiplatformossá vált BBM mellett ez már szinte teljesen irreleváns, a készülékpenetráció meglehetősen költséges növelése helyett a gyártó arra fókuszált, hogy olyan extra szolgáltatásokkal erősítse meg a platformot a helyi piacon, melyet senki más nem nyújt rajta kívül.
Valószínűleg nagyrészt Indonéziának köszönhetők a BBM Csatornák is, illetve a BBM-be ágyazott reklámok, hiszen egy ekkora felhasználói elérés már elég jól értékesíthető. Ami pedig a csatornákat illeti: csak Indonéziában 750 ezer BBM Csatornát üzemeltetnek, a legtöbb nagy helyi kereskedelmi és szolgáltatócég fel is használja ezeket értékesítési céllal, és akkor még nem beszéltünk a BBM-be integrált különféle banki- és egyéb mobiltárca-szolgáltatásokról, melyeket kifejezetten a helyi piacra hoztak létre.
A BlackBerry tehát jó alapokkal rendelkezik Indonéziában (és még néhány fejlődő országban) ahhoz, hogy a BBM-ből jó pénzt csináljon, de nem ülhet hátra tett kézzel a cég, hiszen a verseny a chatplatformok frontján borzasztó erős, és a nyugati világ trendjei a történelem tanúsága szerint előbb-utóbb éreztetik magukat keletebbre is.
Via Wall Street Journal.